Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu Plant Breeding and Seed Production:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Plant Breeding and Seed Production | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge on botany and genetics |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Students will gain a general knowledge on methods currently applied in development and registration of plant cultivars |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Planning of field experiments and breeding nurseries | 2 |
T-A-2 | Plant diseases – importance and methods of resistance breeding | 2 |
T-A-3 | Lodging and pre-harvest sprouting in cereals – how to improve the resistance of plants? | 2 |
T-A-4 | Assessment of plant fertility | 2 |
T-A-5 | Efficiency of selection in plant breeding | 2 |
T-A-6 | Marker Assisted Selection (MAS) in modern plant breeding | 2 |
T-A-7 | Applicability of genetic engineering for breeding new cultivars | 2 |
T-A-8 | Registration of cultivars – general rules | 2 |
T-A-9 | Reproduction coefficients and requirements of field seed production | 2 |
T-A-10 | Biotechnology methods in genetic improvement of plants | 2 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Collection of plant material for molecular diagnostic. Freezing and liophylization of samples. | 2 |
T-L-2 | Isolation of DNA from plant tissue | 2 |
T-L-3 | Quality control of DNA samples, Polymerase Chain Reaction (PCR) with diagnostic primers | 3 |
T-L-4 | Electrophoresis, visualization of amplified DNA fragments, interpretation of results | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cultivar – definition, the role in modern agriculture. Systems of plant reproduction. Genetic structure of plant populations and their relation to mechanisms of plant reproduction | 4 |
T-W-2 | Source material for cultivar development | 2 |
T-W-3 | Aims and methods of inducing mutagenesis and polyploidy | 2 |
T-W-4 | Plant hybridization (within the species and between different species) – methods and significance for cultivar development | 2 |
T-W-5 | Recombination and selection - basic methods of plant breeding | 4 |
T-W-6 | Heterosis in plant breeding. hybrid and synthetic cultivars | 4 |
T-W-7 | Biotechnology in plant breeding – current achievements and perspectives for future | 4 |
T-W-8 | Registration of new cultivar. Distinctnes, Uniformity and Stability of cultivars. | 2 |
T-W-9 | Types of seed material, Field requirements for seed production, Seed development, Seed quality standards, Official certification of seeds | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in workshops | 20 |
A-A-2 | Self-study of the literature | 30 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in labs | 10 |
A-L-2 | Self-study of the literature | 27 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 30 |
A-W-2 | Self-study of the literature | 32 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Workshop |
M-3 | Laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written exam (test) |
S-2 | Ocena formująca: Assessment of activity during workshops and labs |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM_1-_??_W01 Students will gain knowledge about methods of hybridization and selection in plant breeding | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM_1-_??_U01 Students will gain skills with classic and modern methods of hybridization and selection of cereals and other important crops | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM_1-_??_K01 Student will know how to work within a team and know work safety regulations | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM_1-_??_W01 Students will gain knowledge about methods of hybridization and selection in plant breeding | 2,0 | |
3,0 | Student knows the basic methods used for breeding new cultivars | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM_1-_??_U01 Students will gain skills with classic and modern methods of hybridization and selection of cereals and other important crops | 2,0 | |
3,0 | Student can isolate of flowers and obtain hybrid seeds, knows how do selection of plants on the basis of phenotypic observations and molecular diagnostic | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM_1-_??_K01 Student will know how to work within a team and know work safety regulations | 2,0 | |
3,0 | Student has acquired the competence to work in groups, he understands the need for training | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- H. Kuckuck, G. Kobabe and G. Wenzel, Fundamentals of Plant Breeding, Springer Verlag, Berlin Heidelberg, 1991
- W. R. Fehr, Principles of Cultivar Development, Macmillan Publishing Company, New York, 1987