Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL
C-2Student potrafi utworzć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu
C-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8Zaliczenie laboratorium1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.1
T-W-5Platformy usługowe w internecie1
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci1
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.4
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatuiry2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie poszczególnych partii materiałów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_A01_W01
Ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań inżynierskich i publikowania informacji, posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochronę przed nimi
O_1A_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_A01_U01
Posiada umiętności w zakresie zastosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
O_1A_U02, O_1A_U03, O_1A_U05C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_A01_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i podnoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, rozumie problematykę licencjonowania oraz bezpieczeństwa w sieci.
O_1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_A01_W01
Ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań inżynierskich i publikowania informacji, posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochronę przed nimi
2,0Nie posiada wiedzy na temat narzędzi informatycznych
3,0Posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania do rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji
3,5Posiada wiedzę na poziomie między 3,0 a 4,0
4,0Posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania do rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w niepełnym zakresie
4,5Posiada wiedzę na poziomie między 4,0 a 5,0
5,0Posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania do rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w pełnym zakresie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_A01_U01
Posiada umiętności w zakresie zastosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
2,0Nie potrafi określić narzędzia do wybranego zadania
3,0Potrafi określić narzędzia do wybranego zadania, ma trudności z realizacją zadania
3,5Posiada wiedzę na poziomie między 3,0 a 4,0
4,0Potrafi określić odpowiednie narzędzia do wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem podstawowej funkcji narzędzia
4,5Posiada wiedzę na poziomie między 4,0 a 5,0
5,0Potrafi określić odpowiednie narzędzia do wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji narzędzia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_A01_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i podnoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, rozumie problematykę licencjonowania oraz bezpieczeństwa w sieci.
2,0Nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Potrafi realizować zadania w grupie, ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i i nie ma świadomości ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Posiada wiedzę na poziomie między 3,0 a 4,0
4,0Potrafi organizować i realizować zadania w grupie oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole i ma świadomości ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Posiada wiedzę na poziomie między 4,0 a 5,0
5,0Potrafi organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz kierować zespołem i jest świadom odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. Litwin L., ECDL. Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych. Przewodnik, Helion, Gliwice, 2009
  2. Willett E. C., Cummings S., ABC Access 2002/XP PL, Helion, Warszawa, 2002
  3. Tadeusiewicz R., Choraś R.S., Rudowski R., Leksykon e-nauczania, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8Zaliczenie laboratorium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.1
T-W-5Platformy usługowe w internecie1
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci1
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.4
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatuiry2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_A01_W01Ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań inżynierskich i publikowania informacji, posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochronę przed nimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W04ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, geometrię, analizę, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowa-nej, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: 1) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi, wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki oraz ich rozwiązywania
Cel przedmiotuC-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL
C-2Student potrafi utworzć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu
C-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-L-2Użytkowanie komputerów
T-L-5Bazy danych
T-L-1Podstawy technik informatycznych
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-7Portale społecznościowe
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie poszczególnych partii materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na temat narzędzi informatycznych
3,0Posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania do rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji
3,5Posiada wiedzę na poziomie między 3,0 a 4,0
4,0Posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania do rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w niepełnym zakresie
4,5Posiada wiedzę na poziomie między 4,0 a 5,0
5,0Posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania do rozwiązywania zadań inżynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w pełnym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_A01_U01Posiada umiętności w zakresie zastosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
O_1A_U03ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych metod projektowania i budowy urządzeń oceanotechnicznych
O_1A_U05potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Cel przedmiotuC-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL
C-2Student potrafi utworzć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu
C-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-L-2Użytkowanie komputerów
T-L-5Bazy danych
T-L-1Podstawy technik informatycznych
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-7Portale społecznościowe
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie poszczególnych partii materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi określić narzędzia do wybranego zadania
3,0Potrafi określić narzędzia do wybranego zadania, ma trudności z realizacją zadania
3,5Posiada wiedzę na poziomie między 3,0 a 4,0
4,0Potrafi określić odpowiednie narzędzia do wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem podstawowej funkcji narzędzia
4,5Posiada wiedzę na poziomie między 4,0 a 5,0
5,0Potrafi określić odpowiednie narzędzia do wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji narzędzia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_A01_K01Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i podnoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, rozumie problematykę licencjonowania oraz bezpieczeństwa w sieci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - m.in. poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnięć oceanotechniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL
C-2Student potrafi utworzć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu
C-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-L-5Bazy danych
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-7Portale społecznościowe
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie poszczególnych partii materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Potrafi realizować zadania w grupie, ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i i nie ma świadomości ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Posiada wiedzę na poziomie między 3,0 a 4,0
4,0Potrafi organizować i realizować zadania w grupie oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole i ma świadomości ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Posiada wiedzę na poziomie między 4,0 a 5,0
5,0Potrafi organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz kierować zespołem i jest świadom odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.