Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Intelligent electrical installations:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Intelligent electrical installations
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,44zaliczenie
projektyP5 9 2,00,26zaliczenie
laboratoriaL5 36 3,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of basic logical operations
W-2Knowledge of the basics of electrical engineering to the extent that allows for understanding the operation of electrical circuits

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The student is able to write, run and test a simple program for a programmable logic controller.
C-2The student is able to design and run an intelligent electrical installation

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Introduction to the laboratory. Health and safety training.1
T-L-2Controlling lighting in the LCN system2
T-L-3Controlling roller shutter and gate drives in the LCN system2
T-L-4Controlling lighting in the KNX system2
T-L-5Controlling roller shutter drives in the KNX system1
T-L-6KNX system in a small apartment2
T-L-7Company building automation systems4
T-L-8Integration of building automation systems with other systems3
T-L-9Making up and final credit for laboratory classes1
T-L-10Organizational activities. Introduction to the programming PLC environment.1
T-L-11Boolean signals. Basic bit operations.1
T-L-12Signal edge.2
T-L-13Counting events in PLC.2
T-L-14Countdown timer in PLC.3
T-L-15Task No. 1.2
T-L-16Organizational blocks.1
T-L-17Analog signals.1
T-L-18HMI1
T-L-19Task No. 2.2
T-L-20Summary classes. Assessment.2
36
projekty
T-P-1Intelligent electrical installation project5
T-P-2Implementation of machine control using PLC and HMI4
9
wykłady
T-W-1Intelligent electrical installations - origins. European Installation Bus System EIB/KNX2
T-W-2Local Control Network (LCN)1
T-W-3Selected proprietary automation systems1
T-W-4Credit for class form1
T-W-5Introduction to PLC. PLC cycle.1
T-W-6Timers in PLC. Events counting in PLC1
T-W-7Events counting in PLC1
T-W-8Interrupt handling in PLC. Knowledge verification.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2Przygotowanie się do zajęć33
A-L-3Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych4
A-L-4Konsultacje2
75
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna praca nad realizacją zadania projektowego28
A-P-3Przygotowanie raportu11
A-P-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative lecture
M-2Problem-based lecture
M-3Laboratory exercises
M-4Project method

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of a cycle of laboratory exercises based on partial grades from completing blocks of exercises and the assessment of the student's work during the implementation of laboratory exercises.
S-2Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of the lectures based on a written paper and a conversation with the student.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C15.2_W01
The student knows the principle of operation of building automation systems
EL_1A_W05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2
EL_1A_C15.2_W02
The student knows the principle of operation of programmable logic controllers.
EL_1A_W05C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C15.2_U01
Student Is able to configure a simple intelligent electrical installation and start it up.
EL_1A_U05C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-P-1M-3, M-4S-1
EL_1A_C15.2_U02
The student is able to write a simple program for a PLC controller that performs precisely defined functions and run this program, analyze its operation and remove any formal errors.
EL_1A_U05C-1T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-L-17, T-L-18, T-L-19, T-L-20, T-P-2M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C15.2_K01
The student is able to determine the effects of selected operating errors or failures of intelligent electrical installation devices.
EL_1A_K01C-2, C-1T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C15.2_W01
The student knows the principle of operation of building automation systems
2,0
3,0The student has knowledge of intelligent electrical instalations. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_C15.2_W02
The student knows the principle of operation of programmable logic controllers.
2,0
3,0The student has knowledge of PLC. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C15.2_U01
Student Is able to configure a simple intelligent electrical installation and start it up.
2,0
3,0The student has knowledge of intelligent electrical instalations. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_C15.2_U02
The student is able to write a simple program for a PLC controller that performs precisely defined functions and run this program, analyze its operation and remove any formal errors.
2,0
3,0The student has knowledge of PLC He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C15.2_K01
The student is able to determine the effects of selected operating errors or failures of intelligent electrical installation devices.
2,0
3,0He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Patel D.C., Introduction to Practical PLC Programming, LAP Lambert Academic Publishing, 2017
  2. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowani, PWN, Warszawa, 2008
  3. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  4. Mikulik J., Europejska Magistrala Instalacyjna. Rozproszony system sterowania, COSIW, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Introduction to the laboratory. Health and safety training.1
T-L-2Controlling lighting in the LCN system2
T-L-3Controlling roller shutter and gate drives in the LCN system2
T-L-4Controlling lighting in the KNX system2
T-L-5Controlling roller shutter drives in the KNX system1
T-L-6KNX system in a small apartment2
T-L-7Company building automation systems4
T-L-8Integration of building automation systems with other systems3
T-L-9Making up and final credit for laboratory classes1
T-L-10Organizational activities. Introduction to the programming PLC environment.1
T-L-11Boolean signals. Basic bit operations.1
T-L-12Signal edge.2
T-L-13Counting events in PLC.2
T-L-14Countdown timer in PLC.3
T-L-15Task No. 1.2
T-L-16Organizational blocks.1
T-L-17Analog signals.1
T-L-18HMI1
T-L-19Task No. 2.2
T-L-20Summary classes. Assessment.2
36

