Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S2)
Sylabus przedmiotu Biobased and Biodegradable Polymers:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biobased and Biodegradable Polymers | ||
Specjalność | Modern and Green Chemical Engineering | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | none |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student has knowledge on the biobased monomers and polymers, their properties, especially suscebtibility to biodegradation and their industrial applications |
C-2 | Student can determine the susceptibility of the polymers to the biodegradation; can characterize and measure the properties of degradated polymer; can define and explain the observed phenomena |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synthesis of biobased polymer | 5 |
T-L-2 | Preparation of samples for (bio)degradation tests. Preparation of degradation media. Start the degradation process (28 days). | 5 |
T-L-3 | Enzymatic degradation of natural polymers - viscosimetric measurments. | 5 |
T-L-4 | Analysis of molecular weights of polymers - GPC. | 5 |
T-L-5 | Analysis of polymer properties before and after (bio)degradation process. | 5 |
T-L-6 | Coating process of fertilizers | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Classification of biodegradable polymers | 1 |
T-W-2 | Polymers from renewable resources - PLA degradation mechanisms; in vitro degradation, soil burial | 3 |
T-W-3 | Oxo-biodegradable polyolefins | 4 |
T-W-4 | Inspiration from nature in design of functional materials and sustainable processes | 2 |
T-W-5 | Industrial applications of biodegradable polymers – packaging, agriculture | 2 |
T-W-6 | Standards for environmentally biodegradable polymers | 2 |
T-W-7 | written test | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in labotatories | 30 |
A-L-2 | preparation of laboratory reports | 12 |
A-L-3 | preparation to writing tests | 8 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in lectures | 15 |
A-W-2 | own work; reading the literature on the subject; preparation to written test | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lectures |
M-2 | Laboratory |
M-3 | Discussion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: laboratory reports |
S-2 | Ocena formująca: continous assessment |
S-3 | Ocena formująca: written test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C04_W01 Student can: describe structure and properties of biobased and biodegradable polymers; define and explain biodegration mechanims; describe industrial applications of biodegradable polymers andrelated regulations | ChEn_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C04_U01 Student can perform analysis of physical-chemical properties of biodegradable polymers; provide a graphical representation of experimental data; evaluate experimental data in relation to relevant theory; use releveant theory to analyze practical problems | ChEn_2A_U03, ChEn_2A_U04, ChEn_2A_U07, ChEn_2A_U08, ChEn_2A_U09, ChEn_2A_U10, ChEn_2A_U11 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C04_K01 Student can cooperate in a group to perform experiments in lab at the alloted time; can reflect on the different solutions for a specific problem; express oneself in scientifically correct manner | ChEn_2A_K01, ChEn_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C04_W01 Student can: describe structure and properties of biobased and biodegradable polymers; define and explain biodegration mechanims; describe industrial applications of biodegradable polymers andrelated regulations | 2,0 | |
3,0 | Student has knowlegde within biobased and biodegradable polymers on basic level (55% from writing test) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C04_U01 Student can perform analysis of physical-chemical properties of biodegradable polymers; provide a graphical representation of experimental data; evaluate experimental data in relation to relevant theory; use releveant theory to analyze practical problems | 2,0 | |
3,0 | student can perform the experiments correctly and present the collected data in lab report on basic level (without accurate analysis of data and connection with theory) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C04_K01 Student can cooperate in a group to perform experiments in lab at the alloted time; can reflect on the different solutions for a specific problem; express oneself in scientifically correct manner | 2,0 | |
3,0 | Student can find solution for specific problem, but does not recflect different solutions | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andreas Lendlein and Adam Sisson, Handbook of biodegradable polymers : synthesis, characterization and applications, Weinheim : Wiley-VCH Verlag, 2011
- ed. by Surya K. Mallapragada and Balaji Narasimhan, Handbook of biodegradable polymeric materials and their applications. . -- Vol. 1, 2, 2006