Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Modeling of electrical devices:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modeling of electrical devices
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,80,56zaliczenie
projektyP2 15 1,20,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of basic mechanics, electromagnetic field theory, theory of electric circuits, electric machines and electric drives.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Acquiring skills in building mathematical models of complex drive systems for the purpose of simulating their operation.
C-2Acquiring skills in constructing 2D/3D models for the design, optimization and analysis of electromagnetic processes in electrical devices.
C-3Developing the student's ability to use tools and select modelling methods solving problems in the area of electrical engineering.
C-4Stimulating the student's need for continuous education and improvement of professional and personal competencies social.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Model, simulation results and analysis of the operation/behavior of an electrical device or drive system.15
15
wykłady
T-W-1Methods of design, optimization and analysis of electrical devices.2
T-W-2Methods of design, optimization and analysis of drive systems.2
T-W-3Modeling in Matlab&Simulink.2
T-W-4Modeling in Ansys Electronics Desktop. Lecture Exam.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Participating in classes15
A-P-2Execution of reports13
A-P-3Consultancy2
30
wykłady
A-W-1Participation in classes10
A-W-2The study of literature and preparation for the exam10
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M-1 Informative lecture
M-2M-2 Project exercises

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: S-1 Ocena podsumowująca: Based on test resultes
S-2Ocena formująca: S-2 Ocena podsumowująca: Based on project reports

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C17.2_W01
The student has extended knowledge of modeling and analysis of the operation of selected electrical devices and drive systems.
EL_2A_W08, EL_2A_W01C-1, C-2T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C17.2_U01
The student is able to model an electrical device or drive system and analyze its operation/behavior using simulation tools.
EL_2A_U01, EL_2A_U03, EL_2A_U04C-4, C-3T-W-4, T-P-1, T-W-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C17.2_K01
The student is able to work in the area of ​​​​creating design documentation, understands the needs and knows the opportunities for further activites in the field of simulation techniques in the field of electrical engineering.
EL_2A_K03C-4T-W-3, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C17.2_W01
The student has extended knowledge of modeling and analysis of the operation of selected electrical devices and drive systems.
2,0The student scored less than 50% of points on the learning outcome section of the test.
3,0The student scored between 50% and 60% of points on the learning outcome section of the test.
3,5The student scored between 60% and 70% of points on the learning outcome section of the test.
4,0The student scored between 70% and 80% of points on the learning outcome section of the test.
4,5The student scored between 80% and 90% of points on the learning outcome section of the test.
5,0The student scored above 90% on the learning outcome section of the test.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C17.2_U01
The student is able to model an electrical device or drive system and analyze its operation/behavior using simulation tools.
2,0The student did not submit a project report or the student submitted a report in which the task from the part concerning the learning outcome was completed in the range of 0-50%.
3,0The student submitted a project report and the task, from the part concerning the learning outcome, was completed in the range of 51-60%.
3,5The student submitted a project report and the task, from the part concerning the learning outcome, was completed in the range of 61-70%.
4,0The student submitted a project report and the task, from the part concerning the learning outcome, was completed in the range of 71-80%.
4,5The student submitted a project report and the task, from the part concerning the learning outcome, was completed in the range of 81-90%.
5,0The student submitted a project report and the task, from the part concerning the learning outcome, was completed in the range above 90%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C17.2_K01
The student is able to work in the area of ​​​​creating design documentation, understands the needs and knows the opportunities for further activites in the field of simulation techniques in the field of electrical engineering.
2,0The student does not take any action in the area of ​​project implementation.
3,0The student takes active part in classes during the implementation of the project.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. Ansys Academic Support /Tutorials & Training Materials, 2025
  2. SolidWorks Tutorials & Training Materials, 2025
  3. Matlab and Simulink Tutorials & Training Materials, 2025

