Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Modelowanie CAx:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie CAx
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami z zakresu technologii komputerowego wspomagania procesów, w tym CAD, CAM, CAE, CAP, CAQ i CIM.
C-2Ukształtowanie umiejętności obsługi specjalistycznego oprogramowania z zakresu technologii komputerowego wspomagania procesów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Integracja technik CAx do tworzenia wybranych wyrobów medycznych.6
T-L-2Opracowanie modelu przedmiotu na podstawie obliczeń i stworzenie jego dokumentacji technicznej.4
T-L-3Przeprowadzenie analiz MES związanych z obciążeniem przedmiotu.4
T-L-4Wykonanie ścieżek narzędzi dla procesu wytwarzania wskazanego wyrobu.4
T-L-5Zaliczenie2
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do technologii komputerowego wspomagania procesów (współczesne procesy projektowania i wytwarzania: metody tradycyjne i metody oparte na zastosowaniu technik wspomagania komputerowego; funkcje i klasyfikacja systemów CAx: CAD, CAM, CAE, CAP, CAQ; komputerowo zintegrowane wytwarzanie CIM).6
T-W-2Systemy komputerowego wspomagania projektowania CAD (pojęcia podstawowe; historia rozwoju systemów CAD; przegląd popularnych systemów CAD; ogólna budowa systemów CAD; perspektywy rozwoju).6
T-W-3Systemy komputerowego wspomagania wytwarzania CAM (pojęcia podstawowe i funkcje systemów CAM; przegląd popularnych systemów CAM; techniki wytwarzania z wykorzystaniem obrabiarek NC i CNC; generowanie kodów sterujących obrabiarkami CNC).6
T-W-4Zintegrowane systemy CAD/CAM (wymiana informacji pomiędzy systemami CAD i CAM; struktura i klasyfikacja zintegrowanych systemów CAD/CAM).6
T-W-5Systemy komputerowego wspomagania prac inżynierskich CAE (pojęcia podstawowe; istota i zakres komputerowego wspomagania prac inżynierskich; modelowanie numeryczne; przegląd systemów CAE).4
T-W-6Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie do zajęć25
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia18
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C16_W01
Opisuje zagadnienia z zakresu technologii komputerowego wspomagania procesów, charakteryzuje popularne systemy CAx, wymienia przykłady ich praktycznego zastosowania w kontekście kierunku studiów.
IwM_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C16_U01
Projektuje wyroby medyczne z użyciem specjalistycznych oprogramowań typu CAx, opracowuje jego model i dokumentację techniczną, przeprowadza analizy MES i wykonuje ścieżki narzędzi dla procesu ich wytwarzania.
IwM_1A_U05C-2T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C16_K01
Student wykazuje świadomość i argumentuje konieczność poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie korzystania ze specjalistycznego oprogramowania z zakresu technologii komputerowego wspomagania procesów.
IwM_1A_K01, IwM_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C16_W01
Opisuje zagadnienia z zakresu technologii komputerowego wspomagania procesów, charakteryzuje popularne systemy CAx, wymienia przykłady ich praktycznego zastosowania w kontekście kierunku studiów.
2,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 91% - 100%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C16_U01
Projektuje wyroby medyczne z użyciem specjalistycznych oprogramowań typu CAx, opracowuje jego model i dokumentację techniczną, przeprowadza analizy MES i wykonuje ścieżki narzędzi dla procesu ich wytwarzania.
2,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 91% - 100%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C16_K01
Student wykazuje świadomość i argumentuje konieczność poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie korzystania ze specjalistycznego oprogramowania z zakresu technologii komputerowego wspomagania procesów.
2,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 91% - 100%

Literatura podstawowa

  1. Mariusz Deja, Włodzimierz Przybylski, Komputerowo wspomagane wytwarzanie maszyn. Podstawy i zastosowanie, WNT, Warszawa, 2007
  2. Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor 2022 PL / 2022+ Fusion 360 Podstawy metodyki projektowania, Helion, 2021
  3. Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor Professional 2021 PL / 2021+ / Fusion 360. Metodyka projektowania, Helion, 2021
  4. Jerzy Domański, SolidWorks 2020 Projektowanie maszyn i konstrukcji., Helion, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Integracja technik CAx do tworzenia wybranych wyrobów medycznych.6
T-L-2Opracowanie modelu przedmiotu na podstawie obliczeń i stworzenie jego dokumentacji technicznej.4
T-L-3Przeprowadzenie analiz MES związanych z obciążeniem przedmiotu.4
T-L-4Wykonanie ścieżek narzędzi dla procesu wytwarzania wskazanego wyrobu.4
T-L-5Zaliczenie2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do technologii komputerowego wspomagania procesów (współczesne procesy projektowania i wytwarzania: metody tradycyjne i metody oparte na zastosowaniu technik wspomagania komputerowego; funkcje i klasyfikacja systemów CAx: CAD, CAM, CAE, CAP, CAQ; komputerowo zintegrowane wytwarzanie CIM).6
T-W-2Systemy komputerowego wspomagania projektowania CAD (pojęcia podstawowe; historia rozwoju systemów CAD; przegląd popularnych systemów CAD; ogólna budowa systemów CAD; perspektywy rozwoju).6
T-W-3Systemy komputerowego wspomagania wytwarzania CAM (pojęcia podstawowe i funkcje systemów CAM; przegląd popularnych systemów CAM; techniki wytwarzania z wykorzystaniem obrabiarek NC i CNC; generowanie kodów sterujących obrabiarkami CNC).6
T-W-4Zintegrowane systemy CAD/CAM (wymiana informacji pomiędzy systemami CAD i CAM; struktura i klasyfikacja zintegrowanych systemów CAD/CAM).6
T-W-5Systemy komputerowego wspomagania prac inżynierskich CAE (pojęcia podstawowe; istota i zakres komputerowego wspomagania prac inżynierskich; modelowanie numeryczne; przegląd systemów CAE).4
T-W-6Zaliczenie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie do zajęć25
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia18
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C16_W01Opisuje zagadnienia z zakresu technologii komputerowego wspomagania procesów, charakteryzuje popularne systemy CAx, wymienia przykłady ich praktycznego zastosowania w kontekście kierunku studiów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W05Absolwent zna zasady projektowania, modelowania, symulacji oraz rozumie zasady metod, narzędzi badawczych i technik obrazowania i diagnostyki (w tym technik informatycznych) stosowanych przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w inżynierii w medycynie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami z zakresu technologii komputerowego wspomagania procesów, w tym CAD, CAM, CAE, CAP, CAQ i CIM.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do technologii komputerowego wspomagania procesów (współczesne procesy projektowania i wytwarzania: metody tradycyjne i metody oparte na zastosowaniu technik wspomagania komputerowego; funkcje i klasyfikacja systemów CAx: CAD, CAM, CAE, CAP, CAQ; komputerowo zintegrowane wytwarzanie CIM).
