Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Intelligent electrical installations:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Intelligent electrical installations | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 20 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of basic logical operations |
W-2 | Knowledge of the basics of electrical engineering to the extent that allows for understanding the operation of electrical circuits |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The student is able to write, run and test a simple program for a programmable logic controller. |
C-2 | The student is able to design and run an intelligent electrical installation |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Introduction to the laboratory. Health and safety training. | 1 |
T-L-2 | Controlling lighting in the LCN system | 2 |
T-L-3 | Controlling roller shutter and gate drives in the LCN system | 2 |
T-L-4 | Controlling lighting in the KNX system | 2 |
T-L-5 | Controlling roller shutter drives in the KNX system | 1 |
T-L-6 | KNX system in a small apartment | 2 |
T-L-7 | Company building automation systems | 4 |
T-L-8 | Integration of building automation systems with other systems | 3 |
T-L-9 | Making up and final credit for laboratory classes | 1 |
T-L-10 | Organizational activities. Introduction to the programming PLC environment. | 1 |
T-L-11 | Boolean signals. Basic bit operations. | 1 |
T-L-12 | Signal edge. | 2 |
T-L-13 | Counting events in PLC. | 2 |
T-L-14 | Countdown timer in PLC. | 3 |
T-L-15 | Task No. 1. | 2 |
T-L-16 | Organizational blocks. | 1 |
T-L-17 | Analog signals. | 1 |
T-L-18 | HMI | 1 |
T-L-19 | Task No. 2. | 2 |
T-L-20 | Summary classes. Assessment. | 2 |
36 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Intelligent electrical installation project | 5 |
T-P-2 | Implementation of machine control using PLC and HMI | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Intelligent electrical installations - origins. European Installation Bus System EIB/KNX | 2 |
T-W-2 | Local Control Network (LCN) | 1 |
T-W-3 | Selected proprietary automation systems | 1 |
T-W-4 | Credit for class form | 1 |
T-W-5 | Introduction to PLC. PLC cycle. | 1 |
T-W-6 | Timers in PLC. Events counting in PLC | 1 |
T-W-7 | Events counting in PLC | 1 |
T-W-8 | Interrupt handling in PLC. Knowledge verification. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 36 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 33 |
A-L-3 | Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad realizacją zadania projektowego | 28 |
A-P-3 | Przygotowanie raportu | 11 |
A-P-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture |
M-2 | Problem-based lecture |
M-3 | Laboratory exercises |
M-4 | Project method |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of a cycle of laboratory exercises based on partial grades from completing blocks of exercises and the assessment of the student's work during the implementation of laboratory exercises. |
S-2 | Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of the lectures based on a written paper and a conversation with the student. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C15.2_W01 The student knows the principle of operation of building automation systems | EL_1A_W05 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
EL_1A_C15.2_W02 The student knows the principle of operation of programmable logic controllers. | EL_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C15.2_U01 Student Is able to configure a simple intelligent electrical installation and start it up. | EL_1A_U05 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-P-1 | M-3, M-4 | S-1 |
EL_1A_C15.2_U02 The student is able to write a simple program for a PLC controller that performs precisely defined functions and run this program, analyze its operation and remove any formal errors. | EL_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-L-17, T-L-18, T-L-19, T-L-20, T-P-2 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C15.2_K01 The student is able to determine the effects of selected operating errors or failures of intelligent electrical installation devices. | EL_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C15.2_W01 The student knows the principle of operation of building automation systems | 2,0 | |
3,0 | The student has knowledge of intelligent electrical instalations. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_1A_C15.2_W02 The student knows the principle of operation of programmable logic controllers. | 2,0 | |
3,0 | The student has knowledge of PLC. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C15.2_U01 Student Is able to configure a simple intelligent electrical installation and start it up. | 2,0 | |
3,0 | The student has knowledge of intelligent electrical instalations. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_1A_C15.2_U02 The student is able to write a simple program for a PLC controller that performs precisely defined functions and run this program, analyze its operation and remove any formal errors. | 2,0 | |
3,0 | The student has knowledge of PLC He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C15.2_K01 The student is able to determine the effects of selected operating errors or failures of intelligent electrical installation devices. | 2,0 | |
3,0 | He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Patel D.C., Introduction to Practical PLC Programming, LAP Lambert Academic Publishing, 2017
- Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowani, PWN, Warszawa, 2008
- Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
- Mikulik J., Europejska Magistrala Instalacyjna. Rozproszony system sterowania, COSIW, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006