Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty dostępności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Społeczne aspekty dostępności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawami społecznych uwarunkowań dotyczących dostępności oraz pokazanie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie podstawowe pojęcia (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności (niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawność intelektualna), modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny). Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych (stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja). Obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich (projektowanie uniwersalne, design for all). Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego. | 8 |
T-W-2 | Prezentacje studentów z zakresu tamatyki wykładu. | 5 |
T-W-3 | Zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | dyskusja w grupie |
M-3 | przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie przez studenta, dyskusja w grupie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (test) |
S-2 | Ocena formująca: ocena prezentacji w tym jej przedstawienia przez studenta, dyskusja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_A15-1_W01 Student zna zagadnienia związane z barierami spotykanymi we współczesnym środowisku życia człowieka w stosunku do osób z niepełnosprawnością/szczególnymi potrzebami. Ma wiedzę w zakresie wymagań prawnych odnośnie dostępności i zasad projektowania uniwersalnego (włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego). | IwM_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_A15-1_W01 Student zna zagadnienia związane z barierami spotykanymi we współczesnym środowisku życia człowieka w stosunku do osób z niepełnosprawnością/szczególnymi potrzebami. Ma wiedzę w zakresie wymagań prawnych odnośnie dostępności i zasad projektowania uniwersalnego (włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego). | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
- Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych., Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013
- Błaszak Maciej, Przybylski Łukasz, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
- Kowalski K., Projektowanie bez barier-wytyczne., Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
Literatura dodatkowa
- 17. Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 poz. 1062 z późn. zm.), 219
- 15. Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (Convention on the Rights of Persons with Disabilities – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006), 2019
- 18. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 573 z późn. zm.), 2021