Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia analityczna:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Chemia analityczna | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Zaliczenie przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna I |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej oraz z najpowszechniej stosowaną aparaturą oraz ze sposobem wykonywania analiz ilościowych. |
| C-2 | Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analizy chemicznej obejmujących etapy takie jak: prawidłowe pobieranie próbek do badań, ich zabezpieczanie i przechowywanie, przeprowadzanie badanych materiałów do roztworu, rozdzielanie i zagęszczanie analitów przed oznaczeniem różnymi technikami instrumentalnymi. |
| C-3 | Nauczenie nowoczesnego podejścia do problemów chemii analitycznej oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej |
| C-4 | Umiejętność precyzyjnego wykonywnia analiz z wykorzystaniem różnych metod oraz przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji |
| C-5 | Umiejętność doboru najbardziej korzystnej metody analitycznej oraz możliwością zastosowania podstawowych technik instrumentalnych w analizie chemicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady bhp, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety. | 2 |
| T-L-2 | Alkacymetria. Sporządzanie roztworu ok. 0,1 molowego HCl jako titranta i nastawianie jego na naważki węglanu sodu. Oznaczanie węglanu sodu | 4 |
| T-L-3 | Alkacymetria. Sporządzanie ok. 0,1 molowego roztworu NaOH i nastawianie jego miana na przygotowany roztwór HCl. Oznaczanie roztworu HCl | 5 |
| T-L-4 | Zaliczenie kolokwium z alkacymetrii | 1 |
| T-L-5 | Konduktometryczne oznaczanie kwasu solnego | 2 |
| T-L-6 | Manganometria. Nastawianie miana roztworu na naważki szczawianu sodu lub kwasu szczawiowego. Oznaczenia zawartości żelaza w próbce. | 8 |
| T-L-7 | Kolokwium zaliczeniowe z redoksometrii | 1 |
| T-L-8 | Kompleksometria. Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia i magnezu. Kompleksometryczne oznaczenie cynku | 6 |
| T-L-9 | Kolokwium zaliczeniowe z kompleksometrii | 1 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Zasady pobierania, przygotowania i przechowywania próbek analitycznych. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunków przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Ocena błędów analizy. | 3 |
| T-W-2 | Grawimetryczne i miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory. | 2 |
| T-W-3 | Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego. | 1 |
| T-W-4 | Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności. | 1 |
| T-W-5 | Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA. | 4 |
| T-W-6 | Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań | 2 |
| T-W-7 | Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie. | 1 |
| T-W-8 | Zaliczenie pisemne | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-L-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia | 7 |
| A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z wykonania ćwiczenia | 5 |
| A-L-4 | Przygotowanie do laboratorium | 3 |
| A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia kolokwiów | 5 |
| 50 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
| A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
| M-2 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
| M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena dokładności wykonania oznaczenia oraz przedstawienia wyników oznaczenia |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (wykłady) |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów cząstkowych (laboratoria) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TCH_1A_B08_W01 Student definiuje różne metody stosowane w chemii analitycznej oraz określa ich dobór i zakres zastosowania | TCH_1A_W03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-L-4, T-L-7, T-L-9 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TCH_1A_B08_U01 Student dokonuje wyboru właściwej metody analitycznej, wykonuje oznaczenie, a następnie analizuje uzyskane wyniki pod kątem ich dokładności | TCH_1A_U03 | — | — | C-5, C-4 | T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TCH_1A_B08_W01 Student definiuje różne metody stosowane w chemii analitycznej oraz określa ich dobór i zakres zastosowania | 2,0 | |
| 3,0 | Posiada wiedzę na poziomie podstawowym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| TCH_1A_B08_U01 Student dokonuje wyboru właściwej metody analitycznej, wykonuje oznaczenie, a następnie analizuje uzyskane wyniki pod kątem ich dokładności | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z minimalną dokładnością w oraz wstępnie zinterpretować uzyskanych wyników | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2001
- A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1999
- T. Wasąg, B. Derecka, Laboratorium analizy ilościowej, część I, Metody chemiczne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1994
- A Śliwa (red.), Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1987
- W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2002