Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Intelligent electrical installations:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Intelligent electrical installations
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,44zaliczenie
laboratoriaL5 60 3,00,30zaliczenie
projektyP5 15 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of basic logical operations
W-2Knowledge of the basics of electrical engineering to the extent that allows for understanding the operation of electrical circuits

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The student is able to write, run and test a simple program for a programmable logic controller.
C-2The student is able to design and run an intelligent electrical installation

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Introduction to the laboratory. Health and safety training.2
T-L-2Controlling lighting in the LCN system4
T-L-3Controlling roller shutter and gate drives in the LCN system2
T-L-4Controlling lighting in the KNX system2
T-L-5Controlling roller shutter drives in the KNX system2
T-L-6KNX system in a small apartment2
T-L-7Credit2
T-L-8Company building automation systems6
T-L-9Integration of building automation systems with other systems6
T-L-10Making up and final credit for laboratory classes2
T-L-11Organizational activities. Introduction to the programming PLC environment.2
T-L-12Boolean signals. Basic bit operations.2
T-L-13Signal edge.2
T-L-14Counting events in PLC.2
T-L-15Countdown timer in PLC.4
T-L-16Task No. 1.4
T-L-17Organizational blocks.2
T-L-18Analog signals.2
T-L-19HMI2
T-L-20Task No. 2.6
T-L-21Summary classes. Assessment.2
60
projekty
T-P-1Intelligent electrical installation project7
T-P-2Implementation of machine control using PLC and HMI8
15
wykłady
T-W-1Intelligent electrical installations - origins1
T-W-2European Installation Bus System EIB/KNX3
T-W-3Local Control Network (LCN)2
T-W-4Selected proprietary automation systems1
T-W-5Credit for class form1
T-W-6Introduction to PLC1
T-W-7PLC cycle1
T-W-8Timers in PLC2
T-W-9Events counting in PLC1
T-W-10Interrupt handling in PLC. Knowledge verification.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2pPrzygotowanie się do zajęć8
A-L-3Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Konsultacje2
75
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie raportu10
A-P-3Samodzielna praca nad realizacją zadania projektowego23
A-P-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative lecture
M-2Problem-based lecture
M-3Laboratory exercises
M-4Project method

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of a cycle of laboratory exercises based on partial grades from completing blocks of exercises and the assessment of the student's work during the implementation of laboratory exercises.
S-2Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of the lectures based on a written paper and a conversation with the student.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C17.2_W01
The student knows the principle of operation of building automation systems
EL_1A_W05C-2T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-2
EL_1A_C17.2_W02
The student knows the principle of operation of programmable logic controllers.
EL_1A_W05C-1T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C17.2_U01
Student Is able to configure a simple intelligent electrical installation and start it up.
EL_1A_U05C-2T-L-6, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-10, T-L-7, T-P-1M-3, M-4S-1
EL_1A_C17.2_U02
The student is able to write a simple program for a PLC controller that performs precisely defined functions and run this program, analyze its operation and remove any formal errors.
EL_1A_U05C-1T-L-14, T-L-12, T-P-2, T-L-21, T-L-20, T-L-15, T-L-11, T-L-16, T-L-18, T-L-17, T-L-19, T-L-13M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C17.2_K01
The student is able to determine the effects of selected operating errors or failures of intelligent electrical installation devices.
EL_1A_K01C-2, C-1T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C17.2_W01
The student knows the principle of operation of building automation systems
2,0
3,0The student has knowledge of intelligent electrical instalations. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_C17.2_W02
The student knows the principle of operation of programmable logic controllers.
2,0
3,0The student has knowledge of PLC. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C17.2_U01
Student Is able to configure a simple intelligent electrical installation and start it up.
2,0
3,0The student has knowledge of intelligent electrical instalations. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_C17.2_U02
The student is able to write a simple program for a PLC controller that performs precisely defined functions and run this program, analyze its operation and remove any formal errors.
2,0
3,0The student has knowledge of PLC He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C17.2_K01
The student is able to determine the effects of selected operating errors or failures of intelligent electrical installation devices.
2,0
3,0He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Patel D.C., Introduction to Practical PLC Programming, LAP Lambert Academic Publishing, 2017
  2. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowani, PWN, Warszawa, 2008
  3. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  4. Mikulik J., Europejska Magistrala Instalacyjna. Rozproszony system sterowania, COSIW, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Introduction to the laboratory. Health and safety training.2
T-L-2Controlling lighting in the LCN system4
T-L-3Controlling roller shutter and gate drives in the LCN system2
T-L-4Controlling lighting in the KNX system2
T-L-5Controlling roller shutter drives in the KNX system2
T-L-6KNX system in a small apartment2
T-L-7Credit2
T-L-8Company building automation systems6
T-L-9Integration of building automation systems with other systems6
T-L-10Making up and final credit for laboratory classes2
T-L-11Organizational activities. Introduction to the programming PLC environment.2
T-L-12Boolean signals. Basic bit operations.2
T-L-13Signal edge.2
T-L-14Counting events in PLC.2
T-L-15Countdown timer in PLC.4
T-L-16Task No. 1.4
T-L-17Organizational blocks.2
T-L-18Analog signals.2
T-L-19HMI2
T-L-20Task No. 2.6
T-L-21Summary classes. Assessment.2
60

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Intelligent electrical installation project7
T-P-2Implementation of machine control using PLC and HMI8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Intelligent electrical installations - origins1
T-W-2European Installation Bus System EIB/KNX3
T-W-3Local Control Network (LCN)2
T-W-4Selected proprietary automation systems1
T-W-5Credit for class form1
T-W-6Introduction to PLC1
T-W-7PLC cycle1
T-W-8Timers in PLC2
T-W-9Events counting in PLC1
T-W-10Interrupt handling in PLC. Knowledge verification.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2pPrzygotowanie się do zajęć8
A-L-3Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie raportu10
A-P-3Samodzielna praca nad realizacją zadania projektowego23
A-P-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C17.2_W01The student knows the principle of operation of building automation systems
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-2The student is able to design and run an intelligent electrical installation
Treści programoweT-W-1Intelligent electrical installations - origins
T-W-4Selected proprietary automation systems
T-W-2European Installation Bus System EIB/KNX
T-W-5Credit for class form
T-W-3Local Control Network (LCN)
Metody nauczaniaM-1Informative lecture
M-2Problem-based lecture
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of the lectures based on a written paper and a conversation with the student.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has knowledge of intelligent electrical instalations. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C17.2_W02The student knows the principle of operation of programmable logic controllers.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1The student is able to write, run and test a simple program for a programmable logic controller.
Treści programoweT-W-9Events counting in PLC
T-W-8Timers in PLC
T-W-10Interrupt handling in PLC. Knowledge verification.
T-W-6Introduction to PLC
T-W-7PLC cycle
Metody nauczaniaM-1Informative lecture
M-2Problem-based lecture
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of the lectures based on a written paper and a conversation with the student.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has knowledge of PLC. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C17.2_U01Student Is able to configure a simple intelligent electrical installation and start it up.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
Cel przedmiotuC-2The student is able to design and run an intelligent electrical installation
Treści programoweT-L-6KNX system in a small apartment
T-L-2Controlling lighting in the LCN system
T-L-9Integration of building automation systems with other systems
T-L-5Controlling roller shutter drives in the KNX system
T-L-8Company building automation systems
T-L-3Controlling roller shutter and gate drives in the LCN system
T-L-4Controlling lighting in the KNX system
T-L-1Introduction to the laboratory. Health and safety training.
T-L-10Making up and final credit for laboratory classes
T-L-7Credit
T-P-1Intelligent electrical installation project
Metody nauczaniaM-3Laboratory exercises
M-4Project method
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of a cycle of laboratory exercises based on partial grades from completing blocks of exercises and the assessment of the student's work during the implementation of laboratory exercises.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has knowledge of intelligent electrical instalations. He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C17.2_U02The student is able to write a simple program for a PLC controller that performs precisely defined functions and run this program, analyze its operation and remove any formal errors.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
Cel przedmiotuC-1The student is able to write, run and test a simple program for a programmable logic controller.
Treści programoweT-L-14Counting events in PLC.
T-L-12Boolean signals. Basic bit operations.
T-P-2Implementation of machine control using PLC and HMI
T-L-21Summary classes. Assessment.
T-L-20Task No. 2.
T-L-15Countdown timer in PLC.
T-L-11Organizational activities. Introduction to the programming PLC environment.
T-L-16Task No. 1.
T-L-18Analog signals.
T-L-17Organizational blocks.
T-L-19HMI
T-L-13Signal edge.
Metody nauczaniaM-4Project method
M-3Laboratory exercises
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of a cycle of laboratory exercises based on partial grades from completing blocks of exercises and the assessment of the student's work during the implementation of laboratory exercises.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has knowledge of PLC He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C17.2_K01The student is able to determine the effects of selected operating errors or failures of intelligent electrical installation devices.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w zakresie elektrotechniki oraz kierunków pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2The student is able to design and run an intelligent electrical installation
C-1The student is able to write, run and test a simple program for a programmable logic controller.
Treści programoweT-W-4Selected proprietary automation systems
T-W-1Intelligent electrical installations - origins
Metody nauczaniaM-1Informative lecture
M-2Problem-based lecture
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: The grade is given at the end of the lectures based on a written paper and a conversation with the student.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0He obtained 50-60% of the total points on the assessment forms for this effect.
3,5
4,0
4,5
5,0