Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy materiałoznawstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy materiałoznawstwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami i własnościami materiałów konstrukcyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Materiały inżynierskie - podział | 1 |
T-W-2 | Podstawowe wiadomości o budowie materiałów konstrukcyjnych | 1 |
T-W-3 | Metale i ich stopy; stopy metali nieżelaznych | 2 |
T-W-4 | Tworzywa sztuczne, spieki i kompozyty | 1 |
T-W-5 | Materiały ceramiczne i szkła | 1 |
T-W-6 | Biomateriały | 1 |
T-W-7 | Formowanie materiałów | 1 |
T-W-8 | Kolokwium | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do kolokwium | 20 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 21 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas 45 minut |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C03a_W08 Student zana podział i własności poszczególnych materiałów Student zna sposoby wytwarzania różnych materiałów | ICHP_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C03a_U01 Student potrafi okreslić skład i własności stali na podstawie jej oznaczenia Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do konkretnych zastosowań | ICHP_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C03a_K01 Student rozumie potrzebę dokształcania się | ICHP_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C03a_W08 Student zana podział i własności poszczególnych materiałów Student zna sposoby wytwarzania różnych materiałów | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z materiałoznawstwa |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia z materiałoznawstwa (podstawowe definicje oraz podziały) | |
3,5 | Student zna podstawowe informacje dotyczące materiałów konstrukcyjnych (podstawowe definicje, podziały oraz własności fizyczne i mechaniczne) | |
4,0 | Student zna szczegółowe informacje dotyczące materiałów konstrukcyjnych (podstawowe definicje, podziały oraz własności fizyczne i mechaniczne) | |
4,5 | Student zna szczegółowe informacje dotyczące materiałów konstrukcyjnych (podstawowe definicje, podziały oraz własności fizyczne i mechaniczne, zastosowanie) | |
5,0 | Student zna informacje dotyczące tradycyjnych i nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych (podstawowe definicje, podziały oraz własności fizyczne i mechaniczne, zastosowanie), zna sposoby wytwarzania przykładowych materiałów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C03a_U01 Student potrafi okreslić skład i własności stali na podstawie jej oznaczenia Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do konkretnych zastosowań | 2,0 | Student nie potrafi wskazać podstawowych właściwości materiałów inżynierskich |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów inżynierskich | |
3,5 | Student potrafi sklasyfikowac i omówić właściwości materiałów inżynierskich | |
4,0 | Student potrafi sklasyfikowac i omówić właściwości materiałów inżynierskich oraz potrafi określić skład i własności stali na podsatwie jej oznaczenia | |
4,5 | Student potrafi sklasyfikowac i omówić właściwości materiałów inżynierskich, określić skład i własności stali na podsatwie jej oznaczenia oraz dobrać odpowiedni materiał do konkretnych zastosowań | |
5,0 | Student potrafi sklasyfikowac i omówić właściwości materiałów inżynierskich, określić skład i własności stali na podsatwie jej oznaczenia, dobrać odpowiedni materiał do konkretnych zastosowań oraz omówić metody wytwarzania wybranych materiałów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C03a_K01 Student rozumie potrzebę dokształcania się | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie podstaw materiałoznawstwa |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie podstaw materiałoznawstwa | |
3,5 | Student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie podstaw materiałoznawstwa | |
4,0 | Student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie podstaw materiałoznawstwa | |
4,5 | Student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie podstaw materiałoznawstwa | |
5,0 | Student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie podstaw materiałoznawstwa |
Literatura podstawowa
- M. Blicharski, Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, Warszawa, 2013
- L.A. Dobrzański, Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe. Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszzawa, 2006
Literatura dodatkowa
- M. Jurczyk, J. Jakubowicz, Bionanomateriały, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2008
- M. Blicharski, Inżynieria materiałowa. Stal, WNT, Warszawa, 2014
- K. Przybyłowicz, J. Przybyłowicz, Materiałoznawstwa w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 2017