Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Systemy sterowania w ruchu śródlądowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy sterowania w ruchu śródlądowym
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Sęk <joanna.sek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw infrastruktury transportu wodnego i inżynierii ruchu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu podstaw funkcjonowania systemów sterowania i zarządzania ruchem statków.
C-2Przekazanie umiejętności z zakresu pracy z literaturą i oceny przydatności metod stosowanych do sterowania ruchem statków śródlądowych.
C-3Nabycie świadomości potrzeby stosowania systemów sterowania w ruchu śródlądowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów14
T-A-2Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Podstawy prawne, zalecenia i źródła informacji dotyczące systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.2
T-W-2Podstawowe funkcje systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.2
T-W-3Uwarunkowania żeglugi na akwenach ograniczonych.2
T-W-4Zarządzanie portem i przyległymi akwenami.2
T-W-5Cele i zasady tworzenia systemów VTS.2
T-W-6Organizacja systemów VTS i VTMS.2
T-W-7Wyposażenie systemów VTS.1
T-W-8Kierunki rozwoju systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.1
T-W-9Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury, przygotowanie się do zajęć.10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci prezentacji i obrony przez studenta wybranego tematu związanego z problematyką wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-05_W01
Student ma wiedzę dotyczącą zadań i funkcji systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.
TR_1A_W08, TR_1A_W10, TR_1A_W12C-1T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-A-1M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-05_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, opracować i wygłosić prezentację oraz oceniać przydatność stosowania systemów sterowania w ruchu śródlądowym.
TR_1A_U01, TR_1A_U05, TR_1A_U13, TR_1A_U16C-2T-A-1M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-05_K01
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i potrzeby wykorzystywania systemów sterowania w ruchu statków śródlądowych.
TR_1A_K02, TR_1A_K03C-3T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-A-1M-1, M-3, M-4, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-05_W01
Student ma wiedzę dotyczącą zadań i funkcji systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-05_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, opracować i wygłosić prezentację oraz oceniać przydatność stosowania systemów sterowania w ruchu śródlądowym.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-05_K01
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i potrzeby wykorzystywania systemów sterowania w ruchu statków śródlądowych.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Jagniszczak I., Systemy sterowania i zarządzania ruchem statków, WSM, Szczecin, 2001
  2. Jagniszczak I., System sterowania i zarządzania ruchem statków i barek na wodach przybrzeżnych i śródlądowych, WSM, Szczecin, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Jurdziński M., Lądowy system wspomagania nawigacji VTS, WSM w Gdyni, Gdynia, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów14
T-A-2Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne, zalecenia i źródła informacji dotyczące systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.2
T-W-2Podstawowe funkcje systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.2
T-W-3Uwarunkowania żeglugi na akwenach ograniczonych.2
T-W-4Zarządzanie portem i przyległymi akwenami.2
T-W-5Cele i zasady tworzenia systemów VTS.2
T-W-6Organizacja systemów VTS i VTMS.2
T-W-7Wyposażenie systemów VTS.1
T-W-8Kierunki rozwoju systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.1
T-W-9Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury, przygotowanie się do zajęć.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-05_W01Student ma wiedzę dotyczącą zadań i funkcji systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu podstaw funkcjonowania systemów sterowania i zarządzania ruchem statków.
Treści programoweT-W-7Wyposażenie systemów VTS.
T-W-6Organizacja systemów VTS i VTMS.
T-W-1Podstawy prawne, zalecenia i źródła informacji dotyczące systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.
T-W-3Uwarunkowania żeglugi na akwenach ograniczonych.
T-W-4Zarządzanie portem i przyległymi akwenami.
T-W-5Cele i zasady tworzenia systemów VTS.
T-W-2Podstawowe funkcje systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.
T-W-8Kierunki rozwoju systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.
T-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-05_U01Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, opracować i wygłosić prezentację oraz oceniać przydatność stosowania systemów sterowania w ruchu śródlądowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności z zakresu pracy z literaturą i oceny przydatności metod stosowanych do sterowania ruchem statków śródlądowych.
Treści programoweT-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci prezentacji i obrony przez studenta wybranego tematu związanego z problematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-05_K01Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i potrzeby wykorzystywania systemów sterowania w ruchu statków śródlądowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-3Nabycie świadomości potrzeby stosowania systemów sterowania w ruchu śródlądowym.
Treści programoweT-W-7Wyposażenie systemów VTS.
T-W-6Organizacja systemów VTS i VTMS.
T-W-1Podstawy prawne, zalecenia i źródła informacji dotyczące systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.
T-W-3Uwarunkowania żeglugi na akwenach ograniczonych.
T-W-4Zarządzanie portem i przyległymi akwenami.
T-W-5Cele i zasady tworzenia systemów VTS.
T-W-2Podstawowe funkcje systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.
T-W-8Kierunki rozwoju systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych.
T-A-1Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci prezentacji i obrony przez studenta wybranego tematu związanego z problematyką wykładów.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.