Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 60 4,00,38zaliczenie
wykładyW3 30 4,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Uczestniczenie w wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych z przedmiotu Chemia organiczna I.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podziałem i zasadami nazewnictwa zwiazków aromatycznych i heteroaromatycznych.
C-2Zapoznanie studentów z budową, syntezą oraz reaktywnością najważniejszych grup związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
C-3Zapoznanie studentów z zastosowaniem wybranych związków aromatycznych i heteroaromatycznych w syntezie ukladów biologicznie aktywnych.
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami i sposobem bezpiecznej pracy w procesie syntezy jedno- i wieloetapowej związków organicznych.
C-5Zapoznanie studenta z zasadami opisu jedno- i wieloetapowych syntez związków organicznych, z uwzględnieniem metod oznaczania ich czystości.
C-6Zapoznanie studentów ze sposobem interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń i opisem wykonanego eksperymentu.
C-7Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami analizy związków organicznych (NMR, IR, MS).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej.1
T-L-2Przedstawienie i omówienie sposobu opisu przeprowadzonego eksperymentu wraz z właściwą interpretacją uzyskanych wyników.1
T-L-3Omówienie specjalistycznej aparatury stosowanej w syntezie i analizie czystości związków organicznych. Przygotowanie studentów do samodzielnej pracy w laboratorium.2
T-L-4Metody rozdzielania i oczyszczania ciekłych i stałych związków organicznych. Destylacja frakcyjna, krystalizacja. Oznaczanie stopnia czystości. Korzystanie z zasobów literaturowych (np. z wykorzystaniem bazy danych Reaxys).8
T-L-5Wprowadzenie grupy acetylowej do aminy aromatycznej - synteza i oczyszczanie acetanilidu.8
T-L-6Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu. Podwierdzenie struktury metodą IR lub NMR.8
T-L-7Utlenianie w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego oraz potwierdzenie struktury na podstawie widm IR.8
T-L-8Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu oraz potwierdzenie struktury na podstawie widm 1H NMR.8
T-L-9Reakcje kondensacji aldolowej w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.4
T-L-10Synteza aspiryny, jako przykład reakcji acylowania fenolu.4
T-L-11Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.8
60
wykłady
T-W-1Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności. Elektrofilowe podstawienie aromatyczne. Wpływ kierujący podstawników w reakcji substytucji elektrofilowej. Podstawienie elektrofilowe naftalenu. Mechanizm addycji-eliminacji oraz eliminacji-addycji.4
T-W-2Zwiazki aromatyczne z grupą funkcyjną w łańcuchu bocznym.2
T-W-3Aromatyczne zwiazki nitrowe i aminy aromatyczne.3
T-W-4Fenole - nomenklatura, synteza, własciwości i reakcje.1
T-W-5Aromatyczne aldehydy i ketony.2
T-W-6Kondensacje typu aldolowego.1
T-W-7Aromatyczne kwasy karboksylowe i ich pochodne.2
T-W-8Hydroksykwasy.1
T-W-9Zwiazki heterocykliczne - budowa, właściwości, reaktywność.3
T-W-10Związki aromatyczne i heteroaromatyczne w syntezie układów biologicznie aktywnych.1
T-W-11Podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych (NMR, IR, MS).7
T-W-12Teoretyczne i praktyczne aspekty analizy strukturalnej zwiazków organicznych metodą IR i NMR. Charakterystyczne parametry spektralne, podstawy interpretacji.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.60
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia preparatów.15
100
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Praca z poleconą przez wykładowcę literaturą rozszerzającą materiał podany na wykładzie.31
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Utrwalenie wiadomości z kursu Chemia organiczna 1.15
A-W-5Egzamin pisemny.2
A-W-6Konsultacje z wykładowcą.2
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych.
S-5Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B11_W01
Student potrafi klasyfikować najważniejsze, pod względem zastosowania praktycznego, związki aromatyczne i heteroaromatyczne.
TCH_1A_W03C-1T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-9M-1S-1, S-3, S-2
TCH_1A_B11_W02
Student charakteryzuje pod względem reaktywności wybrane związki aromatyczne i heteroaromatyczne.
TCH_1A_W03C-2T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-9M-1S-1, S-3, S-2
TCH_1A_B11_W03
Student charakteryzuje mechanizmy reakcji, jakim ulegają związki aromatyczne i heteroaromatyczne.
TCH_1A_W03C-2T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-6M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B11_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwiazków aromatycznych i heteroaromatycznych.
TCH_1A_U03C-1T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3, S-2
TCH_1A_B11_U02
Student korzysta z poznanych podczas wykładów reakcji w celu zaprojektowania syntezy związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
TCH_1A_U03C-2, C-3T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-9, T-L-11, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-3, S-2
TCH_1A_B11_U03
Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
TCH_1A_U03C-4, C-5T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-9, T-L-11, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-1, S-3, S-4, S-5
TCH_1A_B11_U04
Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu.
TCH_1A_U03C-6T-L-2, T-L-3M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B11_K01
Student jest zdolny do pracy samodzielnej i otwarty na pracę zespołową nad powierzonym zadaniem praktycznym.
TCH_1A_K02C-2, C-1, C-4, C-5T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-11, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B11_W01
Student potrafi klasyfikować najważniejsze, pod względem zastosowania praktycznego, związki aromatyczne i heteroaromatyczne.
2,0Student nie zna systematyki związków organicznych i nie rozróżnia podstawowych grup funkcyjnych w związkach organicznych.
3,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 55-69 procent spośród omawianych na zajęciach klas związków organicznych.
3,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 70-79 procent spośród omawianych na zajęciach klas związków organicznych.
4,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 80-89 procent spośród omawianych na zajęciach klas związków organicznych.
4,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 90-95 procent spośród omawianych na zajęciach klas związków organicznych.
5,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać powyżej 95 procent spośród omawianych na zajęciach klas związków organicznych.
TCH_1A_B11_W02
Student charakteryzuje pod względem reaktywności wybrane związki aromatyczne i heteroaromatyczne.
2,0Student nie charakteryzuje reaktywności związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
3,0Student w 55-69 procentach charakteryzuje reaktywność związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
3,5Student w 70-79 procentach charakteryzuje reaktywność związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
4,0Student w 80-89 procentach charakteryzuje reaktywność związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
4,5Student w 90-95 procentach charakteryzuje reaktywność związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
5,0Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) charakteryzuje reaktywność związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
TCH_1A_B11_W03
Student charakteryzuje mechanizmy reakcji, jakim ulegają związki aromatyczne i heteroaromatyczne.
2,0Student nie wymienia żadnego z mechanizmów reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
3,0Student potrafi zaproponować podstawowy mechanizm reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych, ale nie potrafi go scharakterzyzować.
3,5Student potrafi zaproponować podstawowy mechanizm reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych i potrafi go scharakterzyzować.
4,0Student potrafi zaproponować kilka różnych mechanizmów reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych i niektóre z nich potrafi scharakterzyzować.
4,5Student potrafi zaproponować kilka różnych mechanizmów reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych i większość z nich potrafi scharakterzyzować.
5,0Student potrafi zaproponować kilka różnych mechanizmów reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych i wszystkie z nich potrafi scharakterzyzować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B11_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwiazków aromatycznych i heteroaromatycznych.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zastosować zasad nomenklatury związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
3,0Student w przynajmniej 55 procentach (55-69%) potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
3,5Student w 70-79 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
4,0Student w 80-89 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków aromatycznych i heteroraromatycznych.
4,5Student w 90-95 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
5,0Student w przynajmniej 96 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
TCH_1A_B11_U02
Student korzysta z poznanych podczas wykładów reakcji w celu zaprojektowania syntezy związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
2,0Student nie potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatycznego.
3,0Student przynajmniej w 55 procentach (55-69%) potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatyczne.
3,5Student w 70-79 procentach potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatycznego.
4,0Student w 80-89 procentach potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatycznego.
4,5Student w 90-95 procentach potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatycznego.
5,0Student w 96-100 procentach potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatycznego.
TCH_1A_B11_U03
Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
2,0Student nie potrafi zastosować podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w doborze podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,5Student popełnia liczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,0Student popełnia nieliczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,5Student popełnia sporadyczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
5,0Student nie popełnia błędów w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
TCH_1A_B11_U04
Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu.
2,0Student nie potrafi zinterpretować wyników ani opisać doświadczenia chemicznego.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w zinterpretowaniu wyników i opisaniu doświadczenia chemicznego.
3,5Student samodzielnie interpretuje wyniki ale wymaga pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w opisie doświadczenia chemicznego.
