Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Ruch drogowy a środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ruch drogowy a środowisko
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maja Chmielewska-Przybysz <m.przybysz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia prawne w ruchu drogowym, Inżynieria ruchu, Fizyka (zakres szkoły średniej), Chemia (zakres szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność okreslania wpływu ruchu drogowego na środowisko i otoczenie. Podstawowe wiadomości o charakterze zanieczyszczeń środowiska wynikające z ruchu drogowego. Umiejętność określenia skali szkodliwości i podstawowych metod zapobiegania szkodliwemu wpływowi ruchu drogowego na środowisko naturalne. Koszty zewnętrzne transportu drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego: Ocenę ilościowego i jakościowego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Sposoby technicznego ograniczania negatywnego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego, przestrzeń, człowieka i jego otoczenie – m.in. bariery dźwiękochłonne, pasy zieleni, bezpieczne przejścia dla fauny, uspokajanie ruchu, normy czystości spalin, alternatywne źródła zasilania pojazdów. Przykładowe procedury dot. wybranych zagadnień przeciwdziałania wpływowi RD na środowisko. Praktyczne aspekty polityki zrównoważonego transportu. Ocenę kosztów zewnętrznych transportu drogowego.15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe informacje dot. zagrożeń dla środowiska naturalnego ze strony ruchu drogowego – zanieczyszczenie powietrza spalinami i pyłami, zanieczyszczenia wód gruntowych, hałas, drgania, przegradzanie zwartych środowisk naturalnych, itp.5
T-W-2Zagadnienia prawnej ochrony środowiska ze szczególnym naciskiem na zagadnienia zrównoważonego rozwoju, dyrektyw UE dot. obszarów chronionych (np. Natura 2000), prawo krajowe. Zagadnienia technicznego pomiaru parametrów stanu środowiska naturalnego.4
T-W-3Metody techniczne, prawne i organizacyjne minimalizowania negatywnych aspektów rozwoju ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Oddziaływanie infrastruktury transportowej i ruchu drogowego na przestrzeń przyrodniczą, środowisko, człowieka i otoczenie.4
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu drogowego. Transport zrównoważony.1
T-W-5Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2studiowanie literatury35
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury9
A-W-3przygotowanie do zaliczenia1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-02_W14
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W14C-1T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-02_U01
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące ruchu drogowego w aspekcie ochrony środowiska
TR_1A_U03C-1T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1
TR_1A_D4-02_U02
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty środowiskowe
TR_1A_U11C-1T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1
TR_1A_D4-02_U17
Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowy dla inżynierii ruchu w transporcie
TR_1A_U17C-1T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-02_K01
Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń głównie w zakresie ochrony środowiska
TR_1A_K08C-1T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-02_W14
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-02_U01
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące ruchu drogowego w aspekcie ochrony środowiska
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
TR_1A_D4-02_U02
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty środowiskowe
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
TR_1A_D4-02_U17
Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowy dla inżynierii ruchu w transporcie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-02_K01
Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń głównie w zakresie ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004, ISBN 83-7204-374-4
  2. Bojarski P., Wymagania prawne ochrony środowiska w odniesieniu do ruchu drogowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2004, ISBN 83-229-2273-6
  3. red. B. Jackowiak, Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa-Poznań-Lublin, 2007, ISBN 83-87414-83-2
  4. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-206-1707-8.
  5. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych., 2011
  2. Rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2001 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia., 2011
  3. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie., 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego: Ocenę ilościowego i jakościowego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Sposoby technicznego ograniczania negatywnego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego, przestrzeń, człowieka i jego otoczenie – m.in. bariery dźwiękochłonne, pasy zieleni, bezpieczne przejścia dla fauny, uspokajanie ruchu, normy czystości spalin, alternatywne źródła zasilania pojazdów. Przykładowe procedury dot. wybranych zagadnień przeciwdziałania wpływowi RD na środowisko. Praktyczne aspekty polityki zrównoważonego transportu. Ocenę kosztów zewnętrznych transportu drogowego.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacje dot. zagrożeń dla środowiska naturalnego ze strony ruchu drogowego – zanieczyszczenie powietrza spalinami i pyłami, zanieczyszczenia wód gruntowych, hałas, drgania, przegradzanie zwartych środowisk naturalnych, itp.5
T-W-2Zagadnienia prawnej ochrony środowiska ze szczególnym naciskiem na zagadnienia zrównoważonego rozwoju, dyrektyw UE dot. obszarów chronionych (np. Natura 2000), prawo krajowe. Zagadnienia technicznego pomiaru parametrów stanu środowiska naturalnego.4
T-W-3Metody techniczne, prawne i organizacyjne minimalizowania negatywnych aspektów rozwoju ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Oddziaływanie infrastruktury transportowej i ruchu drogowego na przestrzeń przyrodniczą, środowisko, człowieka i otoczenie.4
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu drogowego. Transport zrównoważony.1
T-W-5Zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2studiowanie literatury35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury9
A-W-3przygotowanie do zaliczenia1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-02_W14Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność okreslania wpływu ruchu drogowego na środowisko i otoczenie. Podstawowe wiadomości o charakterze zanieczyszczeń środowiska wynikające z ruchu drogowego. Umiejętność określenia skali szkodliwości i podstawowych metod zapobiegania szkodliwemu wpływowi ruchu drogowego na środowisko naturalne. Koszty zewnętrzne transportu drogowego.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu obejmującego: Ocenę ilościowego i jakościowego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Sposoby technicznego ograniczania negatywnego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego, przestrzeń, człowieka i jego otoczenie – m.in. bariery dźwiękochłonne, pasy zieleni, bezpieczne przejścia dla fauny, uspokajanie ruchu, normy czystości spalin, alternatywne źródła zasilania pojazdów. Przykładowe procedury dot. wybranych zagadnień przeciwdziałania wpływowi RD na środowisko. Praktyczne aspekty polityki zrównoważonego transportu. Ocenę kosztów zewnętrznych transportu drogowego.
T-W-1Podstawowe informacje dot. zagrożeń dla środowiska naturalnego ze strony ruchu drogowego – zanieczyszczenie powietrza spalinami i pyłami, zanieczyszczenia wód gruntowych, hałas, drgania, przegradzanie zwartych środowisk naturalnych, itp.
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu drogowego. Transport zrównoważony.
T-W-2Zagadnienia prawnej ochrony środowiska ze szczególnym naciskiem na zagadnienia zrównoważonego rozwoju, dyrektyw UE dot. obszarów chronionych (np. Natura 2000), prawo krajowe. Zagadnienia technicznego pomiaru parametrów stanu środowiska naturalnego.
T-W-3Metody techniczne, prawne i organizacyjne minimalizowania negatywnych aspektów rozwoju ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Oddziaływanie infrastruktury transportowej i ruchu drogowego na przestrzeń przyrodniczą, środowisko, człowieka i otoczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-02_U01Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące ruchu drogowego w aspekcie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
Cel przedmiotuC-1Umiejętność okreslania wpływu ruchu drogowego na środowisko i otoczenie. Podstawowe wiadomości o charakterze zanieczyszczeń środowiska wynikające z ruchu drogowego. Umiejętność określenia skali szkodliwości i podstawowych metod zapobiegania szkodliwemu wpływowi ruchu drogowego na środowisko naturalne. Koszty zewnętrzne transportu drogowego.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu obejmującego: Ocenę ilościowego i jakościowego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Sposoby technicznego ograniczania negatywnego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego, przestrzeń, człowieka i jego otoczenie – m.in. bariery dźwiękochłonne, pasy zieleni, bezpieczne przejścia dla fauny, uspokajanie ruchu, normy czystości spalin, alternatywne źródła zasilania pojazdów. Przykładowe procedury dot. wybranych zagadnień przeciwdziałania wpływowi RD na środowisko. Praktyczne aspekty polityki zrównoważonego transportu. Ocenę kosztów zewnętrznych transportu drogowego.
T-W-1Podstawowe informacje dot. zagrożeń dla środowiska naturalnego ze strony ruchu drogowego – zanieczyszczenie powietrza spalinami i pyłami, zanieczyszczenia wód gruntowych, hałas, drgania, przegradzanie zwartych środowisk naturalnych, itp.
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu drogowego. Transport zrównoważony.
T-W-2Zagadnienia prawnej ochrony środowiska ze szczególnym naciskiem na zagadnienia zrównoważonego rozwoju, dyrektyw UE dot. obszarów chronionych (np. Natura 2000), prawo krajowe. Zagadnienia technicznego pomiaru parametrów stanu środowiska naturalnego.
T-W-3Metody techniczne, prawne i organizacyjne minimalizowania negatywnych aspektów rozwoju ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Oddziaływanie infrastruktury transportowej i ruchu drogowego na przestrzeń przyrodniczą, środowisko, człowieka i otoczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-02_U02Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność okreslania wpływu ruchu drogowego na środowisko i otoczenie. Podstawowe wiadomości o charakterze zanieczyszczeń środowiska wynikające z ruchu drogowego. Umiejętność określenia skali szkodliwości i podstawowych metod zapobiegania szkodliwemu wpływowi ruchu drogowego na środowisko naturalne. Koszty zewnętrzne transportu drogowego.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu obejmującego: Ocenę ilościowego i jakościowego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Sposoby technicznego ograniczania negatywnego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego, przestrzeń, człowieka i jego otoczenie – m.in. bariery dźwiękochłonne, pasy zieleni, bezpieczne przejścia dla fauny, uspokajanie ruchu, normy czystości spalin, alternatywne źródła zasilania pojazdów. Przykładowe procedury dot. wybranych zagadnień przeciwdziałania wpływowi RD na środowisko. Praktyczne aspekty polityki zrównoważonego transportu. Ocenę kosztów zewnętrznych transportu drogowego.
T-W-1Podstawowe informacje dot. zagrożeń dla środowiska naturalnego ze strony ruchu drogowego – zanieczyszczenie powietrza spalinami i pyłami, zanieczyszczenia wód gruntowych, hałas, drgania, przegradzanie zwartych środowisk naturalnych, itp.
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu drogowego. Transport zrównoważony.
T-W-2Zagadnienia prawnej ochrony środowiska ze szczególnym naciskiem na zagadnienia zrównoważonego rozwoju, dyrektyw UE dot. obszarów chronionych (np. Natura 2000), prawo krajowe. Zagadnienia technicznego pomiaru parametrów stanu środowiska naturalnego.
T-W-3Metody techniczne, prawne i organizacyjne minimalizowania negatywnych aspektów rozwoju ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Oddziaływanie infrastruktury transportowej i ruchu drogowego na przestrzeń przyrodniczą, środowisko, człowieka i otoczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-02_U17Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowy dla inżynierii ruchu w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Cel przedmiotuC-1Umiejętność okreslania wpływu ruchu drogowego na środowisko i otoczenie. Podstawowe wiadomości o charakterze zanieczyszczeń środowiska wynikające z ruchu drogowego. Umiejętność określenia skali szkodliwości i podstawowych metod zapobiegania szkodliwemu wpływowi ruchu drogowego na środowisko naturalne. Koszty zewnętrzne transportu drogowego.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu obejmującego: Ocenę ilościowego i jakościowego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Sposoby technicznego ograniczania negatywnego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego, przestrzeń, człowieka i jego otoczenie – m.in. bariery dźwiękochłonne, pasy zieleni, bezpieczne przejścia dla fauny, uspokajanie ruchu, normy czystości spalin, alternatywne źródła zasilania pojazdów. Przykładowe procedury dot. wybranych zagadnień przeciwdziałania wpływowi RD na środowisko. Praktyczne aspekty polityki zrównoważonego transportu. Ocenę kosztów zewnętrznych transportu drogowego.
T-W-1Podstawowe informacje dot. zagrożeń dla środowiska naturalnego ze strony ruchu drogowego – zanieczyszczenie powietrza spalinami i pyłami, zanieczyszczenia wód gruntowych, hałas, drgania, przegradzanie zwartych środowisk naturalnych, itp.
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu drogowego. Transport zrównoważony.
T-W-2Zagadnienia prawnej ochrony środowiska ze szczególnym naciskiem na zagadnienia zrównoważonego rozwoju, dyrektyw UE dot. obszarów chronionych (np. Natura 2000), prawo krajowe. Zagadnienia technicznego pomiaru parametrów stanu środowiska naturalnego.
T-W-3Metody techniczne, prawne i organizacyjne minimalizowania negatywnych aspektów rozwoju ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Oddziaływanie infrastruktury transportowej i ruchu drogowego na przestrzeń przyrodniczą, środowisko, człowieka i otoczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-02_K01Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń głównie w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Umiejętność okreslania wpływu ruchu drogowego na środowisko i otoczenie. Podstawowe wiadomości o charakterze zanieczyszczeń środowiska wynikające z ruchu drogowego. Umiejętność określenia skali szkodliwości i podstawowych metod zapobiegania szkodliwemu wpływowi ruchu drogowego na środowisko naturalne. Koszty zewnętrzne transportu drogowego.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu obejmującego: Ocenę ilościowego i jakościowego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Sposoby technicznego ograniczania negatywnego wpływu ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego, przestrzeń, człowieka i jego otoczenie – m.in. bariery dźwiękochłonne, pasy zieleni, bezpieczne przejścia dla fauny, uspokajanie ruchu, normy czystości spalin, alternatywne źródła zasilania pojazdów. Przykładowe procedury dot. wybranych zagadnień przeciwdziałania wpływowi RD na środowisko. Praktyczne aspekty polityki zrównoważonego transportu. Ocenę kosztów zewnętrznych transportu drogowego.
T-W-1Podstawowe informacje dot. zagrożeń dla środowiska naturalnego ze strony ruchu drogowego – zanieczyszczenie powietrza spalinami i pyłami, zanieczyszczenia wód gruntowych, hałas, drgania, przegradzanie zwartych środowisk naturalnych, itp.
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu drogowego. Transport zrównoważony.
T-W-2Zagadnienia prawnej ochrony środowiska ze szczególnym naciskiem na zagadnienia zrównoważonego rozwoju, dyrektyw UE dot. obszarów chronionych (np. Natura 2000), prawo krajowe. Zagadnienia technicznego pomiaru parametrów stanu środowiska naturalnego.
T-W-3Metody techniczne, prawne i organizacyjne minimalizowania negatywnych aspektów rozwoju ruchu drogowego na stan środowiska naturalnego. Oddziaływanie infrastruktury transportowej i ruchu drogowego na przestrzeń przyrodniczą, środowisko, człowieka i otoczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli