Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Silniki i układy napędowe w oceanotechnice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki i układy napędowe w oceanotechnice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z podstaw oceanotechniki.
W-2Wiadomości z termodynamiki i podstaw konstrukcji maszyn.
W-3Wiadomości z siłowni okrętowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w oceanotechnice.
C-2Ukształtowanie umiejętności obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z budową i działaniem silników spalinowych.3
T-L-2Obliczenia obiegu cieplnego silnika spalinowego.4
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z budową i parametrami pracy instalacji silników spalinowych. Zasady projektowania wybranych instalacji.2
T-L-4Doświadczalne wyznaczanie wskaźników pracy i charakterystyk silnika spalinowego.2
T-L-5Doświadczalne wyznaczanie bilansu energetycznego silnika spalinowego.2
T-L-6Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje, podstawy działania i procesy występujące w silnikach spalinowych.2
T-W-2Budowa konstrukcyjna silników spalinowych.2
T-W-3Silniki okrętowe. Systemy i instalacje silników okrętowych. Podstawy projektowania.4
T-W-4Wskaźniki pracy i charakterystyki silników okrętowych.2
T-W-5Bilans energetyczny silników spalinowych.2
T-W-6Współpraca układu silnik-pędnik-kadłub.2
T-W-7Oddziaływanie silnika na otoczenie.2
T-W-8Zasada działania silników turbinowych.2
T-W-9Budowa konstrukcyjna turbin. Wskaźniki pracy i charakterystyki turbin.2
T-W-10Turbosprężarki i doładowanie silników spalinowych.2
T-W-11Układy napędowe jednostek pływających.2
T-W-12Parametry pracy układów napędowych. Analiza energetyczna układów napędowych.2
T-W-13Dobór silnika napędu głównego statku.2
T-W-14Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań i prac kontrolnych.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i prac kontrolnych z zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C12_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w oceanotechnice.
O_1A_W14, O_1A_W16C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C12_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności: - obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych. - doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.
O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U13C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-5M-2, M-1, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C12_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
O_1A_K02C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-5M-2, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C12_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w oceanotechnice.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania i wpływ na środowisko
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, wpływ na środowisko oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, wpływ na środowisko oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C12_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności: - obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych. - doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i obliczeń oraz przygotować sprawozdań i prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C12_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Chodkiewicz R., Ćwiczenia projektowe z turbin cieplnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
  2. Cwilewicz R., Perepeczko A., Okrętowe turbiny parowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdynii, Gdynia, 2002
  3. Piotrowski I., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 2003
  4. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  5. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl

Literatura dodatkowa

  1. Jędrzejowski J., Obliczanie tłokowego silnika spalinowego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1988
  2. Praca pod redakcją Serdecki W., Badania silników spalinowych - laboratorium, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z budową i działaniem silników spalinowych.3
T-L-2Obliczenia obiegu cieplnego silnika spalinowego.4
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z budową i parametrami pracy instalacji silników spalinowych. Zasady projektowania wybranych instalacji.2
T-L-4Doświadczalne wyznaczanie wskaźników pracy i charakterystyk silnika spalinowego.2
T-L-5Doświadczalne wyznaczanie bilansu energetycznego silnika spalinowego.2
T-L-6Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje, podstawy działania i procesy występujące w silnikach spalinowych.2
T-W-2Budowa konstrukcyjna silników spalinowych.2
T-W-3Silniki okrętowe. Systemy i instalacje silników okrętowych. Podstawy projektowania.4
T-W-4Wskaźniki pracy i charakterystyki silników okrętowych.2
T-W-5Bilans energetyczny silników spalinowych.2
T-W-6Współpraca układu silnik-pędnik-kadłub.2
T-W-7Oddziaływanie silnika na otoczenie.2
T-W-8Zasada działania silników turbinowych.2
T-W-9Budowa konstrukcyjna turbin. Wskaźniki pracy i charakterystyki turbin.2
T-W-10Turbosprężarki i doładowanie silników spalinowych.2
T-W-11Układy napędowe jednostek pływających.2
T-W-12Parametry pracy układów napędowych. Analiza energetyczna układów napędowych.2
T-W-13Dobór silnika napędu głównego statku.2
T-W-14Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań i prac kontrolnych.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C12_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w oceanotechnice.
Treści programoweT-W-7Oddziaływanie silnika na otoczenie.
T-W-1Rodzaje, podstawy działania i procesy występujące w silnikach spalinowych.
T-W-2Budowa konstrukcyjna silników spalinowych.
T-W-4Wskaźniki pracy i charakterystyki silników okrętowych.
T-W-3Silniki okrętowe. Systemy i instalacje silników okrętowych. Podstawy projektowania.
T-W-6Współpraca układu silnik-pędnik-kadłub.
T-W-8Zasada działania silników turbinowych.
T-W-9Budowa konstrukcyjna turbin. Wskaźniki pracy i charakterystyki turbin.
T-W-10Turbosprężarki i doładowanie silników spalinowych.
T-W-11Układy napędowe jednostek pływających.
T-W-13Dobór silnika napędu głównego statku.
T-W-12Parametry pracy układów napędowych. Analiza energetyczna układów napędowych.
T-W-5Bilans energetyczny silników spalinowych.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania i wpływ na środowisko
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, wpływ na środowisko oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, wpływ na środowisko oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C12_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności: - obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych. - doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w oceanotechnice.
C-2Ukształtowanie umiejętności obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.
Treści programoweT-L-1Praktyczne zapoznanie się z budową i działaniem silników spalinowych.
T-L-2Obliczenia obiegu cieplnego silnika spalinowego.
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z budową i parametrami pracy instalacji silników spalinowych. Zasady projektowania wybranych instalacji.
T-L-4Doświadczalne wyznaczanie wskaźników pracy i charakterystyk silnika spalinowego.
T-L-5Doświadczalne wyznaczanie bilansu energetycznego silnika spalinowego.
T-W-7Oddziaływanie silnika na otoczenie.
T-W-4Wskaźniki pracy i charakterystyki silników okrętowych.
T-W-3Silniki okrętowe. Systemy i instalacje silników okrętowych. Podstawy projektowania.
T-W-10Turbosprężarki i doładowanie silników spalinowych.
T-W-11Układy napędowe jednostek pływających.
T-W-13Dobór silnika napędu głównego statku.
T-W-12Parametry pracy układów napędowych. Analiza energetyczna układów napędowych.
T-W-5Bilans energetyczny silników spalinowych.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i prac kontrolnych z zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i obliczeń oraz przygotować sprawozdań i prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C12_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w oceanotechnice.
C-2Ukształtowanie umiejętności obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.
Treści programoweT-L-2Obliczenia obiegu cieplnego silnika spalinowego.
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z budową i parametrami pracy instalacji silników spalinowych. Zasady projektowania wybranych instalacji.
T-L-4Doświadczalne wyznaczanie wskaźników pracy i charakterystyk silnika spalinowego.
T-L-5Doświadczalne wyznaczanie bilansu energetycznego silnika spalinowego.
T-W-7Oddziaływanie silnika na otoczenie.
T-W-4Wskaźniki pracy i charakterystyki silników okrętowych.
T-W-6Współpraca układu silnik-pędnik-kadłub.
T-W-11Układy napędowe jednostek pływających.
T-W-13Dobór silnika napędu głównego statku.
T-W-12Parametry pracy układów napędowych. Analiza energetyczna układów napędowych.
T-W-5Bilans energetyczny silników spalinowych.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i prac kontrolnych z zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny