Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praca przejściowa | ||
Specjalność | Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu przedmiotów kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do samodzielnego wykonania projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia |
C-2 | Wykonanie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia |
C-3 | Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji studiów |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w czasie wykonanie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia |
C-5 | Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wymagania, kolejność i harmonogram opracowania pracy przejściowej; Podejścia do przeprowadzenia badań w ramach pracy przejściowej; Zapoznanie się z oprogramowaniem wykorzystywanym w ramach pracy przejściowej. | 3 |
T-P-2 | Zagadnienie pozyskiwania informacji i oceny aktualnego stanu wiedzy w obszarze objętej tematyką pracy przejściowej; Sposoby analizy pozyskanych rezultatów i kreowania wniosków. | 3 |
T-P-3 | Metody statystyczne obróbki informacji. Transformacja danych. Agregacja rzeczowa, przestrzenna, czasowa. | 3 |
T-P-4 | Algorytm wykonania badań według podejścia scenariuszowego do modelowania przebiegu realizacji zadań logistycznych w transporcie; Badania z wykorzystaniem optymistycznego, pesymistycznego oraz umiarkowanego scenariuszy. | 3 |
T-P-5 | Algorytm wykonania badań według podejścia projektowego do opracowania koncepcji systemu logistycznego zarządzania transportem. | 3 |
T-P-6 | Algorytm wykonania badań kompatybilności elementów systemu logistycznego zarządzania transportem; Metody identyfikacji elementów krytycznych systemu logistycznego zarządzania transportem. | 6 |
T-P-7 | Relacje elementów systemu logistycznego zarządzania transportem z otoczeniem. | 3 |
T-P-8 | Algorytm wykonania badań opłacalności wdrożenia systemu logistycznego zarządzania transportem; Analiza kosztów inwestycyjnych, kosztów stałych i zmiennych projektu opracowanego w ramach pracy przejściowej; ocena wskaźnikowa: wartość obecna netto (Net Present Value, NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (Internal Rate of Return, IRR), wskaźnik korzysci-koszty (Benefit-cost ratio); zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu – MIRR. | 6 |
T-P-9 | Analiza zasad wykorzystania oceny wskaźnikowej w podejmowaniu decyzji. | 3 |
T-P-10 | Zasady finansowania projektów inwestycyjnych ze środków krajowych oraz środków Unii Europejskiej. Źródła finansowania wewnętrzne i zewnętrzne; własne i obce; wady i zalety finansowania obcego; finansowanie krótko i długoterminowe; koszt kapitału własnego i obcego; dobór źródeł finansowania. | 3 |
T-P-11 | Analiza SWOT zaproponowanych rozwiązań problemu z zakresu logistycznego zarządzania transportem: identyfikacja mocnych oraz słabych punktów, identyfikacja możliwości wdrożenia oraz zagrożeń projektu inwestycyjnego. | 6 |
T-P-12 | Badania problemu zdefiniowanego w zadaniu na pracą przejściową z wykorzystaniem podejścia scenariuszowego; procedury stosowania specjalistycznego oprogramowania w pracownie komputerowej katedry Logistyki i Ekonomiki Transportu; Wymagania dot. opracowania sprawozdań z wykonanych badań. | 4 |
T-P-13 | Badania problemu zdefiniowanego w zadaniu na pracą przejściową z wykorzystaniem podejścia projektowego; procedury stosowania specjalistycznego oprogramowania w pracownie komputerowej katedry Logistyki i Ekonomiki Transportu; Analiza rezultatów badań z wykorzystaniem metody SWOT; Wymagania dot. opracowania sprawozdań z wykonanych badań. | 4 |
T-P-14 | Badania opłacalności zaproponowanych rozwiązań problemu dot. logistycznego zarządzania transportem z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania w pracownie komputerowej katedry Logistyki i Ekonomiki Transportu; Analiza rezultatów badań z wykorzystaniem metody CBA (Cost- Benefit Analyze); Wymagania dot. opracowania sprawozdań z wykonanych badań. | 4 |
T-P-15 | Prezentacja oraz analiza wstępnych wyników badań wykonanych w ramach zadań na prace przejściowe; Przekazanie uwag wynikających z analizy tych wyników; Korygowanie sprawozdań przygotowanych w ramach prac przejściowych. | 3 |
T-P-16 | Analiza końcowych rezultatów zdobytych podczas wykonania prac przejściowych; Opracowanie sprawozdań z badań; Prezentacja podsumująca rezultaty badań oraz sprawozdania z wykonanej pracy | 3 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, poszukiwanie niezbędnych danych | 15 |
