Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia pokładowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia pokładowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mechaniki i konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i eksploatacji pokładowych urządzeń okrętowych.
C-2Przekazanie umiejętności w zakresie podstaw projektowania wybranych typów urządzeń pokładowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sprawność wielokrążka.3
T-L-2Żurawie topenantowe. Zasada działania. Kinematyka i dynamika.3
T-L-3Żuraw pokładowy. Zasada działania.3
T-L-4Zjawisko nieprostowodności.2
T-L-5Zagadnienie stateczności położenia wysięgnika.3
T-L-6Sprawdziany "wejściowe"1
15
wykłady
T-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.4
T-W-2Zamknięcia luków ładunkowych. Klasyfikacja. Zasada działania. Systemy mocowania ładunków.2
T-W-3Rampy i furty ładunkowe. Pokłady podnoszone.2
T-W-4Urządzenia sterowe.2
T-W-5Urządzenia kotwiczne, cumownicze, holownicze, połowowe.2
T-W-6Środki i urządzenia ratunkowe.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-3Opracowanie sprawozdań.5
A-L-4Udział w konsultacjach.2
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.12
A-W-3Udział w konsultacjach.5
A-W-4Egzamin3
A-W-5Studiowanie literatury15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i egzamin ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C04_W01
Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
O_1A_W12, O_1A_W14, O_1A_W17C-1T-L-2, T-L-3, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C04_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urządzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
O_1A_U07, O_1A_U13C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C04_W01
Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,0Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,5Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem i eksploatacją.
4,0Ma wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność obiektów oceanotechnicznych.
4,5Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność i bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
5,0Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność, bezpieczeństwo i ryzyko obiektów oceanotechnicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C04_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urządzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
2,0Nie potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranego rozwiązania technicznego urządzenia pokładowego oraz zaprojektować proste rozwiązanie techniczne takiego urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować wybrane urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań
4,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
4,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urządzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań oraz wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania.
5,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań, wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania a także ocenić jego niezawodność.

Literatura podstawowa

  1. Pyrchla J., Królikowski A, Charakterystyka i eksploatacja urządzeń pokładowych, Marine Technology, Gdańsk, 2002
  2. Więckiewicz W., Urządzenia pokładowe na statkach towarowych, Akademia Morska, Gdynia, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Wojtaszczyk B., Urządzenia przeładunkowe drobnicowców ro-ro i lo-lo, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sprawność wielokrążka.3
T-L-2Żurawie topenantowe. Zasada działania. Kinematyka i dynamika.3
T-L-3Żuraw pokładowy. Zasada działania.3
T-L-4Zjawisko nieprostowodności.2
T-L-5Zagadnienie stateczności położenia wysięgnika.3
T-L-6Sprawdziany "wejściowe"1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.4
T-W-2Zamknięcia luków ładunkowych. Klasyfikacja. Zasada działania. Systemy mocowania ładunków.2
T-W-3Rampy i furty ładunkowe. Pokłady podnoszone.2
T-W-4Urządzenia sterowe.2
T-W-5Urządzenia kotwiczne, cumownicze, holownicze, połowowe.2
T-W-6Środki i urządzenia ratunkowe.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-3Opracowanie sprawozdań.5
A-L-4Udział w konsultacjach.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.12
A-W-3Udział w konsultacjach.5
A-W-4Egzamin3
A-W-5Studiowanie literatury15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C04_W01Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W12ma wiedzę w zakresie podstaw konstrukcji maszyn, w tym projektowania i doboru typowych elementów mechanizmów i maszyn, ich pasowań, łożyskowania, przekładni, itp.
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i eksploatacji pokładowych urządzeń okrętowych.
Treści programoweT-L-2Żurawie topenantowe. Zasada działania. Kinematyka i dynamika.
T-L-3Żuraw pokładowy. Zasada działania.
T-W-6Środki i urządzenia ratunkowe.
T-W-2Zamknięcia luków ładunkowych. Klasyfikacja. Zasada działania. Systemy mocowania ładunków.
T-W-3Rampy i furty ładunkowe. Pokłady podnoszone.
T-W-4Urządzenia sterowe.
T-W-5Urządzenia kotwiczne, cumownicze, holownicze, połowowe.
T-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,0Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,5Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem i eksploatacją.
4,0Ma wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność obiektów oceanotechnicznych.
4,5Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność i bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
5,0Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność, bezpieczeństwo i ryzyko obiektów oceanotechnicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C04_U01Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urządzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności w zakresie podstaw projektowania wybranych typów urządzeń pokładowych.
Treści programoweT-L-1Sprawność wielokrążka.
T-L-4Zjawisko nieprostowodności.
T-L-2Żurawie topenantowe. Zasada działania. Kinematyka i dynamika.
T-L-3Żuraw pokładowy. Zasada działania.
T-L-5Zagadnienie stateczności położenia wysięgnika.
T-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranego rozwiązania technicznego urządzenia pokładowego oraz zaprojektować proste rozwiązanie techniczne takiego urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować wybrane urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań
4,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
4,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urządzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań oraz wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania.
5,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań, wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania a także ocenić jego niezawodność.