Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy oceny ryzyka obiektów technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy oceny ryzyka obiektów technicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma opanowane zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie i zrozumienie podstawowych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu nauki o ryzyku w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
C-2Nabycie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
C-3Opanowanie umiejętności w zakresie oceny poziomu ryzyka w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.3
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych.6
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.3
T-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.1
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.2
T-W-2Makrosystem człowiek - technika - otoczenie. Bezpieczeństwo i ryzyko eksploatacji systemów technicznych.3
T-W-3Niezawodność a ryzyko. Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.4
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.4
T-W-5Miary ryzyka3
T-W-6Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.5
T-W-7Ryzyko zawodowe.4
T-W-8Kształtowanie i sterowanie ryzykiem.3
T-W-9Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.12
A-A-4Udział w konsultacjach8
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu5
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach.3
A-W-3Utrwalenie materiału z wykładów.4
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy (typowe środki audiowizualne, tablica)
M-2Ćwiczenia przedmiotowe (tablica, typowe środki aduiowizualne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-3Ocena formująca: obserwacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C25-2_W02
ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych oraz ich wpływu na otoczenie
TR_1A_W14, TR_1A_W01, TR_1A_W06, TR_1A_W07, TR_1A_W10C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C25-2_U02
potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznyc z wykorzystaniem metod inzynierskich
TR_1A_U08, TR_1A_U09, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U13C-3T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C25-2_K03
ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07C-2T-W-1, T-W-2, T-W-8M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C25-2_W02
ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych oraz ich wpływu na otoczenie
2,0nie ma wiedzy w zakresie podstaw ryzyka.
3,0ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych oraz ich wpływu na otoczenie
3,5ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie.
4,0ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność.
4,5ma wiedzę obejmującą różne zagadnienia nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność.
5,0ma wyróżniającą wiedzę obejmującą różne zagadnienia nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C25-2_U02
potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznyc z wykorzystaniem metod inzynierskich
2,0nie potrafi w żadnym stopniu ocenić wpływu różnych czynników na ryzyko systemów technicznych
3,0potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich
3,5potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność
4,0potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności.
4,5potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności.
5,0potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i poziomu ryzyka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C25-2_K03
ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
2,0nie ma świadomości wpływu działalności inzynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0ma podstawową świadomość odpowiedzialności wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji.
3,5ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
5,0ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka.

Literatura podstawowa

  1. Rosochacki W., Wpływ kołysań statku na niezawodność elementów konstrukcji okrętowych, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006, 590, Prace Naukowe PSz
  2. Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  3. Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  4. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
  5. Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  6. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
  7. Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  8. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
  9. Hann M., Siemionow J., Rosochacki W, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998, monografia
  10. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
  11. Matuszak Z., Badania rozkładów uszkodzeń systemów siłowni okrętowych, Adveso, Szczecin, 2012
  12. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3

Literatura dodatkowa

  1. Hann M., Siemionow J., Rosochacki W, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998, monografia
  2. Krystek A., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.1, 2, 3, WKiŁ, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.3
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych.6
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.3
T-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.1
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.2
T-W-2Makrosystem człowiek - technika - otoczenie. Bezpieczeństwo i ryzyko eksploatacji systemów technicznych.3
T-W-3Niezawodność a ryzyko. Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.4
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.4
T-W-5Miary ryzyka3
T-W-6Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.5
T-W-7Ryzyko zawodowe.4
T-W-8Kształtowanie i sterowanie ryzykiem.3
T-W-9Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.12
A-A-4Udział w konsultacjach8
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach.3
A-W-3Utrwalenie materiału z wykładów.4
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C25-2_W02ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych oraz ich wpływu na otoczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki i badań operacyjnych, obejmującą algebrę, analizę matematyczną, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu transportu; 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu transportu; 3) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi; 4) podejmowania optymalnych decyzji
TR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie i zrozumienie podstawowych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu nauki o ryzyku w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.
T-W-3Niezawodność a ryzyko. Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.
T-W-6Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.
T-W-8Kształtowanie i sterowanie ryzykiem.
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych.
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.
T-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy (typowe środki audiowizualne, tablica)
M-2Ćwiczenia przedmiotowe (tablica, typowe środki aduiowizualne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie podstaw ryzyka.
3,0ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych oraz ich wpływu na otoczenie
3,5ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie.
4,0ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność.
4,5ma wiedzę obejmującą różne zagadnienia nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność.
5,0ma wyróżniającą wiedzę obejmującą różne zagadnienia nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C25-2_U02potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznyc z wykorzystaniem metod inzynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności w zakresie oceny poziomu ryzyka w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
Treści programoweT-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.
T-W-6Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.
T-W-8Kształtowanie i sterowanie ryzykiem.
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych.
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy (typowe środki audiowizualne, tablica)
M-2Ćwiczenia przedmiotowe (tablica, typowe środki aduiowizualne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi w żadnym stopniu ocenić wpływu różnych czynników na ryzyko systemów technicznych
3,0potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich
3,5potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność
4,0potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności.
4,5potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności.
5,0potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i poziomu ryzyka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C25-2_K03ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-2Nabycie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.
T-W-2Makrosystem człowiek - technika - otoczenie. Bezpieczeństwo i ryzyko eksploatacji systemów technicznych.
T-W-8Kształtowanie i sterowanie ryzykiem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy (typowe środki audiowizualne, tablica)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości wpływu działalności inzynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0ma podstawową świadomość odpowiedzialności wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji.
3,5ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
5,0ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka.