Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S2)
Sylabus przedmiotu Corrosive Processes:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Corrosive Processes | ||
Specjalność | Modern and Green Chemical Engineering | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Introduction to physical chemistry and inorganic chemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The student has a basic knowledge of corrosion processes and corrosion prevention. |
C-2 | The student is able to determine the susceptibility of metals to corrosion and is able to define and explain the observed phenomena |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Definition and classification of corrosion. | 1 |
T-W-2 | The economic impact of corrosion. The effects of corrosion on the environment. | 1 |
T-W-3 | Corrosion mechanisms (principles of electrochemistry, Faraday’s Law, cathodic and anodic processes, cell potentials, corrosion tendency and electrode potentials) | 2 |
T-W-4 | Thermodynamics of corrosion (free Energy, standard electrode potentials, Nernst equation, electrochemical and galvanic series, acidity and alkalinity (pH), Pourbaix diagrams of various metals). | 2 |
T-W-5 | Electrochemical kinetics of corrosion (polarization and overvoltage, activation polarization, concentration polarization, anodic and cathodic polarization, corrosion potential, passivity and passivators. | 2 |
T-W-6 | Corrosion types of based on the media (atmospheric corrosion, corrosion in water, corrosion in soil). | 2 |
T-W-7 | Corrosion types based on mechanism (uniform corrosion, pitting corrosion, crevice corrosion, galvanic corrosion, intergranular corrosion, selective corrosion, microbial corrosion). | 2 |
T-W-8 | Corrosion prevention methods. | 2 |
T-W-9 | Test | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lecture | 15 |
A-W-2 | Individual work | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | informative lecture |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C13_W01 The student is able to describe the basic corrosion processes and mechanisms; define and explain the mechanisms of corrosion; describe the types of corrosion. | ChEn_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C13_U01 The student is able to analyze the corrosion processes; select an appropriate method of counteracting corrosion; use the appropriate theory to analyze practical problems | ChEn_2A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C13_K01 The student is aware of the dangers of corrosive processes; reasonably need to deepen knowledge | ChEn_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C13_W01 The student is able to describe the basic corrosion processes and mechanisms; define and explain the mechanisms of corrosion; describe the types of corrosion. | 2,0 | |
3,0 | The student has basic knowledge of corrosion processes (55% of the written test) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C13_U01 The student is able to analyze the corrosion processes; select an appropriate method of counteracting corrosion; use the appropriate theory to analyze practical problems | 2,0 | |
3,0 | The student is able to use the knowledge about corrosion processes to solve problems | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C13_K01 The student is aware of the dangers of corrosive processes; reasonably need to deepen knowledge | 2,0 | |
3,0 | Student can find solution for specific problem, but does not recflect different solutions | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- D. Talbot, J. Talbot, Corrosion Science and Technology, CRC Press, 2018, 3
- A. Groysman, Corrosion for Evrybody, Springer, 2010, 1
Literatura dodatkowa
- E. Rudnik, W. Gumowska, I. Harańczyk, Corrosion and protection of metals. Laboratory exercises, AGH, Kraków, 2018
- Volkan Cicek, Corrosion Engineering and Catodic Protection Handbook, Wiley, 2017