Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Steam and Gas Turbines:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Steam and Gas Turbines | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aleksandra Dembkowska <Aleksandra.Dembkowska@zut.edu.pl>, Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fundamental knowledge from: mechanics, hydromechanics, physics, thermodynamics |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z obowiązującą nomenklaturą dotyczącą turbin parowych i gazowych w siłowniach |
C-2 | Zapoznanie studentów z prostymi modelami fizycznymi i matematycznymi przepływu pary lub gazu przez stopnie turbinowe |
C-3 | Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny |
C-4 | Zapoznanie studentów ze sposobami regulacji, zabezpieczeń turbin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Tutoriales according to lectures. Writing control work. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction(main information about turbines, axial and radial turbines; steam, gas and water turbines etc.) Steam floe in guide ring Steam flow in rotor vanes Impulse stage of steam turbine Reaction stage of steamturbine Curtis stage of steam turbine Mulltistage steam turbines Construction of steam turbines and its main parts Energy balance of steam turbine; energy losses Power regulation of steam turbine Operating of steam turbine Gas turbines in power station Gas flow in turbine Constructions of gas turbine Operating of gas turbine | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Praca własna | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | opis |
M-3 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. System punktowy oceny egzaminu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C20-2_W01 The student is able to explain the basic parameters and operation of turbine stages and multi-stage turbines, and is also able to list the structural elements of turbines and explain their functions in the turbine. The student is able to explain the characteristics of turbine operation and is able to define and identify methods of regulating turbine power. | ENE_1A_W07, ENE_1A_W14, ENE_1A_W15, ENE_1A_W17 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C20-2_U01 The student is able to assess the advantages and disadvantages of a given turbine and is able to assess the impact of operating parameters on the turbine power. | ENE_1A_U07, ENE_1A_U08, ENE_1A_U09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C20-2_K01 The student is aware of the need for continuous training in the field of turbine construction and operation. | ENE_1A_K01 | — | — | C-3 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C20-2_W01 The student is able to explain the basic parameters and operation of turbine stages and multi-stage turbines, and is also able to list the structural elements of turbines and explain their functions in the turbine. The student is able to explain the characteristics of turbine operation and is able to define and identify methods of regulating turbine power. | 2,0 | |
3,0 | Mastering the material in the range of 60-68% of possible points. The student knows the basic parameters, the principle of operation of the turbine. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C20-2_U01 The student is able to assess the advantages and disadvantages of a given turbine and is able to assess the impact of operating parameters on the turbine power. | 2,0 | |
3,0 | Mastering the material in the range of 60-68% of possible points. The student knows the basic parameters, the principle of operation of the turbine. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C20-2_K01 The student is aware of the need for continuous training in the field of turbine construction and operation. | 2,0 | no |
3,0 | yes | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Perycz S.:, Turbiny parowe i gazowe, Ossolimeum, Wrocław, 1992, t.7, Maszyny Przepływowe
- Chmielniak T., Podstawy teorii profilów i palisad łopatkowych, Ossolineum, Wrocław, 1989, t.4, Ser. Maszyny Przepływowe
Literatura dodatkowa
- Nikiel T., Turbiny parowe, WNT, Warszawa, 1980
- Tuliszka E., Turbiny cieplne. Zagadnienia termodynamiczne i przepływowe, WNT, Warszawa, 1973