T-W-2Systemy komputerowego wspomagania projektowania CAD (pojęcia podstawowe; historia rozwoju systemów CAD; przegląd popularnych systemów CAD; ogólna budowa systemów CAD; perspektywy rozwoju).
T-W-3Systemy komputerowego wspomagania wytwarzania CAM (pojęcia podstawowe i funkcje systemów CAM; przegląd popularnych systemów CAM; techniki wytwarzania z wykorzystaniem obrabiarek NC i CNC; generowanie kodów sterujących obrabiarkami CNC).
T-W-5Systemy komputerowego wspomagania prac inżynierskich CAE (pojęcia podstawowe; istota i zakres komputerowego wspomagania prac inżynierskich; modelowanie numeryczne; przegląd systemów CAE).
T-W-6Zaliczenie
T-W-4Zintegrowane systemy CAD/CAM (wymiana informacji pomiędzy systemami CAD i CAM; struktura i klasyfikacja zintegrowanych systemów CAD/CAM).
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 91% - 100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C16_U01Projektuje wyroby medyczne z użyciem specjalistycznych oprogramowań typu CAx, opracowuje jego model i dokumentację techniczną, przeprowadza analizy MES i wykonuje ścieżki narzędzi dla procesu ich wytwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U05Absolwent potrafi korzystać ze specjalistycznego oprogramowania komputerowego do projektowania, modelowania i symulacji komputerowych wybranych zagadnień typowych dla kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności obsługi specjalistycznego oprogramowania z zakresu technologii komputerowego wspomagania procesów.
Treści programoweT-L-1Integracja technik CAx do tworzenia wybranych wyrobów medycznych.
T-L-5Zaliczenie
T-L-2Opracowanie modelu przedmiotu na podstawie obliczeń i stworzenie jego dokumentacji technicznej.
T-L-4Wykonanie ścieżek narzędzi dla procesu wytwarzania wskazanego wyrobu.
T-L-3Przeprowadzenie analiz MES związanych z obciążeniem przedmiotu.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 91% - 100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C16_K01Student wykazuje świadomość i argumentuje konieczność poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie korzystania ze specjalistycznego oprogramowania z zakresu technologii komputerowego wspomagania procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K01Absolwent potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści
IwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami z zakresu technologii komputerowego wspomagania procesów, w tym CAD, CAM, CAE, CAP, CAQ i CIM.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do technologii komputerowego wspomagania procesów (współczesne procesy projektowania i wytwarzania: metody tradycyjne i metody oparte na zastosowaniu technik wspomagania komputerowego; funkcje i klasyfikacja systemów CAx: CAD, CAM, CAE, CAP, CAQ; komputerowo zintegrowane wytwarzanie CIM).
T-W-2Systemy komputerowego wspomagania projektowania CAD (pojęcia podstawowe; historia rozwoju systemów CAD; przegląd popularnych systemów CAD; ogólna budowa systemów CAD; perspektywy rozwoju).
T-W-3Systemy komputerowego wspomagania wytwarzania CAM (pojęcia podstawowe i funkcje systemów CAM; przegląd popularnych systemów CAM; techniki wytwarzania z wykorzystaniem obrabiarek NC i CNC; generowanie kodów sterujących obrabiarkami CNC).
T-W-5Systemy komputerowego wspomagania prac inżynierskich CAE (pojęcia podstawowe; istota i zakres komputerowego wspomagania prac inżynierskich; modelowanie numeryczne; przegląd systemów CAE).
T-W-6Zaliczenie
T-W-4Zintegrowane systemy CAD/CAM (wymiana informacji pomiędzy systemami CAD i CAM; struktura i klasyfikacja zintegrowanych systemów CAD/CAM).
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik z zaliczenia pisemnego w przedziale 91% - 100%