Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie i sterowanie systemami transportowymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie i sterowanie systemami transportowymi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania systemów transportowych oraz organizacji i zarządzania w transporcie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość i rozumienie zasad i mechanizmów zarządzania i sterowania systemami transportowymi |
C-2 | Umiejętność analizy i oceny zastosowania systemów sterowania w transporcie |
C-3 | Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu drogowego. | 2 |
T-A-2 | Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu kolejowego. | 2 |
T-A-3 | Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu morskiego. | 2 |
T-A-4 | Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu wodnego śródlądowego. | 2 |
T-A-5 | Zarządzanie i sterowanie w systemie transportu lotniczego. | 2 |
T-A-6 | Zarządzanie i sterowanie w systemie miejskiego transportu zbiorowego. | 2 |
T-A-7 | Inteligentne systemy transportowe – przeznaczenie. | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy transportowe. | 2 |
T-W-2 | Zarządzanie, nadzór i sterowanie systemami transportowymi. | 3 |
T-W-3 | Zadania sterowania i metody rozwiązywania problemów sterowania. | 3 |
T-W-4 | Sterowanie ruchem w transporcie jako element sterowania w wielkich systemach. Sterowanie ruchem drogowym, kolejowym, lotniczym, morskim – cechy wspólne i różnice. | 4 |
T-W-5 | Telematyka transportu. ITS | 2 |
T-W-6 | Regulacje prawne w obszarze sterowania ruchem – pojęcia ogólne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do zjaęć | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji i do zaliczenia | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C01_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą systemów sterowania wykorzystywanych w transporcie, a także podstawowych zasad i mechanizmów zarządzania, nadzorowania i sterowania systemami transportowymi | TR_2A_W03, TR_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C01_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą zarządzania i sterowania systemami transportowymi, integrować wiedzę i stosować podejście sytemowe, uwzględniając aspekty pozatechniczne, dokonać krytycznej analizy funkcjonowania systemów sterowania w transporcie, określić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich oraz zaproponować możliwości ulepszenia lub modyfikacji istniejących rozwiązań w zakresie zarządzania i sterowania w transporcie | TR_2A_U01, TR_2A_U05, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U21, TR_2A_U22 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C01_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, potrafi współdziałać, pracować w grupie, być odpowiedzialnym za pracę własną i innych, potrafi przekazać informacje i opinie na zadany temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia, a takży myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy | TR_2A_K07, TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K05 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-7 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C01_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą systemów sterowania wykorzystywanych w transporcie, a także podstawowych zasad i mechanizmów zarządzania, nadzorowania i sterowania systemami transportowymi | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,0 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,5 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia | |
5,0 | Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C01_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą zarządzania i sterowania systemami transportowymi, integrować wiedzę i stosować podejście sytemowe, uwzględniając aspekty pozatechniczne, dokonać krytycznej analizy funkcjonowania systemów sterowania w transporcie, określić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich oraz zaproponować możliwości ulepszenia lub modyfikacji istniejących rozwiązań w zakresie zarządzania i sterowania w transporcie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C01_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, potrafi współdziałać, pracować w grupie, być odpowiedzialnym za pracę własną i innych, potrafi przekazać informacje i opinie na zadany temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia, a takży myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje kreatywność i przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje kreatywność, przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Marszałek S., Organizacja i zarządzanie w transporcie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, Katowice, 1999
- Adamski A., Inteligentne systemy transportowe, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2003
- Marszałek S., Ekonomika,organizacja i zarządzanie w transporcie, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania, Katowice, 2011
- Dot K.S., Suchorzewski W., Inżynieria ruchu, KiŁ, Warszawa, 1997
- Dyduch J. Kornaszewski M., Systemy sterowania ruchem kolejowym, Wydawnictwo PR, Radom, 2003
- Jagniszczak I., Systemy sterownia i zarządzania ruchem statków, WSM, Szczecin, 2001
- Nowacki G., Telematyka transportu drogowego, ITS, Warszawa, 2008
- Bartczak K., Technologie informatyczne i telekomunikacyjne jako podstawa tworzenia systemów telematycznych w transporie, US, Szczecin, 2006