Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu WATER CHEMISTRY AND SURFACE WATERS SELF-PURIFICATION:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | WATER CHEMISTRY AND SURFACE WATERS SELF-PURIFICATION | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic of general chemistry and physics; |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To introduce the student to a knowledge of physical and chemical parameters of water and processes that control the composition of water in environments. |
C-2 | To illustrate elementary chemical water analysis and to provide the student with a knowledge of data interpretation. Acquiring skills in interpreting hydrochemical tests. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Presentation and interpretation of hydrochemical data. Monitoring and evaluation | 4 |
T-A-2 | Solution. Solubility in water. Solubility product. | 4 |
T-A-3 | Equilibria in Aqueous Solutions. Calculating the pH of aqueous and bufor solutions. Carbonate system | 6 |
T-A-4 | Chemical indicators in the classification of ecological potential and chemical status of surface waters. Indicators of trophic status and susceptibility to degradation of lakes. | 6 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Environmental sampling of water | 2 |
T-L-2 | Basic characteristics of water: turbidity, pH, conductance | 4 |
T-L-3 | Buffer properties of water.The properties of buffer solutions | 6 |
T-L-4 | Determination of Water Hardness using Complexometric titration | 4 |
T-L-5 | Spectrophotometric determination of nutrients: nitrogen (ammonia, nitrate, nitrite) and phosphorus compounds in water | 6 |
T-L-6 | Acid-base indication of water alkalinity and acidity. Indication of corrosivity of waters. | 6 |
T-L-7 | Study of general water pollution with organic compounds | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Physical chemistry of water. Hydrogen bonds. Physical states and properties of water. | 6 |
T-W-2 | Chemical properties of water. Mineral and gas solubility. Environmental water buffers. | 6 |
T-W-3 | Physical and chemical characteristics of water. Standard methods of water analysis. Indicators of general water pollution. | 8 |
T-W-4 | Environmental waters and their essential characteristics. | 2 |
T-W-5 | Basic self-purification processes of water: dilution, sedimentation, adsorption, coagulation, hydrolysis, photolysis, oxidation, biodegradation. | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | presence at classes | 20 |
A-A-2 | preparation for classes | 18 |
A-A-3 | participation in the consultations | 5 |
A-A-4 | Solution of control tasks | 20 |
63 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | presence at exercises | 30 |
A-L-2 | theoretical preparation for exercises. | 8 |
A-L-3 | preparation of reports | 10 |
A-L-4 | consultations | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | presence at lectures | 30 |
A-W-2 | reading literature | 8 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | multimedia lecture |
M-2 | practical exercises, subject exercises |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Continuous asssessment |
S-2 | Ocena podsumowująca: Essey - main hydrochemical threats to surface waters in the selected country |
S-3 | Ocena formująca: Discussion during the classes |
S-4 | Ocena podsumowująca: Lab exrecise reports |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_W01 Student has the knowledge of basic processes in natural waters and the ability to assess the usage of surface waters in particular purpose based on results of chemical analysis | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_U01 Student has a working knowledge in hydrochemical laboratory and establishes the basic physical-chemical parameters in water | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_K01 Student understands water pollution issues in a global and societal context and collaborates and solves problems in group. | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_W01 Student has the knowledge of basic processes in natural waters and the ability to assess the usage of surface waters in particular purpose based on results of chemical analysis | 2,0 | |
3,0 | Student has the basic knowledge of the physical, chemical, and biological water and wastewater treatment processes. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_U01 Student has a working knowledge in hydrochemical laboratory and establishes the basic physical-chemical parameters in water | 2,0 | |
3,0 | Student has a working knowledge in hydrochemical laboratory and establishes the basic physical-chemical parameters in wate at the basic level | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_K01 Student understands water pollution issues in a global and societal context and collaborates and solves problems in group. | 2,0 | |
3,0 | Student understands water pollution issues in a global and societal context and collaborates and solves problems in group at the basic level | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mark M. Benjamin, Water Chemistry, Waveland Press, New York, 2014
- Patrick Brezonik, William Arnold, Water chemistry, Oxford University Press, xford, 2011
Literatura dodatkowa
- Barbara H., Drinking Water Chemistry: A Laboratory Manual., CRC Press, 2001
- Evangelou V.P., Environmental, Soil and Water Chemistry: Principles and Applications., Wiley, 1998