Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie). |
W-2 | Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie | 4 |
T-A-2 | Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej: ruch prostoliniowy, ruch w dwóch i trzech wymiarach, zasady dynamiki Newtona i ich zastosowania, praca i energia kinetyczna, energia potencjalna i zasada zachowania energii | 15 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z drgań i ruchu falowego | 9 |
T-A-4 | Pisemny sprawdzian wiadomości kolokwium końcowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, analiza wymiarowa | 2 |
T-W-2 | Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie | 4 |
T-W-3 | Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej: ruch prostoliniowy, ruch w dwóch i trzech wymiarach, zasady dynamiki Newtona i ich zastosowania, praca i energia kinetyczna, energia potencjalna i zasada zachowania energii | 9 |
T-W-4 | Drgania i układy drgające | 6 |
T-W-5 | Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal | 9 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego | 18 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 16 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-5 | Samodzielne zapoznanie sie z literaturą przedmiotu | 25 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Zadanie domowe |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B03_W01 definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgającego i ruchu falowego | TCH_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B03_U01 stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgającego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami | TCH_1A_U02 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-2 | S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B03_W01 definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgającego i ruchu falowego | 2,0 | |
3,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B03_U01 stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgającego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami | 2,0 | |
3,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, PWN, Warszawa, 2011
- T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995