Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Biomateriały:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biomateriały | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rodzajami materiałów stosowanych w medycynie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje i pojęcia (biomateriał, biokompatybilność, odpowiedź tkankowa, klasyfikacja biomateriałów) | 2 |
T-W-2 | Biopolimery (polimery naturalne) stosowane w medycynie (polisacharydy, polipeptydy, kauczuk naturalny, poliestry bakteryjne) | 2 |
T-W-3 | Polimery syntetyczne ulegające biodegradacji (pojęcie degradacji i mechanizmy rozpadu) | 2 |
T-W-4 | Polimery syntetyczne biostabilne (wytrzymałość i stabilność chemiczna) | 2 |
T-W-5 | Radzaje biomateriałów metalicznych i ceramicznych: od stentów po cementy kostne | 2 |
T-W-6 | Biomateriały ulegające degradacji w organizmie człowieka: nici chirurgiczne, nośniki leków, rusztowania dla inżynierii tkankowej | 2 |
T-W-7 | Biomateriały stosowane jako biostabilne implanty (protezy piersi, protezy stawów, sztuczne serce) | 2 |
T-W-8 | Metody sterylizacji biomateriałów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta | 28 |
A-W-3 | przygotowanie się studenta do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pytania otwarte, zadania problemowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena na podstawie egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B06_W01 Definiuje podstawowe grupy biomateriałów | IwM_1A_W03, IwM_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B06_U01 Klasyfikuje podstawowe grupy biomateriałów | IwM_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B06_K01 Pracuje w zespole i jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych | IwM_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B06_W01 Definiuje podstawowe grupy biomateriałów | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie projektowania i zastosowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B06_U01 Klasyfikuje podstawowe grupy biomateriałów | 2,0 | |
3,0 | student potrafi definiować najważniejsze grupy biomateriałów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B06_K01 Pracuje w zespole i jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczone umiejętności w zakresie biomateriałów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Tadusiewicz, Inżynieria biomedyczna, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2008
- S. Błażewicz, L. Stoch, BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA 2000, Tom 4. Biomateriały, Exit, Kraków, 2000
Literatura dodatkowa
- B.D. Ratner, A.S. Hoffman, F.J, Schoen, J.E. Lemons, Biomaterials Science. An Introduction to Materials in Medicine, Elsevier, San Diego, 2014