Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Podstawy biochemii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy biochemii | ||
Specjalność | Inżynieria bioprocesowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomośc podstawowych wiadomości z chemii organicznej, fizycznej i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z podstawowymi elementami biochemii, budową i funkcja białek, węglowodanów i lipidów, budową i rolą kwasów nukleinowych |
C-2 | zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych i technologii chemicznej | 1 |
T-W-2 | Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek. | 2 |
T-W-3 | Enzymy, właściwości, specyficzność i mechanizm działania enzymów. Biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów. | 2 |
T-W-4 | Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny. | 2 |
T-W-5 | Utlenianie biologiczne, łańcuch oddechowy. n. Mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy. Fotosynteza. | 1 |
T-W-6 | Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 11 |
A-W-3 | konsultacje | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające, wykład |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-03_W01 potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia biochemii, opisac skład chemiczny i funkcje komórki, scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy | ICHP_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C02-03_W02 potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, , omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę. | ICHP_2A_W03, ICHP_2A_W02 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C02-03_W03 potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, scharakteryzowąć techniczne zastosowanie enzymów, omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę i inne podstawowe przemiany biochemiczne | ICHP_2A_W03, ICHP_2A_W02 | — | — | C-2 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-03_U01 ma umiejetność rozrózniania podstawowych składników i procesów biochemicznych i wykazac ich zanaczenie | ICHP_2A_U15 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-03_K01 Potrafi wykorzystać posiadana wiedzę do oceny znaczenia procesów biochemicznych w praktyce | ICHP_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-03_W01 potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia biochemii, opisac skład chemiczny i funkcje komórki, scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej |
3,0 | potrafi wyjasnic podstawowe pojęcia i przemiany biochemiczne | |
3,5 | potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy | |
4,0 | potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany , lipidy, opisac ich budowe i funkcje w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów | |
4,5 | potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany , lipidy, opisac ich budowe i funkcje w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów,, receptorów oraz zasade kodu genetycznego | |
5,0 | potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, opisac ich struktury, wyjasnic rolę wglowodanów, lipidów, w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów, receptorów, | |
ICHP_2A_C02-03_W02 potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, , omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę. | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych na ocene dostateczną |
3,0 | potrafi wymienic podstawowe procesy biochemiczne | |
3,5 | potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych | |
4,0 | potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych mechanizm działania enzymów i koenzymów | |
4,5 | potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów | |
5,0 | otrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów, fotosyntezę jej chemizm i znaczenie techniczne | |
ICHP_2A_C02-03_W03 potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, scharakteryzowąć techniczne zastosowanie enzymów, omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę i inne podstawowe przemiany biochemiczne | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych na ocene dostateczną |
3,0 | potrafi wymienic podstawowe procesy biochemiczne | |
3,5 | potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych | |
4,0 | potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych mechanizm działania enzymów i koenzymów | |
4,5 | potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów | |
5,0 | otrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów, fotosyntezę jej chemizm i znaczenie techniczne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-03_U01 ma umiejetność rozrózniania podstawowych składników i procesów biochemicznych i wykazac ich zanaczenie | 2,0 | |
3,0 | potrafi rozróznić podstawowe składniki i wymienicć procesy biochemiczne, wykazać ich zanaczenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-03_K01 Potrafi wykorzystać posiadana wiedzę do oceny znaczenia procesów biochemicznych w praktyce | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyjaśnić znaczenie procesów biochemicznych w praktyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Kączkowski, Podstawy Biochemii, WNT, Warszawa, 2004
- H. Hooper, Biochemia, PWN, Warszawa, 2004
- L. Stryer, Biochemia, PWN, Warszawa, 1997