Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia bioorganiczna II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia bioorganiczna II | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii bioorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z mechanizmami oddziaływania substancji biologicznie czynnych |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania i ogólnymi zasadami projektowania substancji biologicznie czynnych |
C-3 | Zapoznanie studentów z reakcjami enzymatycznymi |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie otrzymywania podstawowych związków bioorganicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulamin pracowni i przepisy BHP w laboratorium chemii bioorganicznej | 1 |
T-L-2 | Izolacja laktozy | 4 |
T-L-3 | Reakcje enzymatyczne w produktach spożywczych | 2 |
T-L-4 | Otrzymywanie mydeł sodowych | 3 |
T-L-5 | Wykorzystanie związków terpenowych i aminokwasów do syntezy chiralnych rozpuszczalników i organokatalizatorów | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zależność między budową i działaniem związków. Farmakofory w strukturach związków biologicznie aktywnych. Dopasowanie przestrzenne grup funkcyjnych substancji aktywnych z miejscem ich działania. Projektowanie nowych struktur. | 2 |
T-W-2 | Mechanizmy działania antybakteryjnego naturalnych i syntetycznych związków organicznych. Poszukiwanie nowych cząsteczek odziałaniu antybakteryjnym. | 3 |
T-W-3 | Działanie układu nerwowego człowieka. Receptory i neuroprzekaźniki układu współczulnego i przywspółczulnego. Mechanizmy działania związków organicznych na układ nerwowy. Struktury wiodące i poszukiwanie nowych leków. | 3 |
T-W-4 | Mechanizmy działania substancji narkotycznych. Otrzymywanie morfiny i jej analogów. | 2 |
T-W-5 | Działanie związków organicznych na receptory histaminowe. Leki antyhistaminowe i kierunki ich rozwoju. | 2 |
T-W-6 | Aktywność pestycydowa związków organicznych. Mechanizm działania wybranych pestycydów. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy w laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-04_W01 posiada wiedzę na temat mechanizmów działania związków biologicznie czynnych | KCh_1A_W01, KCh_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_D02-04_W02 zna podstawowe metody otrzymywania wybranych związków biologicznie aktywnych | KCh_1A_W13 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_D02-04_W03 zna podstawowe zasady projektowania związków biologicznie czynnych | KCh_1A_W01, KCh_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-04_U01 potrafi przeprowadzić eksperyment chemiczny ilustrujący reakcje enzymatyczne i wyjaśnić zachodzące procesy | KCh_1A_U03, KCh_1A_U06 | — | — | C-3 | T-L-3 | M-2 | S-2, S-3 |
KCh_1A_D02-04_U02 potrafi otrzymać wybrany związek bioorganiczny | KCh_1A_U03 | — | — | C-4 | T-L-5, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-04_K01 potrafi prawidłowo wykonać powierzone mu zadanie biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych | KCh_1A_K03, KCh_1A_K04 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-04_W01 posiada wiedzę na temat mechanizmów działania związków biologicznie czynnych | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 55-64% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 65-74% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 75-84% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 85-94% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 95-100% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu. | |
KCh_1A_D02-04_W02 zna podstawowe metody otrzymywania wybranych związków biologicznie aktywnych | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 55-64% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 65-74% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 75-84% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 85-94% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 95-100% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu. | |
KCh_1A_D02-04_W03 zna podstawowe zasady projektowania związków biologicznie czynnych | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 55-64% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 65-74% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 75-84% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu | |
4,5 | Student potrafi wymienić i objasnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 85-94% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu | |
5,0 | Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 95-100% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-04_U01 potrafi przeprowadzić eksperyment chemiczny ilustrujący reakcje enzymatyczne i wyjaśnić zachodzące procesy | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne i krótko opisać jego przebieg. | |
3,5 | Student z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić częściowo obserwacje i podjąć próbę wyjaśnienia zachodzących procesów. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić najważniejsze obserwacje i wyjaśnić w sposób zadowalający zachodzące procesy. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić najważniejsze obserwacje i prawidłowo wyjaśnić zachodzące procesy. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić prawidłowo obserwacje i wyjaśnić w prawidłowy, wyczerpujący sposób wszystkie zachodzące procesy. | |
KCh_1A_D02-04_U02 potrafi otrzymać wybrany związek bioorganiczny | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i opisać częściowo przebieg przeprowadzonych procesów. | |
3,5 | Student z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i przedstawić najważniejsze informacje dotyczące przebiegu przeprowadzonych procesów. | |
4,0 | Student potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i opisać w sposób zadowalający przebieg prowadzonych procesów. | |
4,5 | Student potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i prawidłowo opisać przebieg prowadzonych procesów. | |
5,0 | Student potrafi otrzymać z odpowiednią wydajnością na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne, bezbłędnie i wyczerpująco opisać oraz wyjaśnić przebieg prowadzonych procesów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-04_K01 potrafi prawidłowo wykonać powierzone mu zadanie biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP. | |
3,5 | Student z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia potrafi zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP. | |
4,0 | Student potrafi zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP, dbając o bezpieczeństwo swoje i innych. | |
4,5 | Student potrafi zaplanować i zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP, wykazując się świadomością zagrożeń związanych z pracą w laboratorium i dbając o bezpieczeństwo swoje i innych | |
5,0 | Student potrafi zaplanować i prawidłowo zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP, mając dużą świadomość zagrożeń związanych z pracą w laboratorium i wykazując się szczególną dbałością o bezpieczeństwo swoje i innych. |
Literatura podstawowa
- Patrick G. L., Chemia medyczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Jelińska A., Pałka J., Zając M., Chemia medyczna, MedPharm Polska, Wrocław, 2012
- Silverman R. B., Chemia organiczna w projektowaniu leków, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
- Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1992
Literatura dodatkowa
- pod red. A. Zejca i M. Gorczycy, Chemia leków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
- pod red. A. Jarczewskiego, Materiał do ćwiczeń laboratoryjnych z chemi organicznej dla studentów biologii, Zakład Chemii Ogólnej Wydziału Chemii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2007