Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S2)
Sylabus przedmiotu Culture of mammalian cells – Basic and Advanced Techniques:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Culture of mammalian cells – Basic and Advanced Techniques | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge - in the field of cell and tissue biology, biochemistry, physiology, molecular biology |
W-2 | Skills – Students attending course are expected to have basic laboratory experience (basic skills) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Presentation of basic terminology in the field of cell and tissue culture. |
C-2 | Presentation of the concepts of mammalian cell culture and utilize basic and advanced lab protocols to carry out common mammalian cell culture techniques. |
C-3 | Presentation of the possibilities of using cell and tissue cultures in many fields of science and diagnostics (e.g. immunocytochemistry, biosensors, regenerative medicine, stem cell therapies). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Aspects of Good Cell Culture Practice (aseptic technique and biosafety). | 2 |
T-L-2 | Media preparation and passaging of cell lines. | 3 |
T-L-3 | Confluency, morphology and cell viability (cell counting, histological staining, brightfield & inverted microscopy). | 4 |
T-L-4 | Cryopreservation and resuscitation of cryopreserved cells. | 3 |
T-L-5 | Cell viability assay (used for in vitro drug predictions and nanocytotoxicology research). | 4 |
T-L-6 | Primary cell culture preparation. | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | History of cell and tissue cultures. | 2 |
T-W-2 | Biology of cultured cells – the culture environment, cell adhesion, cell proliferation and differentiation. | 4 |
T-W-3 | Cell signalling in cultures. | 2 |
T-W-4 | Origin of cultured cells. | 2 |
T-W-5 | Cell line characterization. | 2 |
T-W-6 | 3D cultures. | 2 |
T-W-7 | Scale-up and large-scale processes. | 3 |
T-W-8 | Culture of specific cell types and stem cells. | 3 |
20 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Use of cell cultures in immunocytochemistry. | 2 |
T-WR-2 | Biosensors based on cell signalling, adhesion and proliferation. | 2 |
T-WR-3 | Cancer cell lines for cancer study. | 2 |
T-WR-4 | Cellular models to understand human diseases. | 2 |
T-WR-5 | The stem cell modelling - regenerative medicine, stem cell therapies. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Indywidualna praca z literaturą fachową | 14 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia części laboratoryjnej | 14 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Praca z literaturą fachową. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się na zajęcia. | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia części wykładowej. | 8 |
50 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-WR-2 | Konsultacje | 2 |
A-WR-3 | Indywidualna praca z literaturą fachową | 8 |
A-WR-4 | Przygotowanie do zalczenia części warsztatowej | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture |
M-2 | Didactic discussion |
M-3 | Films |
M-4 | Demonstration |
M-5 | Laboratory exercises |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Exam |
S-2 | Ocena formująca: Project |
S-3 | Ocena podsumowująca: Writing test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WBiHZ_2-_null_W01 Student has knowledge of the basic and advanced techniques used in cell and tissue cultures and application of cell cultures in the field of biochemistry, biotechnology, molecular biology | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-WR-2, T-WR-3, T-WR-4, T-WR-5 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WBiHZ_2-_null_U01 Student applies basic and advanced techniques necessary for growing cell cultures. | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-4, M-5 | S-3 |
WM-WBiHZ_2-_null_U02 Student uses professional terminology in discussions. | — | — | C-3 | T-WR-1, T-WR-2, T-WR-3, T-WR-4, T-WR-5 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WBiHZ_2-_null_K01 Student follows the rules of safety at work and understands the need for careful planning of scientific experiments | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-4, M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WBiHZ_2-_null_W01 Student has knowledge of the basic and advanced techniques used in cell and tissue cultures and application of cell cultures in the field of biochemistry, biotechnology, molecular biology | 2,0 | |
3,0 | Student has basic knowledge of the techniques used in cell and tissue cultures and shows average interest in knowledge, makes many mistakes in expressing knowledge. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WBiHZ_2-_null_U01 Student applies basic and advanced techniques necessary for growing cell cultures. | 2,0 | |
3,0 | Student cannot identify and cope independently with difficulties that may arise at each stage of the assigned task, does not use contextual knowledge. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
WM-WBiHZ_2-_null_U02 Student uses professional terminology in discussions. | 2,0 | |
3,0 | Student cannot identify and cope independently with difficulties that may arise at each stage of the assigned task, does not use contextual knowledge. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WBiHZ_2-_null_K01 Student follows the rules of safety at work and understands the need for careful planning of scientific experiments | 2,0 | |
3,0 | Student has little awareness of the usefulness of using cell and tissue cultures in many fields of science and diagnostics (e.g. immunocytochemistry, biosensors, regenerative medicine, stem cell therapies). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R.I. Freshney, 1. Culture of Animal cells - a manual of basic techniques and specialized applications, Willey-Blackwell, New Jersey, 7 /8
Literatura dodatkowa
- S.J.T. Gowder, New Insights into Cell Culture Technology, IntechOpen, 2017, 1