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Model, simulation results and analysis of the operation/behavior of an electrical device or drive system.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Methods of design, optimization and analysis of electrical devices.2
T-W-2Methods of design, optimization and analysis of drive systems.2
T-W-3Modeling in Matlab&Simulink.2
T-W-4Modeling in Ansys Electronics Desktop. Lecture Exam.4
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Participating in classes15
A-P-2Execution of reports13
A-P-3Consultancy2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in classes10
A-W-2The study of literature and preparation for the exam10
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C17.2_W01The student has extended knowledge of modeling and analysis of the operation of selected electrical devices and drive systems.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
EL_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów fizyki technicznej, matematyki i metod numerycznych niezbędnych do: - modelowania i analizy działania zaawansowanych elementów oraz układów elektrycznych oraz zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania zaawansowanych maszyn, przekształtników energoelektronicznych; - syntezy złożonych układów elektrycznych, w tym systemów diagnostyki; - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów analogowych i cyfrowych charakterystycznych dla układów elektrycznych
Cel przedmiotuC-1Acquiring skills in building mathematical models of complex drive systems for the purpose of simulating their operation.
C-2Acquiring skills in constructing 2D/3D models for the design, optimization and analysis of electromagnetic processes in electrical devices.
Treści programoweT-P-1Model, simulation results and analysis of the operation/behavior of an electrical device or drive system.
T-W-2Methods of design, optimization and analysis of drive systems.
T-W-1Methods of design, optimization and analysis of electrical devices.
T-W-4Modeling in Ansys Electronics Desktop. Lecture Exam.
T-W-3Modeling in Matlab&Simulink.
Metody nauczaniaM-1M-1 Informative lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: S-1 Ocena podsumowująca: Based on test resultes
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student scored less than 50% of points on the learning outcome section of the test.
3,0The student scored between 50% and 60% of points on the learning outcome section of the test.
3,5The student scored between 60% and 70% of points on the learning outcome section of the test.
4,0The student scored between 70% and 80% of points on the learning outcome section of the test.
4,5The student scored between 80% and 90% of points on the learning outcome section of the test.
5,0The student scored above 90% on the learning outcome section of the test.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C17.2_U01The student is able to model an electrical device or drive system and analyze its operation/behavior using simulation tools.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
EL_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
EL_2A_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji (w języku polskim i języku obcym)
Cel przedmiotuC-4Stimulating the student's need for continuous education and improvement of professional and personal competencies social.
C-3Developing the student's ability to use tools and select modelling methods solving problems in the area of electrical engineering.
Treści programoweT-W-4Modeling in Ansys Electronics Desktop. Lecture Exam.
T-P-1Model, simulation results and analysis of the operation/behavior of an electrical device or drive system.
T-W-3Modeling in Matlab&Simulink.
Metody nauczaniaM-2M-2 Project exercises
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: S-2 Ocena podsumowująca: Based on project reports
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student did not submit a project report or the student submitted a report in which the task from the part concerning the learning outcome was completed in the range of 0-50%.
3,0The student submitted a project report and the task, from the part concerning the learning outcome, was completed in the range of 51-60%.
3,5The student submitted a project report and the task, from the part concerning the learning outcome, was completed in the range of 61-70%.
4,0The student submitted a project report and the task, from the part concerning the learning outcome, was completed in the range of 71-80%.
4,5The student submitted a project report and the task, from the part concerning the learning outcome, was completed in the range of 81-90%.
5,0The student submitted a project report and the task, from the part concerning the learning outcome, was completed in the range above 90%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C17.2_K01The student is able to work in the area of ​​​​creating design documentation, understands the needs and knows the opportunities for further activites in the field of simulation techniques in the field of electrical engineering.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania współdziałając i pracując w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-4Stimulating the student's need for continuous education and improvement of professional and personal competencies social.
Treści programoweT-W-3Modeling in Matlab&Simulink.
T-P-1Model, simulation results and analysis of the operation/behavior of an electrical device or drive system.
T-W-1Methods of design, optimization and analysis of electrical devices.
T-W-2Methods of design, optimization and analysis of drive systems.
T-W-4Modeling in Ansys Electronics Desktop. Lecture Exam.
Metody nauczaniaM-2M-2 Project exercises
M-1M-1 Informative lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: S-1 Ocena podsumowująca: Based on test resultes
S-2Ocena formująca: S-2 Ocena podsumowująca: Based on project reports
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student does not take any action in the area of ​​project implementation.
3,0The student takes active part in classes during the implementation of the project.
3,5
4,0
4,5
5,0