Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw
Sylabus przedmiotu Ekologia w transporcie i magazynowaniu paliw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia w transporcie i magazynowaniu paliw | ||
Specjalność | Transport paliw | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 32 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Eksploatacja systemów transportowych paliw, Własności paliw. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność oszacowania ryzyka i zagrożeń ekologicznych wynikających z transportu paliw. Umiejętność określenia sposobów przeciwdziałanie skutkom katastrof ekologicznych z udziałem paliw płynnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zanieczyszczenie mórz i oceanów przez jednostki pływające | 4 |
T-A-2 | Emisja spalin przez transport morski | 2 |
T-A-3 | Sposoby obniżania tkosyczności spalin - homogenizatory | 2 |
T-A-4 | Analiza niezawodności obiektów górnictwa morskiego - platformy | 2 |
T-A-5 | Naturalne procesy zachodące podczas rozlewów olejowych | 2 |
T-A-6 | Techniczne sposoby ograniczania powierzchni rozlewów olejowych na morzu | 4 |
T-A-7 | Sorbenty | 3 |
T-A-8 | Dyspergenty | 3 |
T-A-9 | Ekologia w transporcie śródlądowym | 3 |
T-A-10 | Przedstawienie prezentacji dotyczących wybranych tematów z zakresu likwidacji rozlewów na lądzie i morzu | 3 |
T-A-11 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie ekologii w transporcie paliw - wiadomości wstępne | 2 |
T-W-2 | Podstawowe zagrożenia środowiska przez transport lądowy paliw | 3 |
T-W-3 | Ekologiczne zabezpieczenie magazynów paliw | 4 |
T-W-4 | Ekologiczne zabezpieczenie stacji paliw | 4 |
T-W-5 | Ubytki paliw podczas magazynowania i transportu | 4 |
T-W-6 | Badanie i likwidacja zanieczyszczeń substancjami ropopochodnymi w gruncie | 5 |
T-W-7 | Analiza skutków katastrofy kolejowej z udziałem cystern przewożących paliwa płynne | 2 |
T-W-8 | Ekologia w transporcie i składowaniu węgla | 2 |
T-W-9 | Podstawowe zagrożenia środowiska przez transport morski i śródlądowy | 2 |
T-W-10 | Podsumowanie wiadomości | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 28 |
A-A-2 | Studiowanie literatury fachowej i wybranych stron internetowych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury fachowej i wybranych stron internetowych związanych z ekologią wtransporcie paliw | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie wiadomości wstępnych dotyczących wybranych zagadnień związanych z ekologią w transporcie paliw | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych |
M-2 | Seminarium |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła - w trakcie trwania zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec trwania modułu - egzamin ustny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiadomości |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z prezentacji na seminarium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-14-2_W01 Student ma uporządkowaną wiedę dotyczącą zagrożeń wynikających z transportu paliw, sposobów ich zapobiegania oraz sposobów minimalizacji skutków zdarzeń i katastrof ekologicznych. | TR_2A_W04, TR_2A_W10, TR_2A_W13 | — | — | C-1 | T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-14-2_U01 Student potrafi ocenić zakresy zagrożeń ekologicznych, potrafi im zapobiegać oraz zaproponować najbardziej korzystny sposób zwalczania ich skutków | TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U21 | — | — | C-1 | T-A-7, T-A-8, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-14-2_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko, zna wagę obowiązujących procedur i potrafi je stosować | TR_2A_K07, TR_2A_K08, TR_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-14-2_W01 Student ma uporządkowaną wiedę dotyczącą zagrożeń wynikających z transportu paliw, sposobów ich zapobiegania oraz sposobów minimalizacji skutków zdarzeń i katastrof ekologicznych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-14-2_U01 Student potrafi ocenić zakresy zagrożeń ekologicznych, potrafi im zapobiegać oraz zaproponować najbardziej korzystny sposób zwalczania ich skutków | 2,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-14-2_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko, zna wagę obowiązujących procedur i potrafi je stosować | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli |
Literatura podstawowa
- Michałowski W.,Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Ossolineum, Warszawa, 2005
- Stugała J., Ropa naftowa a środowisko przyrodnicze, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
- Iksicki M., Wesołek Z., Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, TRADEMAR., Gdynia, 1999
- czech K., Uwarunkowania ochrony środowiska. Aspekty krajowe, unijne, międzynarodowe, WNT, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Dyb J., Miś R., Zawadzki T., Eksploatacja stacji LPG, KBE, Krosno, 2008