Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Heat transfer:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Heat transfer | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aleksandra Dembkowska <Aleksandra.Dembkowska@zut.edu.pl>, Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>, Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mathematics, physics, chemistry recommended. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Heat transfer is course introducing the fundamental principles of heat transfer and simple engineering applications. Upon successful completion of this course, the student will understand the fundamentals of heat transfer and will have skills to perform calculations of heat transfer and heat exchangers. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Solution of the problems covering the contents of the lectures. Writing control work. | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Project of sample heat exchanger for given operating parameters. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Basics of heat transfer. Fourier’s Law of Heat Conduction, thermal conductivity, steady conduction in solids with plane, cylindrical and spherical isothermal surfaces. Theory of convection: free, mixed and forced convection. The Newton’s Law of cooling, The heat transfer coefficient. Heat transfer at solid fluid boundaries of uniform heat transfer coefficients at the surfaces. Heat transfer between fluids inside and outside pipes overall heat transfer coefficient, critical and economical thickness of pipe insulation. Dimensional analysis,. Flow in pipes with uniform surface heat transfer coefficient. Boiling.Condensation. Radiation: introduction, Planck’s Law, Wien’s Law, Stefan-Boltzmann Law, Kirchhoff's Law , Lambert's Law. Radiation between black surfaces separated by non-absorbing medium, view factor. Heat exchangers: classification, basic design methods of heat exchangers ,LMTD logarithmic mean temperature difference,e- NTU-method. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 30 |
A-A-2 | Praca własna | 7 |
37 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna | 22 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne. |
M-3 | Metoda praktyczna: ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written exam. Two control papers during the semester. Point grading system: positive grade - obtaining more than 60% of the points that can be obtained. |
S-2 | Ocena formująca: Two writing control works per semester. Point grading system: positive grade - obtaining more than 60% of the points that can be obtained. |
S-3 | Ocena formująca: Correct project execution. Grading system - points. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C27-2_W01 As a result of the conducted classes, the student should be able to define and discuss concepts related to heat exchange and characterize its individual types. They should have knowledge about the practical use of individual types of heat exchange and the possibilities and purpose of their application. They should also have knowledge about the basic ways and methods of calculating and designing simple heat exchange processes and systems. | ENE_1A_W13, ENE_1A_W15, ENE_1A_W17 | — | — | C-1 | T-A-1, T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C27-2_U01 As a result of the classes, the student should be able to take actions that are useful for application in given technological and energy conditions. They should be able to apply in practice specific methods of calculation and analysis of basic heat exchange processes and devices and prepare a project of a simple heat exchange installation. | ENE_1A_U08, ENE_1A_U10, ENE_1A_U20, ENE_1A_U21 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C27-2_K01 The student has the ability to apply the acquired knowledge and skills in further stages of education and in future professional work. | ENE_1A_K01, ENE_1A_K04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C27-2_W01 As a result of the conducted classes, the student should be able to define and discuss concepts related to heat exchange and characterize its individual types. They should have knowledge about the practical use of individual types of heat exchange and the possibilities and purpose of their application. They should also have knowledge about the basic ways and methods of calculating and designing simple heat exchange processes and systems. | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C27-2_U01 As a result of the classes, the student should be able to take actions that are useful for application in given technological and energy conditions. They should be able to apply in practice specific methods of calculation and analysis of basic heat exchange processes and devices and prepare a project of a simple heat exchange installation. | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C27-2_K01 The student has the ability to apply the acquired knowledge and skills in further stages of education and in future professional work. | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
Literatura podstawowa
- Madejski J., Teoria wymiany ciepła, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
- Wiśniewski S., Wiśniewski T.:, Wymiana ciepła, Warszawa, 1997
- Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1986
- Staniszewski B., Wymiana ciepła, PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- Nowak W., Teoria rekuperatorów, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, 1993
- Furmański P., Domański R., Wymiana Ciepła. Przykłady obliczeń i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002