Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria procesowa w ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy z zakresu inżynierii środowiska, budowy aparatury chemicznej oraz komputerowych technik projektowania |
W-2 | Znajomość podstawowych zasad projektowania aparatury chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Objaśnianie metodologii projektowania systemów oczyszczania płynów zgodnej z aktualnym stanem wiedzy z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej |
C-2 | Rozwój kreatywnego myślenia oraz pracy zespołowej |
C-3 | Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań projektowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych |
C-4 | Uświadomienie konieczności stosowania rozwiązań proekologicznych w działalności inżynierskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie problemów obliczeniowych dotyczących procesów oczyszczania powietrza metodą spalania termicznego, spalanie w pochodniach oraz kondensacji kriogenicznej | 13 |
T-A-2 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła emisji zanieczyszczeń gazowych w zakładach przemysłowych | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacje metod usuwania zanieczyszczeń gazowych oraz zasady konfigurowania sytemów ochrony atmosfery | 4 |
T-W-3 | Zasady projektowania instalacji oczyszczania powietrza według EPA | 8 |
T-W-4 | Metody intensyfikacji wymiany ciepła i masy w instalacjach chemicznych | 4 |
T-W-5 | Metody optymalizacji zużycia wody i wodoru w instalacjach chemicznych | 4 |
T-W-6 | Zintegrowane systemy oczyszczania gazów odlotowych w elektrowniach | 6 |
T-W-7 | Sekwestracja ditlenku węgla | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-3 | Egzamin pisemny | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków |
M-3 | Metoda praktyczna: pokaz |
M-4 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Metoda praktyczna: metoda projektów |
M-6 | Metoda programowana: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09b_W01 Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej | ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W11, ICHP_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09b_U01 Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U04, ICHP_1A_U14, ICHP_1A_U02 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-2, T-A-1 | M-4, M-2, M-3 | S-3, S-1 |
ICHP_1A_D09b_U02 Student potrafi skonfigurować system oczyszczania mieszanin gazowych | ICHP_1A_U11 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09b_K01 Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową | ICHP_1A_K07, ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03 | — | — | C-4 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09b_W01 Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student zna zasady projektowania prostych systemów oczyszczania „końca rury” i poprawnie opisuje kilka najpopularniejszych technik oczyszczania omówionych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09b_U01 Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi oceniać efektywność systemów oczyszczania „końca rury” o najprostszych konfiguracjach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D09b_U02 Student potrafi skonfigurować system oczyszczania mieszanin gazowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować koncepcję systemu oczyszczania typu „końca rury” o prostej konfiguracji i dobrać aparaty | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09b_K01 Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową | 2,0 | nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych ale wykazuje niewielką aktywność w ich poszukiwaniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Konieczyński J., Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
- Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, WNT, Warszawa, 1998
- Warych J., Procesy oczyszczania gazów. Problemy projektowo-obliczeniowe, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Reynolds J., Jeris J., Theodore L., Handbook of chemical and environmental engineering calculations, John Wiley & Sons, New York, 2002
- Wang L.K, Pereira N.C., Hung Y.-T., Air pollution control engineering, Humana Press Inc., Totowa, New Jersey, 2004