Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu 3D Surface Design and Machining:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | 3D Surface Design and Machining | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of machine technology and programming of numerically controlled machining centers. |
W-2 | Knowledge of a selected integrated CAD/CAM system in the field of solid modeling |
W-3 | Knowledge of the CAD/CAM system in terms of operating the technological module. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The student acquires knowledge about the methodology of designing complex surfaces and designing technological processes for machining these surfaces using an integrated CAD/CAM system. |
C-2 | The student acquires skills in designing complex surface and hybrid objects in an integrated CAD/CAM system |
C-3 | The student acquires knowledge about the principles of selecting machining strategies for types and kinds of elements with curved surfaces and gains the ability to independently develop a technological process for machining complex surfaces using various strategies |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Development of technology for processing complex surfaces in various variants and using different machining strategies. Implementation of selected cases in the form of projects | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to surface creation. Operations on surfaces. Checking the correctness and direction of surfaces. Advanced functions for creating spatial elements and tools for surface operations. Various methods of surface construction. Introduction to a selected CAD/CAM system and the methodology of organizing CAM work, preparation of work. Choosing an available category of technological operation, type of procedure, or machining cycle. Definition or indication of the surface to be processed. Definition or selection of tools for processing and working with tool catalogs. Construction of toolpaths. Visualization and simulation of processing. Collision detection. Generating toolpaths. Simulation of processing and collision elimination. Issues of machining technology in the context of complex surfaces. 3-axis machining strategies with the addition of 4 and 5 axes. Discussion of 5-axis machining strategies. Residual area issues in multi-axis machining. Principles of selecting cutting tools in multi-axis machining. Discussion of HPC and HSM strategies | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Participation in classes | 15 |
A-P-2 | Student's own work | 8 |
A-P-3 | consultations | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes | 30 |
A-W-2 | Student's own work | 18 |
A-W-3 | Cosnultations | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | conversational lecture |
M-2 | project method |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Progress assessment in project realization |
S-2 | Ocena formująca: Assessment of the final project |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AAA_1A_CAD/09-3_W01 Student has detailed knowledge in the field of developing advanced 3D construction documentation; knows the methods and techniques, tools and materials used in solving complex tasks in the field of construction and technology design; has detailed knowledge in the field of designing technological processes for the machining of complex surfaces | — | — | C-1, C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AAA_1A_CAD/09-3_U01 is able to model complex surfaces in an integrated CAD/CAM system, to select a machining strategy and tools as well as to develop a technological machining process and simulate it | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AAA_1A_CAD/09-3_K01 Student is able to properly define priorities for the implementation of design and technological tasks; is aware of the importance and understands the non-technical aspects and effects of his/her actions, including the related responsibility for the decisions made | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AAA_1A_CAD/09-3_W01 Student has detailed knowledge in the field of developing advanced 3D construction documentation; knows the methods and techniques, tools and materials used in solving complex tasks in the field of construction and technology design; has detailed knowledge in the field of designing technological processes for the machining of complex surfaces | 2,0 | |
3,0 | The student has gained basic knowledge of the subject.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AAA_1A_CAD/09-3_U01 is able to model complex surfaces in an integrated CAD/CAM system, to select a machining strategy and tools as well as to develop a technological machining process and simulate it | 2,0 | |
3,0 | Student prepared a project that minimally meets the formal design requirements. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AAA_1A_CAD/09-3_K01 Student is able to properly define priorities for the implementation of design and technological tasks; is aware of the importance and understands the non-technical aspects and effects of his/her actions, including the related responsibility for the decisions made | 2,0 | |
3,0 | Student demonstrates minimal interest in knowledge related to the designed facility. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzej Wełyczko, CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym, Helion, 2005, 8324601759
- Marek Wyleżoł, CATIA. Podstawy modelowania powierzchniowego i hybrydowego, Helion, 2003
- Grzesik W. i inni, Programowanie obrabiarek NC/CNC, WNT Warszawa, 2006
- DSS, CATIA v5 dokumentacja, 2005
Literatura dodatkowa
- Andrzej Wełyczko, CATIA V5. Sztuka modelowania powierzchniowego, Helion, 2009, 9788324623938
- Przemysław Kiciak, Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. Zastosowania w grafice komputerowej, WNT, Warszawa, 2000