Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Nowoczesne techniki separacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne techniki separacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z zakresu: chemia ogólna i nieorganiczna, chemia organiczna, procesy dynamiczne i aparaty, procesy mechaniczne i urządzenia, procesy dyfuzyjne i aparaty |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi procesów separacji układów rozproszonych. |
C-2 | Zdobycie przez studenta umiejętności doboru odpowiednich technik separacji do konkretnych układów rozdzielanych z uwzględnieniem wpływu na środowisko. |
C-3 | Zdobycie przez studenta umiejętności formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenia audytoryjne obejmują obliczenia wybranych procesów i urządzeń stosowanych do rozdzielania i/lub oczyszczania strumieni ciekłych i gazowych (np. adsorpcja i adsorbery, procesy i moduły membranowe). | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie charakterystyki membrany. Porównanie sposobów prowadzenia procesu membranowego (okresowy i ciągły). Modyfikacje procesów membranowych: porównanie ultrafiltracji i diafiltracji. Oczyszczanie powietrza z par związku organicznego. Osuszanie cieczy organicznych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje układów rozproszonych. Procesy rozdzielania: mechaniczne (sedymentacja, filtracja, flotacja), metody biologiczne, metody chemiczne (neutralizacja, utlenianie, dezynfekcja, redukcja, strącanie, wymiana jonowa); metody adsorpcyjne, metody permeacyjne (permeacja gazów, perwaporacja, mikro-, ultra-, nanofiltracja, odwrócona osmoza, membrany ciekłe), metody krystalizacyjne, metody elektrokinetyczne (elektroforeza), procesy hybrydowe | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-3 | Konsultacje | 1 |
20 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-3 | Egzamin. | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metoda eksponująca: film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D02a_W01 Student posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą separacji układów rozproszonych (heterogenicznych i homogenicznych) i w oparciu o nią potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne właściwe dla konkretnego problemu związanego z ochroną środowiska. | ICHP_1A_W05, ICHP_1A_W12, ICHP_1A_W15 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D02a_U01 Student potrafi samodzielnie zgłębiać zagadnienia przedstawione na zajęciach oraz sformułować problem inżynierski i dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę wyników. | ICHP_1A_U09, ICHP_1A_U14, ICHP_1A_U05 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-A-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D02a_K01 Student dostrzega relacje pomiędzy aspektami technicznymi, środowiskowymi i społecznymi działalności inżynierskiej i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania oraz wpływu wyrażanych opinii na społeczeństwo. | ICHP_1A_K07, ICHP_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D02a_W01 Student posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą separacji układów rozproszonych (heterogenicznych i homogenicznych) i w oparciu o nią potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne właściwe dla konkretnego problemu związanego z ochroną środowiska. | 2,0 | Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie |
3,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w niewielkim stopniu | |
3,5 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować | |
4,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie potrafi ją zastosować | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie. | |
5,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D02a_U01 Student potrafi samodzielnie zgłębiać zagadnienia przedstawione na zajęciach oraz sformułować problem inżynierski i dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę wyników. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych |
3,0 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych | |
4,0 | Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D02a_K01 Student dostrzega relacje pomiędzy aspektami technicznymi, środowiskowymi i społecznymi działalności inżynierskiej i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania oraz wpływu wyrażanych opinii na społeczeństwo. | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzielność przy poszukiwaniu rozwiązań zadanego problemu | |
3,5 | Student jest otwarty na poszukiwanie narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym znacznej pomocy | |
4,0 | Student jest otwarty na poszukiwanie efektywnych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym odpowiedniego ukierunkowania | |
4,5 | Student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu i wymaga przy tym tylko nieznacznej pomocy | |
5,0 | Student jest w pełni samodzielny i kreatywny w doborze właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu |
Literatura podstawowa
- P.Stepnowski, E.Synak, B.Szafranek, Z.Kaczyński, Techniki separacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010
- A.Selecki, R. Gawroński, Podstawy projektowania wybranych procesów rozdzielania mieszanin, WNT, Warszawa, 1992
- R. Gawroński, Procesy oczyszczania cieczy, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1999
- M.Bodzek, K. Konieczny, Wykorzystanie procesów membranowych w uzdatnianiu wody, Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2005
Literatura dodatkowa
- M. L. Paderewski, Procesy adsorpcyjne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1999
- B.Crittenden, W.J. Thomas, Adsorption Technology &Design, B-H, Oxford, 1988
- R. Rautenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996