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Intelligent electrical installation project5
T-P-2Implementation of machine control using PLC and HMI4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Intelligent electrical installations - origins. European Installation Bus System EIB/KNX2
T-W-2Local Control Network (LCN)1
T-W-3Selected proprietary automation systems1
T-W-4Credit for class form1
T-W-5Introduction to PLC. PLC cycle.1
T-W-6Timers in PLC. Events counting in PLC1
T-W-7Events counting in PLC1
T-W-8Interrupt handling in PLC. Knowledge verification.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2Przygotowanie się do zajęć33
A-L-3Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych4
A-L-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna praca nad realizacją zadania projektowego28
A-P-3Przygotowanie raportu11
A-P-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C15.2_W01The student knows the principle of operation of building automation systems
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-2The student is able to design and run an intelligent electrical installation
Treści programoweT-W-1Intelligent electrical installations - origins. European Installation Bus System EIB/KNX
T-W-2Local Control Network (LCN)
T-W-3Selected proprietary automation systems
T-W-4Credit for class form
Metody nauczaniaM-1Informative lecture
M-2Problem-based lecture
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of the lectures based on a written paper and a conversation with the student.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has knowledge of intelligent electrical instalations. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C15.2_W02The student knows the principle of operation of programmable logic controllers.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1The student is able to write, run and test a simple program for a programmable logic controller.
Treści programoweT-W-5Introduction to PLC. PLC cycle.
T-W-6Timers in PLC. Events counting in PLC
T-W-7Events counting in PLC
T-W-8Interrupt handling in PLC. Knowledge verification.
Metody nauczaniaM-1Informative lecture
M-2Problem-based lecture
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of the lectures based on a written paper and a conversation with the student.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has knowledge of PLC. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C15.2_U01Student Is able to configure a simple intelligent electrical installation and start it up.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
Cel przedmiotuC-2The student is able to design and run an intelligent electrical installation
Treści programoweT-L-1Introduction to the laboratory. Health and safety training.
T-L-2Controlling lighting in the LCN system
T-L-3Controlling roller shutter and gate drives in the LCN system
T-L-4Controlling lighting in the KNX system
T-L-5Controlling roller shutter drives in the KNX system
T-L-6KNX system in a small apartment
T-L-7Company building automation systems
T-L-8Integration of building automation systems with other systems
T-L-9Making up and final credit for laboratory classes
T-P-1Intelligent electrical installation project
Metody nauczaniaM-3Laboratory exercises
M-4Project method
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of a cycle of laboratory exercises based on partial grades from completing blocks of exercises and the assessment of the student's work during the implementation of laboratory exercises.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has knowledge of intelligent electrical instalations. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C15.2_U02The student is able to write a simple program for a PLC controller that performs precisely defined functions and run this program, analyze its operation and remove any formal errors.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
Cel przedmiotuC-1The student is able to write, run and test a simple program for a programmable logic controller.
Treści programoweT-L-10Organizational activities. Introduction to the programming PLC environment.
T-L-11Boolean signals. Basic bit operations.
T-L-12Signal edge.
T-L-13Counting events in PLC.
T-L-14Countdown timer in PLC.
T-L-15Task No. 1.
T-L-16Organizational blocks.
T-L-17Analog signals.
T-L-18HMI
T-L-19Task No. 2.
T-L-20Summary classes. Assessment.
T-P-2Implementation of machine control using PLC and HMI
Metody nauczaniaM-3Laboratory exercises
M-4Project method
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of a cycle of laboratory exercises based on partial grades from completing blocks of exercises and the assessment of the student's work during the implementation of laboratory exercises.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has knowledge of PLC He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C15.2_K01The student is able to determine the effects of selected operating errors or failures of intelligent electrical installation devices.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w zakresie elektrotechniki oraz kierunków pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2The student is able to design and run an intelligent electrical installation
C-1The student is able to write, run and test a simple program for a programmable logic controller.
Treści programoweT-W-4Credit for class form
T-W-1Intelligent electrical installations - origins. European Installation Bus System EIB/KNX
Metody nauczaniaM-2Problem-based lecture
M-1Informative lecture
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of the lectures based on a written paper and a conversation with the student.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0