Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)

Sylabus przedmiotu Psychologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów). Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki). Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament). Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga. Emocje i motywacja. Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem. Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka. Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności. Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe. Zaliczenie przedmiotu.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Praca własna16
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe:Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_A08-2_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii oraz ogólne prawidłowości i mechanizmy rozwoju i funkcjonowania człowieka.
ENE_1A_W29C-1T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_A08-2_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu psychologii, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i formułuje na ich podstawie wnioski oraz interpretuje zachowania ludzi w kontekście nabytej wiedzy.
ENE_1A_U21, ENE_1A_U26C-1T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_A08-2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i wykazuje wrażliwość na potrzeby innych osób.
ENE_1A_K01, ENE_1A_K09C-1T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_A08-2_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii oraz ogólne prawidłowości i mechanizmy rozwoju i funkcjonowania człowieka.
2,0
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_A08-2_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu psychologii, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i formułuje na ich podstawie wnioski oraz interpretuje zachowania ludzi w kontekście nabytej wiedzy.
2,0
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_A08-2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i wykazuje wrażliwość na potrzeby innych osób.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozielecki J., Psychologiczne koncepcje człowieka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2000
  2. Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, GWP, Gdańsk, 2007
  3. Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2., GWP, Gdańsk, 2011
  4. Kozielecki J., Nowe idee w psychologii: psychologia XXI wieku, GWP, Gdańsk, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Sternberg R. J., Wprowadzenie do psychologii, WSiP, Warszawa, 1999
  2. Zimbardo P. , Johnson R. L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Psychologia ogólna, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  3. Kalat J. W., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów). Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki). Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament). Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga. Emocje i motywacja. Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem. Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka. Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności. Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe. Zaliczenie przedmiotu.9
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Praca własna16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_A08-2_W01Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii oraz ogólne prawidłowości i mechanizmy rozwoju i funkcjonowania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W29Ma podstawową wiedzę niezbędną do korzystania z treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.
Treści programoweT-W-1Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów). Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki). Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament). Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga. Emocje i motywacja. Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem. Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka. Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności. Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe. Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe:Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_A08-2_U01Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu psychologii, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i formułuje na ich podstawie wnioski oraz interpretuje zachowania ludzi w kontekście nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U21Umie korzystać z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ENE_1A_U26Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w energetyce, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.
Treści programoweT-W-1Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów). Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki). Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament). Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga. Emocje i motywacja. Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem. Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka. Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności. Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe. Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe:Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_A08-2_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i wykazuje wrażliwość na potrzeby innych osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
ENE_1A_K09Ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych.
Treści programoweT-W-1Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów). Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki). Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament). Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga. Emocje i motywacja. Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem. Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka. Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności. Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe. Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe:Wykład problemowy i konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna.
M-4Metody eksponujące: Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0