4,0Student samodzielnie interpretuje wyniki ale popełnia błędy w opisie doświadczenia chemicznego.
4,5Student samodzielnie interpretuje wyniki a w opisie doświadczenia popełnia sporadyczne błędy.
5,0Student samodzielnie interpretuje wyniki i bezbłędnie opisuje doświadczenie chemiczne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B11_K01
Student jest zdolny do pracy samodzielnej i otwarty na pracę zespołową nad powierzonym zadaniem praktycznym.
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować w zespole, ale nie potrafi pracować samodzielnie.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.

Literatura podstawowa

  1. John McMurry, Chemia organiczna. T1-T5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  2. Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
  3. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  4. J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2009, 1
  5. Arthur I. Vogel, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2018, 3
  6. Zofia Jerzmanowska, Preparatyka organiczna zwiazków chemicznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1972
  7. J. Grajewski, K. Kacprzak, N. Prusinowska, Eksperymentalna chemia organiczna, Kurs podstawowy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2021

Literatura dodatkowa

  1. B. Bobrański, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1992
  2. H. Hart, L.E. Craine, D.J. Hart, Chemia organiczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008
  3. E. Białecka-FloriaNczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2007
  4. Bolesław Bochwic, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1975
  5. Jerzy T. Wróbel, Preparatyka i elementy syntezy organicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1983
  6. Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy bhp., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej.1
T-L-2Przedstawienie i omówienie sposobu opisu przeprowadzonego eksperymentu wraz z właściwą interpretacją uzyskanych wyników.1
T-L-3Omówienie specjalistycznej aparatury stosowanej w syntezie i analizie czystości związków organicznych. Przygotowanie studentów do samodzielnej pracy w laboratorium.2
T-L-4Metody rozdzielania i oczyszczania ciekłych i stałych związków organicznych. Destylacja frakcyjna, krystalizacja. Oznaczanie stopnia czystości. Korzystanie z zasobów literaturowych (np. z wykorzystaniem bazy danych Reaxys).8
T-L-5Wprowadzenie grupy acetylowej do aminy aromatycznej - synteza i oczyszczanie acetanilidu.8
T-L-6Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu. Podwierdzenie struktury metodą IR lub NMR.8
T-L-7Utlenianie w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego oraz potwierdzenie struktury na podstawie widm IR.8
T-L-8Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu oraz potwierdzenie struktury na podstawie widm 1H NMR.8
T-L-9Reakcje kondensacji aldolowej w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.4
T-L-10Synteza aspiryny, jako przykład reakcji acylowania fenolu.4
T-L-11Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.8
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności. Elektrofilowe podstawienie aromatyczne. Wpływ kierujący podstawników w reakcji substytucji elektrofilowej. Podstawienie elektrofilowe naftalenu. Mechanizm addycji-eliminacji oraz eliminacji-addycji.4
T-W-2Zwiazki aromatyczne z grupą funkcyjną w łańcuchu bocznym.2
T-W-3Aromatyczne zwiazki nitrowe i aminy aromatyczne.3
T-W-4Fenole - nomenklatura, synteza, własciwości i reakcje.1
T-W-5Aromatyczne aldehydy i ketony.2
T-W-6Kondensacje typu aldolowego.1
T-W-7Aromatyczne kwasy karboksylowe i ich pochodne.2
T-W-8Hydroksykwasy.1
T-W-9Zwiazki heterocykliczne - budowa, właściwości, reaktywność.3
T-W-10Związki aromatyczne i heteroaromatyczne w syntezie układów biologicznie aktywnych.1
T-W-11Podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych (NMR, IR, MS).7
T-W-12Teoretyczne i praktyczne aspekty analizy strukturalnej zwiazków organicznych metodą IR i NMR. Charakterystyczne parametry spektralne, podstawy interpretacji.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.60
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia preparatów.15
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Praca z poleconą przez wykładowcę literaturą rozszerzającą materiał podany na wykładzie.31
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Utrwalenie wiadomości z kursu Chemia organiczna 1.15
A-W-5Egzamin pisemny.2
A-W-6Konsultacje z wykładowcą.2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B11_W01Student potrafi klasyfikować najważniejsze, pod względem zastosowania praktycznego, związki aromatyczne i heteroaromatyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii nieorganicznej, organicznej, polimerów, analitycznej, obejmujące budowę, właściwości i reaktywność pierwiastków i związków chemicznych, główne metody syntezy związków, z uwzględnieniem procesów i operacji jednostkowych oraz zasady i metody analizy chemicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem i zasadami nazewnictwa zwiazków aromatycznych i heteroaromatycznych.
