Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym

Sylabus przedmiotu Ekologia w transporcie i magazynowaniu paliw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia w transporcie i magazynowaniu paliw
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 32 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Eksploatacja systemów transportowych paliw, Własności paliw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oszacowania ryzyka i zagrożeń ekologicznych wynikających z transportu paliw. Umiejętność określenia sposobów przeciwdziałanie skutkom katastrof ekologicznych z udziałem paliw płynnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zanieczyszczenie mórz i oceanów przez jednostki pływające4
T-A-2Emisja spalin przez transport morski2
T-A-3Sposoby obniżania tkosyczności spalin - homogenizatory2
T-A-4Analiza niezawodności obiektów górnictwa morskiego - platformy2
T-A-5Naturalne procesy zachodące podczas rozlewów olejowych2
T-A-6Techniczne sposoby ograniczania powierzchni rozlewów olejowych na morzu4
T-A-7Sorbenty3
T-A-8Dyspergenty3
T-A-9Ekologia w transporcie śródlądowym3
T-A-10Przedstawienie prezentacji dotyczących wybranych tematów z zakresu likwidacji rozlewów na lądzie i morzu3
T-A-11Zaliczenie przedmiotu2
30
wykłady
T-W-1Znaczenie ekologii w transporcie paliw - wiadomości wstępne2
T-W-2Podstawowe zagrożenia środowiska przez transport lądowy paliw3
T-W-3Ekologiczne zabezpieczenie magazynów paliw4
T-W-4Ekologiczne zabezpieczenie stacji paliw4
T-W-5Ubytki paliw podczas magazynowania i transportu4
T-W-6Badanie i likwidacja zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi w gruncie5
T-W-7Analiza skutków katastrofy kolejowej z udziałem cystern przewożących paliwa płynne2
T-W-8Ekologia w transporcie i składowaniu węgla2
T-W-9Podstawowe zagrożenia środowiska przez transport morski i śródlądowy2
T-W-10Podsumowanie wiadomości2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach28
A-A-2Studiowanie literatury fachowej i wybranych stron internetowych10
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia4
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury fachowej i wybranych stron internetowych związanych z ekologią wtransporcie paliw10
A-W-3Przygotowanie wiadomości wstępnych dotyczących wybranych zagadnień związanych z ekologią w transporcie paliw2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
A-W-5Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
M-2Seminarium
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła - w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec trwania modułu - egzamin ustny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiadomości
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z prezentacji na seminarium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-14-2_W01
Student ma uporządkowaną wiedę dotyczącą zagrożeń wynikających z transportu paliw, sposobów ich zapobiegania oraz sposobów minimalizacji skutków zdarzeń i katastrof ekologicznych.
TR_2A_W04, TR_2A_W10, TR_2A_W13C-1T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-14-2_U01
Student potrafi ocenić zakresy zagrożeń ekologicznych, potrafi im zapobiegać oraz zaproponować najbardziej korzystny sposób zwalczania ich skutków
TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U21C-1T-A-7, T-A-8, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-14-2_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko, zna wagę obowiązujących procedur i potrafi je stosować
TR_2A_K07, TR_2A_K08, TR_2A_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-14-2_W01
Student ma uporządkowaną wiedę dotyczącą zagrożeń wynikających z transportu paliw, sposobów ich zapobiegania oraz sposobów minimalizacji skutków zdarzeń i katastrof ekologicznych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-14-2_U01
Student potrafi ocenić zakresy zagrożeń ekologicznych, potrafi im zapobiegać oraz zaproponować najbardziej korzystny sposób zwalczania ich skutków
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-14-2_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko, zna wagę obowiązujących procedur i potrafi je stosować
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli

Literatura podstawowa

  1. Michałowski W.,Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Ossolineum, Warszawa, 2005
  2. Stugała J., Ropa naftowa a środowisko przyrodnicze, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
  3. Iksicki M., Wesołek Z., Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, TRADEMAR., Gdynia, 1999
  4. czech K., Uwarunkowania ochrony środowiska. Aspekty krajowe, unijne, międzynarodowe, WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Dyb J., Miś R., Zawadzki T., Eksploatacja stacji LPG, KBE, Krosno, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zanieczyszczenie mórz i oceanów przez jednostki pływające4
T-A-2Emisja spalin przez transport morski2
T-A-3Sposoby obniżania tkosyczności spalin - homogenizatory2
T-A-4Analiza niezawodności obiektów górnictwa morskiego - platformy2
T-A-5Naturalne procesy zachodące podczas rozlewów olejowych2
T-A-6Techniczne sposoby ograniczania powierzchni rozlewów olejowych na morzu4
T-A-7Sorbenty3
T-A-8Dyspergenty3
T-A-9Ekologia w transporcie śródlądowym3
T-A-10Przedstawienie prezentacji dotyczących wybranych tematów z zakresu likwidacji rozlewów na lądzie i morzu3
T-A-11Zaliczenie przedmiotu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie ekologii w transporcie paliw - wiadomości wstępne2
T-W-2Podstawowe zagrożenia środowiska przez transport lądowy paliw3
T-W-3Ekologiczne zabezpieczenie magazynów paliw4
T-W-4Ekologiczne zabezpieczenie stacji paliw4
T-W-5Ubytki paliw podczas magazynowania i transportu4
T-W-6Badanie i likwidacja zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi w gruncie5
T-W-7Analiza skutków katastrofy kolejowej z udziałem cystern przewożących paliwa płynne2
T-W-8Ekologia w transporcie i składowaniu węgla2
T-W-9Podstawowe zagrożenia środowiska przez transport morski i śródlądowy2
T-W-10Podsumowanie wiadomości2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach28
A-A-2Studiowanie literatury fachowej i wybranych stron internetowych10
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury fachowej i wybranych stron internetowych związanych z ekologią wtransporcie paliw10
A-W-3Przygotowanie wiadomości wstępnych dotyczących wybranych zagadnień związanych z ekologią w transporcie paliw2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
A-W-5Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-14-2_W01Student ma uporządkowaną wiedę dotyczącą zagrożeń wynikających z transportu paliw, sposobów ich zapobiegania oraz sposobów minimalizacji skutków zdarzeń i katastrof ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W13ma uporządkowaną wiedzę z wybranych obszarów ładunkoznawstwa, w tym zna właściwości ładunków, techniki ich składowania i transportu
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oszacowania ryzyka i zagrożeń ekologicznych wynikających z transportu paliw. Umiejętność określenia sposobów przeciwdziałanie skutkom katastrof ekologicznych z udziałem paliw płynnych
Treści programoweT-A-7Sorbenty
T-A-8Dyspergenty
T-A-9Ekologia w transporcie śródlądowym
T-W-1Znaczenie ekologii w transporcie paliw - wiadomości wstępne
T-W-2Podstawowe zagrożenia środowiska przez transport lądowy paliw
T-W-6Badanie i likwidacja zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi w gruncie
T-W-7Analiza skutków katastrofy kolejowej z udziałem cystern przewożących paliwa płynne
T-W-9Podstawowe zagrożenia środowiska przez transport morski i śródlądowy
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
M-2Seminarium
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła - w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec trwania modułu - egzamin ustny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiadomości
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z prezentacji na seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-14-2_U01Student potrafi ocenić zakresy zagrożeń ekologicznych, potrafi im zapobiegać oraz zaproponować najbardziej korzystny sposób zwalczania ich skutków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U21potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oszacowania ryzyka i zagrożeń ekologicznych wynikających z transportu paliw. Umiejętność określenia sposobów przeciwdziałanie skutkom katastrof ekologicznych z udziałem paliw płynnych
Treści programoweT-A-7Sorbenty
T-A-8Dyspergenty
T-W-3Ekologiczne zabezpieczenie magazynów paliw
T-W-4Ekologiczne zabezpieczenie stacji paliw
T-W-6Badanie i likwidacja zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi w gruncie
T-W-8Ekologia w transporcie i składowaniu węgla
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
M-2Seminarium
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła - w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec trwania modułu - egzamin ustny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiadomości
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z prezentacji na seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-14-2_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko, zna wagę obowiązujących procedur i potrafi je stosować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_2A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oszacowania ryzyka i zagrożeń ekologicznych wynikających z transportu paliw. Umiejętność określenia sposobów przeciwdziałanie skutkom katastrof ekologicznych z udziałem paliw płynnych
Treści programoweT-A-1Zanieczyszczenie mórz i oceanów przez jednostki pływające
T-A-2Emisja spalin przez transport morski
T-A-3Sposoby obniżania tkosyczności spalin - homogenizatory
T-A-4Analiza niezawodności obiektów górnictwa morskiego - platformy
T-A-5Naturalne procesy zachodące podczas rozlewów olejowych
T-A-6Techniczne sposoby ograniczania powierzchni rozlewów olejowych na morzu
T-A-9Ekologia w transporcie śródlądowym
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
M-2Seminarium
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła - w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec trwania modułu - egzamin ustny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiadomości
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z prezentacji na seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli