Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Designing electromagnetically compatible systems:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Designing electromagnetically compatible systems
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 6 0,80,56zaliczenie
projektyP4 9 1,20,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Academic course in Physics at the first level of higher education
W-2Academic course in Electrical Engineering at the first level of higher education.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Acquiring knowledge about the sources of coupling and electromagnetic interference and learning methods to minimize these phenomena
C-2Acquiring skills related to the analysis of electromagnetic interference and methods of minimizing it

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Discussing the project task.1
T-P-2Execution of the selected project.7
T-P-3Project completion and presentation of its results1
9
wykłady
T-W-1Assumptions regarding the design of electrical and electronic systems/devices in the context of electromagnetic compatibility.1
T-W-2Selection of electrotechnical materials taking into account EMC principles.1
T-W-3Reflections, crosstalk and radiation within electrical and electronic systems - identification of emission areas and possible paths of disturbance propagation in electrical systems.1
T-W-4Analysis of potential problems using electrical models and diagrams.1
T-W-5Discussion of sample projects along with possible EMC erroneous solutions. Lecture credit.2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Participation in classes9
A-P-2Project development and preparation of the final presentation19
A-P-3Consultations2
30
wykłady
A-W-1Participation in classes.6
A-W-2Studying literature.14
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Traditional lecture using a multimedia projector
M-2Implementation of project tasks in teams

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Written assessment of lectures
S-2Ocena podsumowująca: Evaluation of the presentation and report on the completed project

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C16.2_W01
The student has knowledge of designing low-emission and electromagnetic interference-resistant electrical devices
EL_2A_W01, EL_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C16.2_U01
The student is able to determine the components of the device characterized by an increased level of electromagnetic emission or susceptible to external electromagnetic interference, analyze their operation and interaction with the environment, and implement the design process of a selected solution that meets the requirements of electromagnetic compatibility
EL_2A_U01, EL_2A_U03, EL_2A_U04C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C16.2_K01
The student is able to plan the tasks necessary to design electrotechnical devices that meet the requirements of electromagnetic compatibility within the framework of individual work as well as cooperation in a group
EL_2A_K03C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C16.2_W01
The student has knowledge of designing low-emission and electromagnetic interference-resistant electrical devices
2,0The student obtained a score below 50% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.
3,0The student obtained a score in the range of 50-60% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.
3,5The student obtained a score in the range of 61-70% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.
4,0The student obtained a score in the range of 71-80% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.
4,5The student obtained a score in the range of 81-90% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.
5,0The student obtained a score in the range of 91-100% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C16.2_U01
The student is able to determine the components of the device characterized by an increased level of electromagnetic emission or susceptible to external electromagnetic interference, analyze their operation and interaction with the environment, and implement the design process of a selected solution that meets the requirements of electromagnetic compatibility
2,0The weighted average of the assessment forms is below 3.00, where the weights are the same for all assessment forms.
3,0The weighted average of the assessment forms ranges from 3.00 to 3.25, where the weights are the same for all assessment forms.
3,5The weighted average of the assessment forms ranges from 3.26 to 3.75, where the weights are the same for all assessment forms.
4,0The weighted average of the assessment forms ranges from 3.75 to 4.25, where the weights are the same for all assessment forms.
4,5The weighted average of the assessment forms ranges from 4.26 to 4.75, where the weights are the same for all assessment forms.
5,0The weighted average of the assessment forms ranges from 4.76 to 5.00, where the weights are the same for all assessment forms.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C16.2_K01
The student is able to plan the tasks necessary to design electrotechnical devices that meet the requirements of electromagnetic compatibility within the framework of individual work as well as cooperation in a group
2,0The weighted average of the assessment forms is below 3.00, where the weights are the same for all assessment forms.
3,0The weighted average of the assessment forms ranges from 3.00 to 3.25, where the weights are the same for all assessment forms.
3,5The weighted average of the assessment forms ranges from 3.26 to 3.75, where the weights are the same for all assessment forms.
4,0The weighted average of the assessment forms ranges from 3.76 to 4.25, where the weights are the same for all assessment forms.
4,5The weighted average of the assessment forms ranges from 4.25 to 4.75, where the weights are the same for all assessment forms.
5,0The weighted average of the assessment forms ranges from 4.76 to 5.00, where the weights are the same for all assessment forms.

Literatura podstawowa

  1. Reto B.Keller, Design for Electromagnetic Compatibility - In a Nutshell Theory and Practice, Springer Nature Switzerland AG, 2023

Literatura dodatkowa

  1. Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, Wiley & Sons, New Jersey, USA, 2006, wydanie drugie
  2. K.L Kaiser, Electromagnetic Shielding, Taylor&Francis, Boca Raton, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Discussing the project task.1
T-P-2Execution of the selected project.7
T-P-3Project completion and presentation of its results1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Assumptions regarding the design of electrical and electronic systems/devices in the context of electromagnetic compatibility.1
T-W-2Selection of electrotechnical materials taking into account EMC principles.1
T-W-3Reflections, crosstalk and radiation within electrical and electronic systems - identification of emission areas and possible paths of disturbance propagation in electrical systems.1
T-W-4Analysis of potential problems using electrical models and diagrams.1
T-W-5Discussion of sample projects along with possible EMC erroneous solutions. Lecture credit.2
6

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Participation in classes9
A-P-2Project development and preparation of the final presentation19
A-P-3Consultations2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in classes.6
A-W-2Studying literature.14
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C16.2_W01The student has knowledge of designing low-emission and electromagnetic interference-resistant electrical devices
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów fizyki technicznej, matematyki i metod numerycznych niezbędnych do: - modelowania i analizy działania zaawansowanych elementów oraz układów elektrycznych oraz zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania zaawansowanych maszyn, przekształtników energoelektronicznych; - syntezy złożonych układów elektrycznych, w tym systemów diagnostyki; - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów analogowych i cyfrowych charakterystycznych dla układów elektrycznych
EL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Acquiring knowledge about the sources of coupling and electromagnetic interference and learning methods to minimize these phenomena
Treści programoweT-W-1Assumptions regarding the design of electrical and electronic systems/devices in the context of electromagnetic compatibility.
T-W-2Selection of electrotechnical materials taking into account EMC principles.
T-W-3Reflections, crosstalk and radiation within electrical and electronic systems - identification of emission areas and possible paths of disturbance propagation in electrical systems.
T-W-4Analysis of potential problems using electrical models and diagrams.
T-W-5Discussion of sample projects along with possible EMC erroneous solutions. Lecture credit.
Metody nauczaniaM-1Traditional lecture using a multimedia projector
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Written assessment of lectures
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student obtained a score below 50% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.
3,0The student obtained a score in the range of 50-60% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.
3,5The student obtained a score in the range of 61-70% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.
4,0The student obtained a score in the range of 71-80% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.
4,5The student obtained a score in the range of 81-90% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.
5,0The student obtained a score in the range of 91-100% on the test questions from topics related to the assessed subject outcome.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C16.2_U01The student is able to determine the components of the device characterized by an increased level of electromagnetic emission or susceptible to external electromagnetic interference, analyze their operation and interaction with the environment, and implement the design process of a selected solution that meets the requirements of electromagnetic compatibility
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
EL_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
EL_2A_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji (w języku polskim i języku obcym)
Cel przedmiotuC-2Acquiring skills related to the analysis of electromagnetic interference and methods of minimizing it
Treści programoweT-P-1Discussing the project task.
T-P-2Execution of the selected project.
T-P-3Project completion and presentation of its results
Metody nauczaniaM-2Implementation of project tasks in teams
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Evaluation of the presentation and report on the completed project
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The weighted average of the assessment forms is below 3.00, where the weights are the same for all assessment forms.
3,0The weighted average of the assessment forms ranges from 3.00 to 3.25, where the weights are the same for all assessment forms.
3,5The weighted average of the assessment forms ranges from 3.26 to 3.75, where the weights are the same for all assessment forms.
4,0The weighted average of the assessment forms ranges from 3.75 to 4.25, where the weights are the same for all assessment forms.
4,5The weighted average of the assessment forms ranges from 4.26 to 4.75, where the weights are the same for all assessment forms.
5,0The weighted average of the assessment forms ranges from 4.76 to 5.00, where the weights are the same for all assessment forms.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C16.2_K01The student is able to plan the tasks necessary to design electrotechnical devices that meet the requirements of electromagnetic compatibility within the framework of individual work as well as cooperation in a group
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania współdziałając i pracując w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Acquiring skills related to the analysis of electromagnetic interference and methods of minimizing it
Treści programoweT-P-1Discussing the project task.
T-P-2Execution of the selected project.
T-P-3Project completion and presentation of its results
Metody nauczaniaM-2Implementation of project tasks in teams
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Evaluation of the presentation and report on the completed project
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The weighted average of the assessment forms is below 3.00, where the weights are the same for all assessment forms.
3,0The weighted average of the assessment forms ranges from 3.00 to 3.25, where the weights are the same for all assessment forms.
3,5The weighted average of the assessment forms ranges from 3.26 to 3.75, where the weights are the same for all assessment forms.
4,0The weighted average of the assessment forms ranges from 3.76 to 4.25, where the weights are the same for all assessment forms.
4,5The weighted average of the assessment forms ranges from 4.25 to 4.75, where the weights are the same for all assessment forms.
5,0The weighted average of the assessment forms ranges from 4.76 to 5.00, where the weights are the same for all assessment forms.