Treści programoweT-W-10Związki aromatyczne i heteroaromatyczne w syntezie układów biologicznie aktywnych.
T-W-1Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności. Elektrofilowe podstawienie aromatyczne. Wpływ kierujący podstawników w reakcji substytucji elektrofilowej. Podstawienie elektrofilowe naftalenu. Mechanizm addycji-eliminacji oraz eliminacji-addycji.
T-W-4Fenole - nomenklatura, synteza, własciwości i reakcje.
T-W-5Aromatyczne aldehydy i ketony.
T-W-3Aromatyczne zwiazki nitrowe i aminy aromatyczne.
T-W-2Zwiazki aromatyczne z grupą funkcyjną w łańcuchu bocznym.
T-W-9Zwiazki heterocykliczne - budowa, właściwości, reaktywność.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna systematyki związków organicznych i nie rozróżnia podstawowych grup funkcyjnych w związkach organicznych.
3,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 55-69 procent spośród omawianych na zajęciach klas związków organicznych.
3,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 70-79 procent spośród omawianych na zajęciach klas związków organicznych.
4,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 80-89 procent spośród omawianych na zajęciach klas związków organicznych.
4,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 90-95 procent spośród omawianych na zajęciach klas związków organicznych.
5,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać powyżej 95 procent spośród omawianych na zajęciach klas związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B11_W02Student charakteryzuje pod względem reaktywności wybrane związki aromatyczne i heteroaromatyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii nieorganicznej, organicznej, polimerów, analitycznej, obejmujące budowę, właściwości i reaktywność pierwiastków i związków chemicznych, główne metody syntezy związków, z uwzględnieniem procesów i operacji jednostkowych oraz zasady i metody analizy chemicznej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z budową, syntezą oraz reaktywnością najważniejszych grup związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
Treści programoweT-W-10Związki aromatyczne i heteroaromatyczne w syntezie układów biologicznie aktywnych.
T-W-1Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności. Elektrofilowe podstawienie aromatyczne. Wpływ kierujący podstawników w reakcji substytucji elektrofilowej. Podstawienie elektrofilowe naftalenu. Mechanizm addycji-eliminacji oraz eliminacji-addycji.
T-W-4Fenole - nomenklatura, synteza, własciwości i reakcje.
T-W-5Aromatyczne aldehydy i ketony.
T-W-3Aromatyczne zwiazki nitrowe i aminy aromatyczne.
T-W-2Zwiazki aromatyczne z grupą funkcyjną w łańcuchu bocznym.
T-W-9Zwiazki heterocykliczne - budowa, właściwości, reaktywność.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie charakteryzuje reaktywności związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
3,0Student w 55-69 procentach charakteryzuje reaktywność związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
3,5Student w 70-79 procentach charakteryzuje reaktywność związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
4,0Student w 80-89 procentach charakteryzuje reaktywność związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
4,5Student w 90-95 procentach charakteryzuje reaktywność związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
5,0Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) charakteryzuje reaktywność związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B11_W03Student charakteryzuje mechanizmy reakcji, jakim ulegają związki aromatyczne i heteroaromatyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii nieorganicznej, organicznej, polimerów, analitycznej, obejmujące budowę, właściwości i reaktywność pierwiastków i związków chemicznych, główne metody syntezy związków, z uwzględnieniem procesów i operacji jednostkowych oraz zasady i metody analizy chemicznej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z budową, syntezą oraz reaktywnością najważniejszych grup związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
Treści programoweT-W-1Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności. Elektrofilowe podstawienie aromatyczne. Wpływ kierujący podstawników w reakcji substytucji elektrofilowej. Podstawienie elektrofilowe naftalenu. Mechanizm addycji-eliminacji oraz eliminacji-addycji.
T-W-4Fenole - nomenklatura, synteza, własciwości i reakcje.
T-W-9Zwiazki heterocykliczne - budowa, właściwości, reaktywność.
T-W-6Kondensacje typu aldolowego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia żadnego z mechanizmów reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
3,0Student potrafi zaproponować podstawowy mechanizm reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych, ale nie potrafi go scharakterzyzować.
3,5Student potrafi zaproponować podstawowy mechanizm reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych i potrafi go scharakterzyzować.
