Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Sylabus przedmiotu Substancje kontrolowane w transporcie chłodniczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Substancje kontrolowane w transporcie chłodniczym | ||
Specjalność | Transport żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 42 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki |
W-2 | Podstawy chłodnictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe | 1 |
T-L-2 | Posługiwanie się schematem urządzenia | 2 |
T-L-3 | Kontrola szczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła. | 2 |
T-L-4 | Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych | 4 |
T-L-5 | odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów | 2 |
T-L-6 | Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających. | 2 |
T-L-7 | Dokumentowanie wykonanych czynności. | 1 |
T-L-8 | zaliczenie laboratoriów | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie instalacji chłodniczej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko. | 4 |
T-W-2 | Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi. | 6 |
T-W-3 | Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych. | 6 |
T-W-4 | Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników. | 8 |
T-W-5 | Metody kontroli szczelności ziębiarek. | 3 |
T-W-6 | Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 2 |
A-L-3 | Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 2 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Studiowanie literatury związanej z tematem projektu | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 18 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda praktyczna/metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu. Ocena wykonanego projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-15-2_W01 Ma zaawansowana wiedzę z zakresu chłodnictwa niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej | TR_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-15-2_U01 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z chłodnictwa, metody analityczne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi | TR_2A_U10 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2 | M-2 | S-2 |
TR_2A_D4-15-2_U02 Potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe z zakresu chłodnictwa, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne | TR_2A_U11 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-P-1 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
TR_2A_D4-15-2_U03 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne związane z chłodnictwem: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi | TR_2A_U13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
TR_2A_D4-15-2_U04 Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu | TR_2A_U17 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-15-2_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej z zakresu chłodnictwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | TR_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TR_2A_D4-15-2_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | TR_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
TR_2A_D4-15-2_K03 Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | TR_2A_K07 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-15-2_W01 Ma zaawansowana wiedzę z zakresu chłodnictwa niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-15-2_U01 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z chłodnictwa, metody analityczne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
TR_2A_D4-15-2_U02 Potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe z zakresu chłodnictwa, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
TR_2A_D4-15-2_U03 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne związane z chłodnictwem: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
TR_2A_D4-15-2_U04 Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu | 2,0 | Student nie potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować instalacji chłodniczej oraz zrealizować projektu |
3,0 | Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, co najmniej w części, zaprojektować instalację chłodniczą oraz zrealizować projekt | |
3,5 | Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować instalację chłodniczą, co najmniej w części, oraz w stopniu zadawalającym poprawnie zrealizować projekt | |
4,0 | Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować instalację chłodniczą, oraz w stopniu dobrym poprawnie zrealizować projekt | |
4,5 | Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować instalację chłodniczą, oraz w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie zrealizować projekt | |
5,0 | Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować instalację chłodniczą, oraz w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie zrealizować projekt wraz z przedstawieniem własnych opinii i wniosków. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-15-2_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej z zakresu chłodnictwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
TR_2A_D4-15-2_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
TR_2A_D4-15-2_K03 Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Fodemski F.R., Poradnik: Domowe i handlowe urządzenie chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Normy, PN-EN 378-1,2,3,4, PKN, 2011
- Rozporządzenia, PEiR nr 1005/2009, 2011
- Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
- Ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową wraz z aktami wykonawczymi, DZ.U. nr 121 poz. 1263, 2004
- Zwierzycki W., Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm, Poznań, 2006
Literatura dodatkowa
- Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Własności cieplne, chemiczne i użytkowe, I.P.P.U Masta, 2004
- Clodic D., Vademecum odzysku czynników chłodniczych, I.P.P.U Masta, 1999