Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do chemii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do chemii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu. |
C-2 | Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym. |
C-3 | Celem zajęć uzupełniających z chemii organicznej jest przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, wlasne obserwacje oraz niezbędne obliczenia. |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oczyszczania związków organicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP oraz regulamin pracowni chemicznej. Prezentacja sprzętu laboratoryjnego oraz podstawowych operacji przeprowadzanych w analizie chemicznej: wytrącanie i rozpuszczanie osadu, ogrzewanie, przemywanie osadu i suszenie, sączenie, dekantacja, rozcieńczanie i zatężanie roztworów. | 2 |
T-L-2 | Wybrane reakcje syntezy, analizy i wymiany. Przeprowadzanie reakcji, zapis cząsteczkowy i jonowy równań reakcji oraz opis obserwacji. | 2 |
T-L-3 | Badanie właściwości metali (reakcje z tlenem, wodą, kwasami). Porównywanie aktywności chemicznej metali. | 2 |
T-L-4 | Badanie właściwości wodorotlenków i kwasów. Amfoteryczność wodorotlenków. | 2 |
T-L-5 | Reakcje utleniania-redukcji. Wykonywanie wskazanych reakcji, opis obserwacji i uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w równaniach przeprowadzonych reakcji. | 2 |
T-L-6 | Szkło, aparatura i podstawowy sprzęt laboratoryjny stosowany w pracowni chemii organicznej. | 2 |
T-L-7 | Podstawowe metody oczyszczania związków organicznych (destylacja, krystalizacja). | 8 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Studiowanie treści merytorycznych związanych z wykonywanymi ćwiczeniami. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń laboratoryjnych. |
M-2 | Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_U01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent nazywa związki nieorganiczne, w szczególności tlenki, wodorotlenki, kwasy i sole; rozpoznaje typy reakcji chemicznych; dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych; wskazuje utleniacz i reduktor oraz dobiera współczynniki w reakcjach redox. | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
IwM_1A_U01_W02 Absolwent dobiera odpowiednie szkło oraz właściwą metodę oczyszczenia związku organicznego w zależności od jego stanu skupienia (ciecz, ciało stałe). | — | — | — | C-3, C-4 | T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_U01_U01 W wyniku przeprowadzonych badań student powinien umieć stosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych, w tym równania utleniania-redukcji. | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
IwM_1A_U01_U02 Student powinien umieć zastosować w praktyce proste metody oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych. | — | — | — | C-3, C-4 | T-L-7 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_U01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent nazywa związki nieorganiczne, w szczególności tlenki, wodorotlenki, kwasy i sole; rozpoznaje typy reakcji chemicznych; dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych; wskazuje utleniacz i reduktor oraz dobiera współczynniki w reakcjach redox. | 2,0 | |
3,0 | nie dotyczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IwM_1A_U01_W02 Absolwent dobiera odpowiednie szkło oraz właściwą metodę oczyszczenia związku organicznego w zależności od jego stanu skupienia (ciecz, ciało stałe). | 2,0 | |
3,0 | nie dotyczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_U01_U01 W wyniku przeprowadzonych badań student powinien umieć stosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych, w tym równania utleniania-redukcji. | 2,0 | |
3,0 | nie dotyczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IwM_1A_U01_U02 Student powinien umieć zastosować w praktyce proste metody oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | nie dotyczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Śliwa, Obliczenia chemiczne. Zbiór zadań z chemii nieorganicznej i analitycznej., PWN, Warszawa, 1982
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1997
- J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, PWN, Warszawa, 2020
- J.D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1997
- A. Górska, Klasyfikacja pierwiastków chemicznych i związków chemicznych., WNT, Warszawa, 1994
- R. Sołoniewicz, Zasady nowego słownictwa związków nieorganicznych, WNT, Warszawa, 1993
- J. Grajewski i inni, Eksperymentalna chemia organiczna. Kurs podstawowy., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2021
Literatura dodatkowa
- M. Wesolowski, K. Szafer, D. Zimna, Zbiór zadań z analizy chemicznej., WNT, Warszawa, 1997
- K. Pazdro, A. Rola-Naworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej., Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro Sp. z o.o., Ciechanów, 2013
- Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004