Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Właściwości morskie statku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości morskie statku | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa okrętów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z podstaw oceanotechniki |
W-2 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki płynów |
W-3 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z hydrostatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest poznanie zjawisk związanych z pływaniem statku po sfalowanej wodzie |
C-2 | Poznanie metod i nabycie umiejętności określenia parametrów kołysań statku na fali regularnej i nieregularnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczanie parametrów na fali regularnej | 6 |
T-L-2 | Obliczanie parametrów na fali nieregularnej | 6 |
T-L-3 | Obliczanie charakterystyk amplitudowych kołysań statku na fali regularnej | 6 |
T-L-4 | Obliczanie przyspieszeń i ruchów względnych statku na fali regularnej | 6 |
T-L-5 | Obliczanie parametrów właściwości morskich statku na fali wiatrowej | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modele falowania regularnego | 2 |
T-W-2 | Model falowania nieregularnego | 1 |
T-W-3 | Statystyczne, dłługoterminowe parametry fali wiatrowej | 1 |
T-W-4 | Liniowy model kołysań statku na fali regularnej | 2 |
T-W-5 | Kołysania boczne, tłumienie kołysań bocznych | 1 |
T-W-6 | Przyspieszenia statku na fali | 1 |
T-W-7 | Ruchy względne: sleming, zalewanie pokładu, wynurzanie się śruby napędowej | 3 |
T-W-8 | Właściwości morskie statku na fali losowej | 2 |
T-W-9 | Dodatkowy opór statku na fali | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie projektu obliczeniowego | 25 |
A-L-4 | Konsultacje do projektu | 6 |
A-L-5 | przygotowanie do zaliczenia projektu | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne/ typowe środki audiowizualne, stanowisko komputerowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu obliczeniowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-02_W01 Student zdobywa wiedzę z zakresu dynamiki morza i właściwości morskich statku | O_1A_W01, O_1A_W03, O_1A_W08, O_1A_W09, O_1A_W10, O_1A_W11, O_1A_W13, O_1A_W14, O_1A_W15, O_1A_W16, O_1A_W17, O_1A_W18, O_1A_W19, O_1A_W20, O_1A_W21, O_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-02_U01 Student powinien wykazać się umiejętnością obliczania parametrówwłaściwości morskich statku i wykorzystania ich w projektowaniu | O_1A_U02, O_1A_U03, O_1A_U04, O_1A_U05, O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U09, O_1A_U10, O_1A_U11, O_1A_U12, O_1A_U13, O_1A_U14, O_1A_U15 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-02_K01 Student ma świadomość zagrożeń występujących podczas eksploatacji statku i posiada umiejetność ich oceny oraz możliwości ograniczenia niebezpiecznych zjawisk | O_1A_K01, O_1A_K04, O_1A_K07, O_1A_K08, O_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-02_W01 Student zdobywa wiedzę z zakresu dynamiki morza i właściwości morskich statku | 2,0 | Student nie zna niebezpiecznych zjawisk wystepujących podczas pływania statku po sfalowanej wodzie |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą niebezpiecznych zjawisk powstających podczas pływania statku na fali | |
3,5 | Student zna zależności pomiędzy parametrami falowania a intensywnościa poszczegłonych właściwości morskich | |
4,0 | Student ma wiedzę dotyczącą modelowania kołysań statku na fali i innych właściwości morskich oraz zna metody obliczania parametrów właściwości morskich na fali regularnej | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie obliczania właściwości morskich statku podczas pływania na fali nieregularnej | |
5,0 | Student ma wiedzę dotyczącą oddziaływań fali na statek, wie jak zmieniać parametry eksploatacyjne statku aby ograniczyć lub uniknąć zagrożeń i potrafi wykorzystać tę wiedzę w projektowaniu statku |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-02_U01 Student powinien wykazać się umiejętnością obliczania parametrówwłaściwości morskich statku i wykorzystania ich w projektowaniu | 2,0 | Student nie potrafi wykonać żadnych obliczeń dotyczących niebezpiecznych zjawisk wystepujących podczas pływania statku po sfalowanej wodzie |
3,0 | Student potrafi zdefiniować charakterystyki amplitudowe kołysań statku na fali regularnej i | |
3,5 | Student potrafi przygotować dane dotyczące kadłuba statku i fali regularnej i wykonac obliczenia kołysań statku specjalistycznym oprogramowaniem | |
4,0 | Student potrafi analizować wyniki wiedzę kołysań statku na fali regularnej i poszukiwać optymalnych parametrów, przy których kołysania dla danego statku będą jak najmniejsze | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać charakterystyki amplitudowe kołysań statku na fali regularnej do obliczeń kołysań i innych właściwości morskich statku na fali nieregularnej | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać informacje o warunkach pogodowych występujących podczass eksploatacji statku do obliczeń właściwości morskich, potrafi zmieniać parametry eksploatacyjne statku aby ograniczyć lub uniknąć zagrożeń i potrafi wykorzystać tę wiedzę w projektowaniu statku |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-02_K01 Student ma świadomość zagrożeń występujących podczas eksploatacji statku i posiada umiejetność ich oceny oraz możliwości ograniczenia niebezpiecznych zjawisk | 2,0 | Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów | |
3,5 | Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu | |
4,0 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu | |
4,5 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu | |
5,0 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu |
Literatura podstawowa
- Dudziak J., Teoria okrętu, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2008
- Marchaj Cz., Dzielność morska, Alma-Press, Warszawa, 2002
- Prace naukowe i publikacje KOiPSM, czasopisma zagraniczne, 2011
Literatura dodatkowa
- Dudziak J., Okręt na fali, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1980
- Druet Cz., Kowalik Z., Dynamika morza, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1970