A-P-3 | Opracowanie pracy przejściowej, przygotowanie prezentacji | 25 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnienie, wyjaśnienie |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda programowana z użyciem komputera |
M-5 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej z 2-ch prezentacji wykonanego projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanego projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-12_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu transportu i logistyki oraz wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności transportowo-logistycznej | TR_2A_W05, TR_2A_W10, TR_2A_W08 | — | — | C-2, C-1, C-5, C-4, C-3 | T-P-5, T-P-1, T-P-16, T-P-4, T-P-14, T-P-10, T-P-7, T-P-13, T-P-2, T-P-12, T-P-9, T-P-6, T-P-8, T-P-3, T-P-11, T-P-15 | M-3, M-1, M-5, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-12_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie logistycznego zarządzania transportem; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie | TR_2A_U01, TR_2A_U15, TR_2A_U16, TR_2A_U20 | — | — | C-2, C-1, C-5, C-4, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
TR_2A_D1-12_U02 Student potrafi przygotować w języku polskim udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające opracowanie własnych badań naukowych | TR_2A_U01, TR_2A_U04, TR_2A_U06, TR_2A_U10, TR_2A_U11 | — | — | C-2, C-1, C-5, C-4, C-3 | T-P-5, T-P-1, T-P-16, T-P-4, T-P-14, T-P-10, T-P-7, T-P-13, T-P-2, T-P-12, T-P-9, T-P-6, T-P-8, T-P-3, T-P-11, T-P-15 | M-3, M-5, M-4 | S-2, S-1 |
TR_2A_D1-12_U03 Student potrafi potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą zagadnień z zakresu transportu, a w szczególności logistycznego zarządzania transportem, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia | TR_2A_U02, TR_2A_U05, TR_2A_U08 | — | — | C-2, C-1, C-5, C-4, C-3 | T-P-5, T-P-1, T-P-16, T-P-4, T-P-14, T-P-10, T-P-7, T-P-13, T-P-2, T-P-12, T-P-9, T-P-6, T-P-8, T-P-3, T-P-11, T-P-15 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-12_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu zintegrowanego, ich wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | TR_2A_K02 | — | — | C-2, C-1, C-5, C-4, C-3 | T-P-5, T-P-4, T-P-14, T-P-10, T-P-7, T-P-13, T-P-12, T-P-9, T-P-6, T-P-8, T-P-11 | M-3, M-1, M-5, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-12_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu transportu i logistyki oraz wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności transportowo-logistycznej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje ponadpodstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje poszerzoną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje poszerzoną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-12_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie logistycznego zarządzania transportem; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
TR_2A_D1-12_U02 Student potrafi przygotować w języku polskim udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające opracowanie własnych badań naukowych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
TR_2A_D1-12_U03 Student potrafi potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą zagadnień z zakresu transportu, a w szczególności logistycznego zarządzania transportem, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-12_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu zintegrowanego, ich wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk, 2001
- Młyniec W., Ufnalska S., Scientific communication, czyli jak pisać i prezentować prace naukowe, Poznań, 2004
- Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków, 1999
- PKN, PN-ISO 690 Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma i struktura., Warszawa, 2002
- Szubert-Zarzeczny U., Technika pisania prac o charakterze naukowym, Wrocław, 2001
- Weiner J., Technika pisania i prezentowania prac naukowych. Publikacja naukowa, praca seminaryjna, praca magisterska, referat, poster, Kraków, 1992
- Semenov I.N., Wytyczne do Pracy przejściowej. Kierunek: Transport. Studia stacjonarne pierwszego stopnia, http://www.wtmit.zut.edu.pl/... Ogłoszenia wykładowców, 2011