Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa

Sylabus przedmiotu Problemy obliczeniowe wymiany pędu, ciepła i masy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Problemy obliczeniowe wymiany pędu, ciepła i masy
Specjalność Inżynieria procesowa
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 2,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,30zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-3Wyrobienie umiejętności korzystania z informacji źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego1
T-A-2Wyznaczenie linii prądu; Ruch cieczy a cyrkulacja1
T-A-3Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła1
T-A-4Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej; Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej1
T-A-5Wymiana ciepła przez promieniowanie1
T-A-6Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej1
T-A-7Obliczenia kolumny destylacyjnej1
T-A-8Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej1
T-A-9Kolokwium1
9
laboratoria
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego1
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z ustaloną wymianą ciepła1
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z nieustaloną wymianą ciepła1
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie2
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej1
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej lub kolumny rektyfikacyjnej1
T-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie2
9
wykłady
T-W-1Analiza wymiarowa1
T-W-2Przepływy płynów w układach prostych; Przepływ w układach rozproszonych1
T-W-3Ustalona wymiana ciepła; Nieustalona wymiana ciepła1
T-W-4Specjalne przypadki konwekcji ciepła1
T-W-5Wymiana ciepła - aparatura1
T-W-6Ruch masy przez dyfuzję; Ruch masy przez wnikanie i przenikanie1
T-W-7Przenoszenie masy w układach rozproszonych1
T-W-8Wymiana masy - aparatura1
T-W-9Analogia przenoszenia pędu, energii i masy1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do kolokwium7
A-A-3przygotowanie do zajęć4
A-A-4czytanie wskazanej literatury5
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2czytanie wskazanej literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć14
A-L-4przygotowanie sprawozdań z zajęć12
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do egzaminu7
A-W-3uczestnictwo w egzaminie2
A-W-4czytanie wskazanej literatury7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykład: egzamin na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 minut
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania kolokwium 45 minut
S-3Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne: trzy opracowania wykonywane w trakcie semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C03-08_W01
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania wymiany pędu, ciepła i masy
ICHP_2A_W05C-2, C-1T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C03-08_U01
Student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z wymiany pędu, ciepła i masy Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma wyrobione umiejętności korzystania z informacji źródłowych
ICHP_2A_U09C-3, C-2, C-1T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-4M-3, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C03-08_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy
ICHP_2A_K04C-3, C-2, C-1T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3M-1, M-3, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C03-08_W01
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania wymiany pędu, ciepła i masy
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z tego zakresu; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z tego zakresu; wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C03-08_U01
Student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z wymiany pędu, ciepła i masy Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma wyrobione umiejętności korzystania z informacji źródłowych
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy w tej dziedzinie; nie umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostatecznie dobry rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dostatecznie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma lepiej niż dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie lepiej niż dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie lepiej niż dobrze korzystać z informacji źródłowych;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie bardzo dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie bardzo dobrze korzystać z informacji źródłowych;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C03-08_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy;
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, Warszawa, 2005
  2. Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT Warszawa, 1995., Warszawa, 1995
  3. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1985
  4. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
  5. Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
  6. Hobler T.:, Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego1
T-A-2Wyznaczenie linii prądu; Ruch cieczy a cyrkulacja1
T-A-3Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła1
T-A-4Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej; Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej1
T-A-5Wymiana ciepła przez promieniowanie1
T-A-6Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej1
T-A-7Obliczenia kolumny destylacyjnej1
T-A-8Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej1
T-A-9Kolokwium1
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego1
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z ustaloną wymianą ciepła1
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z nieustaloną wymianą ciepła1
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie2
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej1
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej lub kolumny rektyfikacyjnej1
T-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza wymiarowa1
T-W-2Przepływy płynów w układach prostych; Przepływ w układach rozproszonych1
T-W-3Ustalona wymiana ciepła; Nieustalona wymiana ciepła1
T-W-4Specjalne przypadki konwekcji ciepła1
T-W-5Wymiana ciepła - aparatura1
T-W-6Ruch masy przez dyfuzję; Ruch masy przez wnikanie i przenikanie1
T-W-7Przenoszenie masy w układach rozproszonych1
T-W-8Wymiana masy - aparatura1
T-W-9Analogia przenoszenia pędu, energii i masy1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do kolokwium7
A-A-3przygotowanie do zajęć4
A-A-4czytanie wskazanej literatury5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2czytanie wskazanej literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć14
A-L-4przygotowanie sprawozdań z zajęć12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do egzaminu7
A-W-3uczestnictwo w egzaminie2
A-W-4czytanie wskazanej literatury7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICPN_2A_C03-08_W01Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania wymiany pędu, ciepła i masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-W-9Analogia przenoszenia pędu, energii i masy
T-W-4Specjalne przypadki konwekcji ciepła
T-W-2Przepływy płynów w układach prostych; Przepływ w układach rozproszonych
T-W-6Ruch masy przez dyfuzję; Ruch masy przez wnikanie i przenikanie
T-W-8Wymiana masy - aparatura
T-W-5Wymiana ciepła - aparatura
T-W-1Analiza wymiarowa
T-W-7Przenoszenie masy w układach rozproszonych
T-W-3Ustalona wymiana ciepła; Nieustalona wymiana ciepła
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wykład: egzamin na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z tego zakresu; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z tego zakresu; wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICPN_2A_C03-08_U01Student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z wymiany pędu, ciepła i masy Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma wyrobione umiejętności korzystania z informacji źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności korzystania z informacji źródłowych
C-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z ustaloną wymianą ciepła
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej lub kolumny rektyfikacyjnej
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z nieustaloną wymianą ciepła
T-A-6Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-A-5Wymiana ciepła przez promieniowanie
T-A-7Obliczenia kolumny destylacyjnej
T-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-A-2Wyznaczenie linii prądu; Ruch cieczy a cyrkulacja
T-A-3Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła
T-A-8Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej
T-A-4Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej; Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne: trzy opracowania wykonywane w trakcie semestru
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania kolokwium 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy w tej dziedzinie; nie umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostatecznie dobry rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dostatecznie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma lepiej niż dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie lepiej niż dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie lepiej niż dobrze korzystać z informacji źródłowych;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie bardzo dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie bardzo dobrze korzystać z informacji źródłowych;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICPN_2A_C03-08_K01Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności korzystania z informacji źródłowych
C-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z ustaloną wymianą ciepła
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej lub kolumny rektyfikacyjnej
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z nieustaloną wymianą ciepła
T-A-6Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-A-5Wymiana ciepła przez promieniowanie
T-A-7Obliczenia kolumny destylacyjnej
T-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-A-2Wyznaczenie linii prądu; Ruch cieczy a cyrkulacja
T-A-3Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła
T-A-8Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej
T-A-4Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej; Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej
T-W-9Analogia przenoszenia pędu, energii i masy
T-W-4Specjalne przypadki konwekcji ciepła
T-W-2Przepływy płynów w układach prostych; Przepływ w układach rozproszonych
T-W-6Ruch masy przez dyfuzję; Ruch masy przez wnikanie i przenikanie
T-W-8Wymiana masy - aparatura
T-W-5Wymiana ciepła - aparatura
T-W-1Analiza wymiarowa
T-W-7Przenoszenie masy w układach rozproszonych
T-W-3Ustalona wymiana ciepła; Nieustalona wymiana ciepła
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne: trzy opracowania wykonywane w trakcie semestru
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania kolokwium 45 minut
S-1Ocena podsumowująca: wykład: egzamin na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy;
3,5
4,0
4,5
5,0