Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Stępień <Zofia.Stepien@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Bohonos <Adam.Bohonos@zut.edu.pl>, Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 45 4,50,41zaliczenie
wykładyW1 45 4,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych orzaz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych.
C-2Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie.45
45
wykłady
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, pochodna i różniczka funkcji, funkcje cyklometryczne, twierdzenie Lagrange'a, wzór Taylora, ekstrema, punkty przegięcia i asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego.20
T-W-2Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych, wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelliego.6
T-W-3Geometria analityczna: rachunek wektorowy, prosta i płaszczyzna w przestrzeni.6
T-W-4Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji wymiernych,trygonometrycznych i niewymiernych.6
T-W-5Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.7
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych33
A-A-3przygotowanie do prac pisemnych30
A-A-4konsultacje5
113
wykłady
A-W-1obecność na wykładach45
A-W-2samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury33
A-W-3konsultacje przed egzaminem6
A-W-4przygotowanie do egzaminu25
A-W-5egzamin4
113

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wraz z przykładami
M-2Zagadnienia podane na wykładach są utrwalane podczas ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu różnorodnych zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału
S-2Ocena podsumowująca: egzamin złożony z części ustnej i pisemnej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń i wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student definiuje pojęcia poruszane na zajęciach, rozróżniać narzędzia matematyczne i metody rachunkowe oraz tłumaczy teoretyczne zastosowania w obszarze poruszanych zagadnień i problemów.
TCH_1A_W01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B01_U01
Praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę, dobiera odpowiednie narzędzia matematyczne i metody rachunkowe do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz inżynierskich w obszarze studiowanego kierunku.
TCH_1A_U01C-1T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci w sobie świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy w zgodzie z zasadami etyki oraz otwartość na zasięganie opini ekspertów przy rozwiązywaniu interdyscyplinarnych problemów napotykanych w obszarze studiowanego kierunku.
TCH_1A_K01, TCH_1A_K02C-1, C-2T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student definiuje pojęcia poruszane na zajęciach, rozróżniać narzędzia matematyczne i metody rachunkowe oraz tłumaczy teoretyczne zastosowania w obszarze poruszanych zagadnień i problemów.
2,0
3,0wynik egzaminu w przedziale [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B01_U01
Praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę, dobiera odpowiednie narzędzia matematyczne i metody rachunkowe do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz inżynierskich w obszarze studiowanego kierunku.
2,0
3,0wynik ze sprawdzianów w przedziale [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci w sobie świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy w zgodzie z zasadami etyki oraz otwartość na zasięganie opini ekspertów przy rozwiązywaniu interdyscyplinarnych problemów napotykanych w obszarze studiowanego kierunku.
2,0
3,0samodzielna i uczciwa praca na sprawdzianach i ezgaminie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. Maurin, M. Mączyński, T. Traczyk, Matematyka, podręcznik dla studentów wydziałów chemicznych, tom I, II, PWN, Warszawa
  2. W. Żakowski, W. Kołodziej, Matematyka cz. II, WNT, Warszawa
  3. T. Trajdos, Matematyka, cz. III, WNT, Warszawa
  4. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz.I, cz. II, PWN, Warszawa
  5. W. Żakowski, G. Decewicz, Matematyka cz.I, WNT, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. D.A. McQuarrie, Matematyka dla przyrodników i inżynierów, PWN, Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, pochodna i różniczka funkcji, funkcje cyklometryczne, twierdzenie Lagrange'a, wzór Taylora, ekstrema, punkty przegięcia i asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego.20
T-W-2Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych, wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelliego.6
T-W-3Geometria analityczna: rachunek wektorowy, prosta i płaszczyzna w przestrzeni.6
T-W-4Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji wymiernych,trygonometrycznych i niewymiernych.6
T-W-5Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.7
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych33
A-A-3przygotowanie do prac pisemnych30
A-A-4konsultacje5
113
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obecność na wykładach45
A-W-2samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury33
A-W-3konsultacje przed egzaminem6
A-W-4przygotowanie do egzaminu25
A-W-5egzamin4
113
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student definiuje pojęcia poruszane na zajęciach, rozróżniać narzędzia matematyczne i metody rachunkowe oraz tłumaczy teoretyczne zastosowania w obszarze poruszanych zagadnień i problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W01Absolwent zna i rozumie zagadnienia i metody matematyczne w zakresie algebry, analizy matematycznej, statystyki oraz metod numerycznych pozwalające na posługiwanie się nimi w rozwiązywaniu różnorodnych problemów w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych orzaz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych.
Treści programoweT-W-2Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych, wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelliego.
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, pochodna i różniczka funkcji, funkcje cyklometryczne, twierdzenie Lagrange'a, wzór Taylora, ekstrema, punkty przegięcia i asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego.
T-W-3Geometria analityczna: rachunek wektorowy, prosta i płaszczyzna w przestrzeni.
T-W-4Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji wymiernych,trygonometrycznych i niewymiernych.
T-W-5Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin złożony z części ustnej i pisemnej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wynik egzaminu w przedziale [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B01_U01Praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę, dobiera odpowiednie narzędzia matematyczne i metody rachunkowe do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz inżynierskich w obszarze studiowanego kierunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystać poznane zagadnienia i metody matematyczne do opisu i analizy podstawowych zagadnień fizykochemicznych i technicznych w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych orzaz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie.
T-W-2Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych, wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelliego.
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, pochodna i różniczka funkcji, funkcje cyklometryczne, twierdzenie Lagrange'a, wzór Taylora, ekstrema, punkty przegięcia i asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego.
T-W-3Geometria analityczna: rachunek wektorowy, prosta i płaszczyzna w przestrzeni.
T-W-4Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji wymiernych,trygonometrycznych i niewymiernych.
T-W-5Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.
Metody nauczaniaM-2Zagadnienia podane na wykładach są utrwalane podczas ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu różnorodnych zadań
M-1wykład informacyjny wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin złożony z części ustnej i pisemnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału
S-3Ocena formująca: ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wynik ze sprawdzianów w przedziale [50%,60%]
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B01_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci w sobie świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy w zgodzie z zasadami etyki oraz otwartość na zasięganie opini ekspertów przy rozwiązywaniu interdyscyplinarnych problemów napotykanych w obszarze studiowanego kierunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
TCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych orzaz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych.
C-2Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie.
T-W-2Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych, wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelliego.
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, pochodna i różniczka funkcji, funkcje cyklometryczne, twierdzenie Lagrange'a, wzór Taylora, ekstrema, punkty przegięcia i asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego.
T-W-3Geometria analityczna: rachunek wektorowy, prosta i płaszczyzna w przestrzeni.
T-W-4Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji wymiernych,trygonometrycznych i niewymiernych.
T-W-5Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek.
Metody nauczaniaM-2Zagadnienia podane na wykładach są utrwalane podczas ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu różnorodnych zadań
M-1wykład informacyjny wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin złożony z części ustnej i pisemnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału
S-3Ocena formująca: ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0samodzielna i uczciwa praca na sprawdzianach i ezgaminie
3,5
4,0
4,5
5,0