4,0Student potrafi zaproponować kilka różnych mechanizmów reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych i niektóre z nich potrafi scharakterzyzować.
4,5Student potrafi zaproponować kilka różnych mechanizmów reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych i większość z nich potrafi scharakterzyzować.
5,0Student potrafi zaproponować kilka różnych mechanizmów reakcji charakterystycznych dla związków aromatycznych i heteroaromatycznych i wszystkie z nich potrafi scharakterzyzować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B11_U01Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwiazków aromatycznych i heteroaromatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z chemią nieorganiczną, organiczną, polimerów, analityczną formułując i rozwiązując złożone i nietypowe zadania inżynierskie w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem i zasadami nazewnictwa zwiazków aromatycznych i heteroaromatycznych.
Treści programoweT-W-10Związki aromatyczne i heteroaromatyczne w syntezie układów biologicznie aktywnych.
T-W-1Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności. Elektrofilowe podstawienie aromatyczne. Wpływ kierujący podstawników w reakcji substytucji elektrofilowej. Podstawienie elektrofilowe naftalenu. Mechanizm addycji-eliminacji oraz eliminacji-addycji.
T-W-4Fenole - nomenklatura, synteza, własciwości i reakcje.
T-W-5Aromatyczne aldehydy i ketony.
T-W-3Aromatyczne zwiazki nitrowe i aminy aromatyczne.
T-W-2Zwiazki aromatyczne z grupą funkcyjną w łańcuchu bocznym.
T-W-8Hydroksykwasy.
T-W-9Zwiazki heterocykliczne - budowa, właściwości, reaktywność.
T-W-7Aromatyczne kwasy karboksylowe i ich pochodne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zastosować zasad nomenklatury związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
3,0Student w przynajmniej 55 procentach (55-69%) potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
3,5Student w 70-79 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
4,0Student w 80-89 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków aromatycznych i heteroraromatycznych.
4,5Student w 90-95 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
5,0Student w przynajmniej 96 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B11_U02Student korzysta z poznanych podczas wykładów reakcji w celu zaprojektowania syntezy związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z chemią nieorganiczną, organiczną, polimerów, analityczną formułując i rozwiązując złożone i nietypowe zadania inżynierskie w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z budową, syntezą oraz reaktywnością najważniejszych grup związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
C-3Zapoznanie studentów z zastosowaniem wybranych związków aromatycznych i heteroaromatycznych w syntezie ukladów biologicznie aktywnych.
Treści programoweT-L-7Utlenianie w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego oraz potwierdzenie struktury na podstawie widm IR.
T-L-8Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu oraz potwierdzenie struktury na podstawie widm 1H NMR.
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej.
T-L-9Reakcje kondensacji aldolowej w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
T-L-11Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.
T-L-4Metody rozdzielania i oczyszczania ciekłych i stałych związków organicznych. Destylacja frakcyjna, krystalizacja. Oznaczanie stopnia czystości. Korzystanie z zasobów literaturowych (np. z wykorzystaniem bazy danych Reaxys).
T-L-5Wprowadzenie grupy acetylowej do aminy aromatycznej - synteza i oczyszczanie acetanilidu.
T-L-6Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu. Podwierdzenie struktury metodą IR lub NMR.
T-W-10Związki aromatyczne i heteroaromatyczne w syntezie układów biologicznie aktywnych.
T-W-1Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności. Elektrofilowe podstawienie aromatyczne. Wpływ kierujący podstawników w reakcji substytucji elektrofilowej. Podstawienie elektrofilowe naftalenu. Mechanizm addycji-eliminacji oraz eliminacji-addycji.
T-W-4Fenole - nomenklatura, synteza, własciwości i reakcje.
T-W-5Aromatyczne aldehydy i ketony.
T-W-3Aromatyczne zwiazki nitrowe i aminy aromatyczne.
T-W-2Zwiazki aromatyczne z grupą funkcyjną w łańcuchu bocznym.
T-W-8Hydroksykwasy.
T-W-9Zwiazki heterocykliczne - budowa, właściwości, reaktywność.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatycznego.
3,0Student przynajmniej w 55 procentach (55-69%) potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatyczne.
3,5Student w 70-79 procentach potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatycznego.
4,0Student w 80-89 procentach potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatycznego.
4,5Student w 90-95 procentach potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatycznego.
