Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Przewozy drogowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przewozy drogowe | ||
Specjalność | Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maja Chmielewska-Przybysz <m.przybysz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z organizacją przewozów drogowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu organizacji przewozów drogowych |
C-3 | Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych | 1 |
T-A-2 | Algorytm procesu organizacji przewozów. | 1 |
T-A-3 | Dostęp do rynku. Sporządzenie planów transportowych. | 2 |
T-A-4 | Normy techniczne i techniczne aspekty działalności.Dobór pojazdów i ich elementów (podwozia, silnika, układu transmisyjnego, systemu hamulcowego itd.) zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa | 2 |
T-A-5 | Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Formalności związane z homologacją typu, rejestracją oraz przeglądem technicznym tych pojazdów | 1 |
T-A-6 | Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Sporządzenie okresowych planów utrzymania pojazdów i ich wyposażenia | 1 |
T-A-7 | Normy techniczne i techniczne aspekty działalności. Działania skierowane na ograniczenie hałasu i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza powstającego w wyniku emisji spalin | 2 |
T-A-8 | Bezpieczeństwo drogowe.Działania, gwarantujące przestrzeganie przez kierowców przepisów ruchu drogowego, zakazów i ograniczeń obowiązujących na terenie różnych państw członkowskich (ograniczeń prędkości, pierwszeństwa, ograniczeń postojowych, używania świateł, znaków drogowych itd.) | 1 |
T-A-9 | Bezpieczeństwo drogowe. Zasady sporządzenia instrukcji dla kierowców w celu kontrolowania przez nich wymogów bezpieczeństwa w zakresie stanu technicznego pojazdów, ich wyposażenia i ładunku, oraz w zakresie środków zapobiegawczych | 1 |
T-A-10 | Bezpieczeństwo drogowe. Identyfikacja przyczyn wypadkowości w przewozach drogowych. Procedury stosowane w razie wypadku drogowego. Procedury w celu zapobiegania powtarzania wypadków lub poważnych wykroczeń drogowych | 2 |
T-A-11 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zasady opracowania zadania projektowego | 1 |
T-P-2 | Algorytm procesu projektowania łańcucha dostaw | 4 |
T-P-3 | Algorytm procesu wyboru środków transportu wg zadania przewozowego | 4 |
T-P-4 | Optymalizacja trasy dostaw ładunków | 4 |
T-P-5 | Prezentacja wykonanych projektów. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Temat: Postawy wiedzy o przewozach drogowych Treść: Fazy rozwoju przewozów drogowych. Definicja przewoźnika drogowego; Segmenty główne rynku przewozów drogowych. Rodzaje przewozów w transporcie drogowym. | 3 |
T-W-2 | Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy regulujące zarobkowy transport drogowy, najem pojazdów przemysłowych i podwykonawstwo, w szczególności przepisy regulujące formalną organizację zawodu, dostęp do zawodu, zezwolenia na wykonywanie przewozów drogowych na terytorium i poza terytorium Wspólnoty, przeprowadzanie inspekcji oraz sankcje; | 3 |
T-W-3 | Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy dotyczące zakładania przedsiębiorstwa transportu drogowego; Przepisy dotyczące rozpoczęcia świadczenia usług drogowego transportu osób. | 3 |
T-W-4 | Temat: Dostęp do rynku Treść: Przepisy dotyczące organizacji rynku usług drogowego transportu rzeczy, przeładunku i logistyki; Przepisy dotyczące organizacji rynku drogowego transportu osób | 2 |
T-W-5 | Temat: Normy techniczne i techniczne aspekty działalności Treść: Przepisy dotyczące masy i wymiarów pojazdów w państwach członkowskich oraz procedury dotyczące wyjątków, stosowane w przypadku niestandardowych ładunków | 3 |
T-W-6 | Temat: Bezpieczeństwo drogowe. Treść: Kwalifikacje wymagane od kierowców (prawo jazdy, zaświadczenia zdrowotne, zaświadczenia o sprawności itd.)Kompetencje zawodowe przewoźnika w transporcie drogowym. Warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych; przyczyny cofania licencji; nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego wg rozporządzeń PE i Rady WE wprowadzające zmiany na rynku transportowym. | 4 |
T-W-7 | Temat: Bezpieczeństwo drogowe Treść: Procedury dotyczące bezpiecznego mocowania towarów; Techniki bezpiecznego mocowania towarów; Zasady organizacji procesu przeładunkowego; | 3 |
T-W-8 | Temat: Bezpieczeństwo drogowe. Treść: Działania, gwarantujące przestrzeganie przez kierowców przepisów ruchu drogowego, zakazów i ograniczeń obowiązujących na terenie różnych państw członkowskich (ograniczeń prędkości, pierwszeństwa, ograniczeń postojowych, używania świateł, znaków drogowych itd.);Układ sieci drogowej w państwach członkowskich. | 3 |
T-W-9 | Temat: Klasyfikacja przewozów drogowych wg trybów funkcjonowania Treść: Integralny model funkcjonalny transportu drogowego. Zasady organizacji przewozów ładunków. Zasady organizacji przewozów drogowych w trybie Point– to – point traffic oraz Multi – point traffic | 3 |
T-W-10 | Temat: Technologie informatyczne w przewozach drogowych Treść: Systemy automatycznej lokalizacji pojazdów (Advanced Vehicle Location); Systemy komunikacji (Communications), Systemy Bezpieczeństwa (Security System), Systemy bazodanowe, zarządzania informacją (Data Management, GIS), Systemy Wspomagania komputerowego planowania i pracy dyspozytora (Computer Aided Dispatch and Scheduling), Systemy Priorytetowania w zarządzaniu i sterowaniu ruchem (Traffic Signal Priority), System Zarządzania Incydentami Ruchowymi (Incident Management System); Centra Zarządzania Ruchem (Transportation Management/ Operations Center); Systemy zarządzania parkowaniem (Parking Management Systems) | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, poszukiwanie niezbędnych danych, wykonywanie projektu, opracowanie prezentacji | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do egzaminu | 18 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienie, wyjaśnienie |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Ćwiczenie przedmiotowe |
M-6 | Metoda programowana z użyciem komputera |
M-7 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena efektów kształcenia na podstawie ocen wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-16-3_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu organizacji przewozów drogowych oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów infrastruktury i systemów technicznych stosowanych w transporcie drogowym | TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W05, TR_2A_W10, TR_2A_W11, TR_2A_W08, TR_2A_W09 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-A-10, T-A-5, T-A-4, T-A-9, T-A-8, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-P-3 | M-5, M-7, M-2, M-4, M-3, M-1, M-6 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-16-3_U01 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu przewozów drogowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej; integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu drogowego oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne. | TR_2A_U01, TR_2A_U02, TR_2A_U06, TR_2A_U08, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U12, TR_2A_U13, TR_2A_U15, TR_2A_U16, TR_2A_U17, TR_2A_U18, TR_2A_U09 | — | — | C-3, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-A-10, T-A-5, T-A-4, T-A-9, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-5, M-7, M-2, M-4, M-3, M-1, M-6 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
TR_2A_D1-16-3_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu przewozów drogowych | TR_2A_U05, TR_2A_U06, TR_2A_U08 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-6 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-16-3_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji przewozów drogowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K07, TR_2A_K08, TR_2A_K02 | — | — | C-3 | T-A-6 | M-5, M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-16-3_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu organizacji przewozów drogowych oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów infrastruktury i systemów technicznych stosowanych w transporcie drogowym | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-16-3_U01 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu przewozów drogowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej; integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu drogowego oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne. | 2,0 | . Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
TR_2A_D1-16-3_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu przewozów drogowych | 2,0 | . Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-16-3_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji przewozów drogowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Grzywacz W., Wojewódzka-Król K., Polityka transportowa., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
- Grzelakowski A., Matczak M., Polityka transportowa Unii Europejskiej i jej implikacje dla systemów transportowych krajów członkowskich, AMG, Gdynia, 2009
- Liberadzki B. (red.)., Liberalizacja i deregulacja transportu w Unii Europejskiej, Biblioteka Logistyka, Warszawa – Poznań, 2007
- Januszkiewicz W., Synowiec E., Polityka Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie transportu, IKCHZ, Warszawa, 2001
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria Ruchu Drogowego. Teoria i praktyka., Wydawnictwa Komunikacji i Łącznośc, Warszawa, 2008
- Krystek R., Węzły drogowe i autostradowe. Praca zbiorowa., Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008
- Semenov, I.N., L. Filina, I. Kotowska, M. Pluciński, A.Wiktorowska-Jasik, Zintegrowane łańcuchy transportowe, Wydawnictwo: Difin, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Komisja Europejska, Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, 2008
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, 2009
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (Dz.U.UE.L.2009.300.72);, 2009
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych., 2009
- Rozporządzenie Rady ministrów z dnia 07 maja 2002r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz. U. z 2002r., nr 77, poz. 695)., 2002
- USTAWA z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe, 1984
- USTAWA z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, 2001