Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Materials Science and Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Physics of Materials:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Materials Science and Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Physics of Materials | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 12,0 | ECTS (formy) | 12,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of the basic course in mathematics and physics at the elementary level |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The students will gain knowledge in the area of fundamental phiscics and skills to explore fundamental properties of materials |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Heat (determination of Debye temperature and specific heat capacity; application of Fourier’s law in determination of heat conduction; use of Stefan’s law and Wien’s law in the calculation of heat radiation) | 5 |
T-A-2 | Thermodynamics (calculations related to I and II laws of thermodynamics; efficiency of an engine; determination of coefficients of performance for heat pumps and refrigerators) | 4 |
T-A-3 | Temperature (expressing temperature in different scales, calculation of thermal expansion of solids and liquids) | 5 |
T-A-4 | Determination of structure factor | 2 |
T-A-5 | Computer modelling of x-ray diffraction patter in Powdercell software | 2 |
T-A-6 | Calculation of band gap basing on experimental data, discussion | 4 |
T-A-7 | Defects in solid materials – case stydy based on carbon materials – Raman data analysis | 5 |
T-A-8 | Physical meaning of quantum numbers - analysis | 5 |
T-A-9 | Analysis of atomic spectrum and role of X-ray diffraction | 5 |
T-A-10 | Analysis of molecular specrum | 5 |
T-A-11 | summary and test | 3 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | X-rays diffraction in characterization of materials | 5 |
T-L-2 | Determination of Miller indices of reflexions of copper and iron | 5 |
T-L-3 | Determination of crystallographic structure type and lattice constant by X-ray diffraction | 5 |
T-L-4 | Study of hallotron characteristics | 3 |
T-L-5 | Determination of the Earth's magnetic field | 3 |
T-L-6 | Measurements of the dependence of magnetic permeability of ferromagnets on temperature | 4 |
T-L-7 | Denbsity of solide state laboratory work | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Temperature (temperature and thermal equilibrium, temperature scales, thermal expansion of solids and liquids, Debye model of solids, Debye temperature, diffusion) | 5 |
T-W-2 | Heat (internal energy, heat capacity and specific heat, phase transitions, thermal conduction, thermal convection, thermal radiation, phonos, heat transport in metals and isolators, calorimetry) | 5 |
T-W-3 | Thermodynamics (laws of thermodynamics, thermodynamics functions, heat engines, refrigerators and heat pumps) | 4 |
T-W-4 | Difference between amorphous, semi-crystalline and crystalline solids, packing in crystalline solids | 3 |
T-W-5 | Transport properties: microscopic model of electrical conductivity, Fermi Energy, Bloch model of electrons, Semiconductors | 4 |
T-W-6 | Electronic structure, fluorescence: atom model, band structure semiconductors, electron orbitals, electron transitions, fluorescence and spectrometer | 3 |
T-W-7 | Optical band gap, electron doping, spectrophotometry | 4 |
T-W-8 | Condensed matter structure: Symmetry; crystallographic structure types; Bragg’s equation; diffraction | 2 |
T-W-9 | X-ray radiation; Powder X-ray diffractometer – working principles | 2 |
T-W-10 | Electric field and electrical conductivity: Electric charges and fields; Conductors, semiconductors, insulators. | 2 |
T-W-11 | Direct current and resistance: Electrical current lows; Resistivity and resistance and dependence and its dependence on temperature | 1 |
T-W-12 | Hall effect and magnetoresistance: Magnetic field and its sources; Electromagnetic phenomena, Hall effect, magnetoresistance; methods to measure the magnetic properties | 2 |
T-W-13 | Atomic nucleus, isotopes; - The phenomenon of nuclear precession in a magnetic field, Larmor precession; - Quantum and classical description of nuclear magnetic resonance; - Chemical shift, spin echo and relaxation times; - Characteristics of electromagnet; Experimental basics of NMR spectroscopy | 2 |
T-W-14 | Magnetic susceptibility: Magnetic quantities and units, Curie–Weiss law, Ferro- and antiferro-magnetism | 2 |
T-W-15 | Participation in the zero-term exam | 4 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in recitations | 45 |
A-A-2 | preparing for tests | 25 |
A-A-3 | Preparation for recitations | 30 |
100 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in laboratory exercises | 30 |
A-L-2 | preparation for laboratory exercises | 15 |
A-L-3 | preparation of reports | 20 |
A-L-4 | Preparing for tests | 10 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in lectures | 45 |
A-W-2 | Individual literature studies | 45 |
A-W-3 | preparing for the exam | 35 |
A-W-4 | Final exam | 1 |
126 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | lectures with presentation |
M-2 | subject discussion during lectures, auditorium excercises and laboratories |
M-3 | self studies |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: written exam |
S-2 | Ocena formująca: written completion of exercises and laboratories |
S-3 | Ocena formująca: laboratory reports |
S-4 | Ocena formująca: student activity during auditory excercise and laboratories |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_B02_W01 basic physics knowledge useful to a materials science and engineer | MSE_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_B02_U01 skills to explore the fundamental properties of materials | MSE_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_B02_K01 Is aware of the need of further study and systematic work. | MSE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-A-5, T-A-11, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_B02_W01 basic physics knowledge useful to a materials science and engineer | 2,0 | |
3,0 | from 50 to 55% of percentage points | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_B02_U01 skills to explore the fundamental properties of materials | 2,0 | |
3,0 | from 50 to 55% of percentage points | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_B02_K01 Is aware of the need of further study and systematic work. | 2,0 | |
3,0 | from 50 to 55% of percentage points | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Peter E. J. Flewitt, Robert K. Wild, Physical Methods for Materials Characterisation, CRC Press, 2017, ISBN 9781482245233
- Prathap Haridoss, Physics of Materials: Essential Concepts of Solid-State Physics, Wiley, 2015, ISBN: 9788126557875
- Yves Quere, Physics of Materials, CRC PRESS, 1998, ISBN 9789056991197