Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu Statistical Methods in Manufacturing Processes:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statistical Methods in Manufacturing Processes | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Wytwarzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of manufacturing techniques and machine technology, basic knowledge of statistics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To provide students knowledge on types of manufacturing processes and procedures for assessing process stability and performance. |
C-2 | To develop the skills in assessing process efficiency. |
C-3 | To develop skills in preparing control charts and identifying sources of process instability. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Introduction to exercises, familiarization with the STATISTICA program. Descriptive statistics. Calculating descriptive parameters of random variables based on a sample. Description of the characteristics of a random variable based on histograms. Control charts for continuous quantitative variables. Control charts for discrete quantitative variables. Experimental design, two-level designs. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Manufacturing process. Process variability, process flow models over time. Distributions of discrete variables: binomial and Poisson. Continuous variable distribution - normal. Population (batch), sample, sample creation. Descriptive parameters of the empirical distribution (mean, median, range, variance, standard deviation, skewness, kurtosis). Histogram - empirical distribution. Process capability indices Cp, Cpk, Pp, Ppk, Cpm, and Cmk. Analysis and interpretation of capability indices. Statistical process control. Process control charts. Structure and conditions of using control charts. Determining control limits. Basic control charts for continuous quantitative variables: mean-standard deviation, mean-range, median-range, individual observations-moving range. Interpretation of control charts. Special control charts: MA, EWMA, CUSUM, Hotelling's. Charts for unequal sample sizes. Charts for short production series. Control charts for discrete quantitative variables: ix, p, np, c, u. Interpretation of control charts. Control charts for short series. Experimental design in process control. Planning experiments in process control. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in classes | 30 |
A-L-2 | Student's own work | 18 |
A-L-3 | consultations | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes | 30 |
A-W-2 | Student's own work | 43 |
A-W-3 | consultations | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture |
M-2 | Laboratories |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Assessement of lab reports provided by students |
S-2 | Ocena podsumowująca: Assessment of written end-work |
S-3 | Ocena podsumowująca: Assessment of written end-work as regards the course outcomes required |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AAA_1A_CAD/06_W01 The student is able to formulate principles of procedure for assessing process performance and stability and explain the methods of planning experiments used in process control. | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AAA_1A_CAD/06_U01 The student is able to perform calculations necessary to assess the stability and capability of the process. Interpret the results of quantitative analyses and identify sources of process instability. | — | — | C-2, C-3 | T-L-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AAA_1A_CAD/06_K01 Student is aware of the need for continuous education in the field of statistical methods applications in manufacturing processes. Is able to effectively plan the implementation of accepted tasks | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AAA_1A_CAD/06_W01 The student is able to formulate principles of procedure for assessing process performance and stability and explain the methods of planning experiments used in process control. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to correctly define basic process performance indicators and is able to characterize basic control charts. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AAA_1A_CAD/06_U01 The student is able to perform calculations necessary to assess the stability and capability of the process. Interpret the results of quantitative analyses and identify sources of process instability. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to correctly calculate basic process performance indicators and select a control card for process monitoring. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AAA_1A_CAD/06_K01 Student is aware of the need for continuous education in the field of statistical methods applications in manufacturing processes. Is able to effectively plan the implementation of accepted tasks | 2,0 | |
3,0 | Student demonstrate activity and is engaged at minimal level | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mongomery D.C, Introduction to Statistical quality control, Wiley & Sons, Inc., US, 2009, Sixth Edition
Literatura dodatkowa
- Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami., PWN, Warszawa, 2007
- Dietrich E., Schulze A., Metody statystyczne w kwalifikacji środków pomiarowych maszyn i procesów produkcyjnych., Notika System., Warszawa, 2000
- Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością. Podstawowe problemy i metody., PWN., Warszawa, 1999