Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Sylabus przedmiotu Infrastruktura dystrybucji paliw gazowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Infrastruktura dystrybucji paliw gazowych | ||
Specjalność | Transport paliw | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 31 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Właściwości paliw. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiadomości dotyczących dystrybucji paliw gazowych, eksploatacji elementów infrastruktury dystrybucji gazów, bezpieczeństwa i uwarunkowań ekologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Stacje redukcyjno pomiarowe - pomiar ilości przepływającego gazu | 2 |
T-A-2 | Przepływomierze zwężkowe. Zwężka pomiarowa - obliczenia | 3 |
T-A-3 | Przepływonierze rototowe | 2 |
T-A-4 | Przepływomierze turbinowe | 2 |
T-A-5 | Elektroniczne przesyłanie danych pomiarowych - odbiorcy indywidualni | 2 |
T-A-6 | Prezentacja wybranych tematów realizowana przez studentów | 8 |
T-A-7 | Rozwiązania do tankowania pojazdów samochodowych gazem | 2 |
T-A-8 | Dystrybucja CNG - stacje tankowania pojazdów | 4 |
T-A-9 | Homologacja instalacji CNG i LPG, zakres, obowiązujące przepisy | 2 |
T-A-10 | Podsumowanie wiadomości - kolokwium | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Infrastruktura sieci przemysłowych dystrybucji paliw gazowych. | 4 |
T-W-2 | Formy rozliczeń za dostawę paliw gazowych - taryfy. | 2 |
T-W-3 | Infrastruktura dystrybucji LPG – produkcja, rozlewnia, odbiorcy. | 4 |
T-W-4 | Systemy telemetrii stosowane przy dystrybucji LPG. | 2 |
T-W-5 | Infrastruktura produkcji i dystrybucji LNG – wytwarzanie, transport, terminale LNG, rozlewnia LNG, regazyfikacja i przesył do odbiorców. | 4 |
T-W-6 | Infrastruktura sprzedaży CNG do napędu pojazdów samochodowych. | 4 |
T-W-7 | Przydomowe stacje dystrybucji CNG do napędu pojazdów samochodowych. | 2 |
T-W-8 | Instalacje gazowe - gazomierze miechowe | 2 |
T-W-9 | Elektroniczne przesyłanie danych i przeliczniki objętości gazu na warunki normalne, korektory i przeliczniki objętości gazu | 4 |
T-W-10 | Podsumowanie wiadomości | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji na wybrany temat | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie czasopism fachowych i stron internetowych związanych tematycznie z przedmiotem | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych |
M-2 | Metoda problemowa |
M-3 | Ćwiczenia problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena formująca: Egazmin ustny |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-4 | Ocena formująca: Kolokwium podsumowujące |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-13-2_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą infrastruktury dystrybucji paliw gazowych dla odbiorców przemysłowych | TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TR_2A_D3-13-2_W02 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą dystrybucji paliw gazowych dla odbiorców indywidualnych | TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-13-2_U01 Student potrafi ocenić parametry i zaprojektować oraz dobrać elementy infrastruktury dystrybucji paliw gazowych | TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U17 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-13-2_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiejna otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność | TR_2A_K07, TR_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-13-2_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą infrastruktury dystrybucji paliw gazowych dla odbiorców przemysłowych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną | |
TR_2A_D3-13-2_W02 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą dystrybucji paliw gazowych dla odbiorców indywidualnych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-13-2_U01 Student potrafi ocenić parametry i zaprojektować oraz dobrać elementy infrastruktury dystrybucji paliw gazowych | 2,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-13-2_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiejna otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli |
Literatura podstawowa
- Michałowski W., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Ossolineum, Warszawa, 2005
- Adamiec P., Wytwarzanie rur i rurociągów do transportu paliw ciekłych i gazowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1995
- Magda W., Rurociągi podmorskie, WNT, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Perepczko A., Podsiadło A., Elementy rurociągów okrętowych, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1989