5,0Student w 96-100 procentach potrafi skorzystać z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaprojektowania syntezy związku aromatycznego i heteroaromatycznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B11_U03Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z chemią nieorganiczną, organiczną, polimerów, analityczną formułując i rozwiązując złożone i nietypowe zadania inżynierskie w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami i sposobem bezpiecznej pracy w procesie syntezy jedno- i wieloetapowej związków organicznych.
C-5Zapoznanie studenta z zasadami opisu jedno- i wieloetapowych syntez związków organicznych, z uwzględnieniem metod oznaczania ich czystości.
Treści programoweT-L-7Utlenianie w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego oraz potwierdzenie struktury na podstawie widm IR.
T-L-8Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu oraz potwierdzenie struktury na podstawie widm 1H NMR.
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej.
T-L-9Reakcje kondensacji aldolowej w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
T-L-11Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.
T-L-4Metody rozdzielania i oczyszczania ciekłych i stałych związków organicznych. Destylacja frakcyjna, krystalizacja. Oznaczanie stopnia czystości. Korzystanie z zasobów literaturowych (np. z wykorzystaniem bazy danych Reaxys).
T-L-5Wprowadzenie grupy acetylowej do aminy aromatycznej - synteza i oczyszczanie acetanilidu.
T-L-6Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu. Podwierdzenie struktury metodą IR lub NMR.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych.
S-5Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w doborze podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,5Student popełnia liczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,0Student popełnia nieliczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,5Student popełnia sporadyczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
5,0Student nie popełnia błędów w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B11_U04Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z chemią nieorganiczną, organiczną, polimerów, analityczną formułując i rozwiązując złożone i nietypowe zadania inżynierskie w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów ze sposobem interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń i opisem wykonanego eksperymentu.
Treści programoweT-L-2Przedstawienie i omówienie sposobu opisu przeprowadzonego eksperymentu wraz z właściwą interpretacją uzyskanych wyników.
T-L-3Omówienie specjalistycznej aparatury stosowanej w syntezie i analizie czystości związków organicznych. Przygotowanie studentów do samodzielnej pracy w laboratorium.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zinterpretować wyników ani opisać doświadczenia chemicznego.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w zinterpretowaniu wyników i opisaniu doświadczenia chemicznego.
3,5Student samodzielnie interpretuje wyniki ale wymaga pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w opisie doświadczenia chemicznego.
4,0Student samodzielnie interpretuje wyniki ale popełnia błędy w opisie doświadczenia chemicznego.
4,5Student samodzielnie interpretuje wyniki a w opisie doświadczenia popełnia sporadyczne błędy.
5,0Student samodzielnie interpretuje wyniki i bezbłędnie opisuje doświadczenie chemiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B11_K01Student jest zdolny do pracy samodzielnej i otwarty na pracę zespołową nad powierzonym zadaniem praktycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z budową, syntezą oraz reaktywnością najważniejszych grup związków aromatycznych i heteroaromatycznych.
C-1Zapoznanie studentów z podziałem i zasadami nazewnictwa zwiazków aromatycznych i heteroaromatycznych.
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami i sposobem bezpiecznej pracy w procesie syntezy jedno- i wieloetapowej związków organicznych.
C-5Zapoznanie studenta z zasadami opisu jedno- i wieloetapowych syntez związków organicznych, z uwzględnieniem metod oznaczania ich czystości.
Treści programoweT-L-7Utlenianie w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego oraz potwierdzenie struktury na podstawie widm IR.
T-L-8Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu oraz potwierdzenie struktury na podstawie widm 1H NMR.
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej.
T-L-2Przedstawienie i omówienie sposobu opisu przeprowadzonego eksperymentu wraz z właściwą interpretacją uzyskanych wyników.
T-L-9Reakcje kondensacji aldolowej w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
T-L-11Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.
T-L-4Metody rozdzielania i oczyszczania ciekłych i stałych związków organicznych. Destylacja frakcyjna, krystalizacja. Oznaczanie stopnia czystości. Korzystanie z zasobów literaturowych (np. z wykorzystaniem bazy danych Reaxys).
T-L-5Wprowadzenie grupy acetylowej do aminy aromatycznej - synteza i oczyszczanie acetanilidu.
T-L-6Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu. Podwierdzenie struktury metodą IR lub NMR.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych.
S-5Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować w zespole, ale nie potrafi pracować samodzielnie.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.