Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Steam and Gas Turbines:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Steam and Gas Turbines
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Dembkowska <Aleksandra.Dembkowska@zut.edu.pl>, Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fundamental knowledge from: mechanics, hydromechanics, physics, thermodynamics

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z obowiązującą nomenklaturą dotyczącą turbin parowych i gazowych w siłowniach
C-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami fizycznymi i matematycznymi przepływu pary lub gazu przez stopnie turbinowe
C-3Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny
C-4Zapoznanie studentów ze sposobami regulacji, zabezpieczeń turbin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tutoriales according to lectures. Writing control work.15
15
wykłady
T-W-1Introduction(main information about turbines, axial and radial turbines; steam, gas and water turbines etc.) Steam floe in guide ring Steam flow in rotor vanes Impulse stage of steam turbine Reaction stage of steamturbine Curtis stage of steam turbine Mulltistage steam turbines Construction of steam turbines and its main parts Energy balance of steam turbine; energy losses Power regulation of steam turbine Operating of steam turbine Gas turbines in power station Gas flow in turbine Constructions of gas turbine Operating of gas turbine30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Praca własna10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Praca własna20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. System punktowy oceny egzaminu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C20-2_W01
The student is able to explain the basic parameters and operation of turbine stages and multi-stage turbines, and is also able to list the structural elements of turbines and explain their functions in the turbine. The student is able to explain the characteristics of turbine operation and is able to define and identify methods of regulating turbine power.
ENE_1A_W07, ENE_1A_W14, ENE_1A_W15, ENE_1A_W17C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C20-2_U01
The student is able to assess the advantages and disadvantages of a given turbine and is able to assess the impact of operating parameters on the turbine power.
ENE_1A_U07, ENE_1A_U08, ENE_1A_U09C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C20-2_K01
The student is aware of the need for continuous training in the field of turbine construction and operation.
ENE_1A_K01C-3T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C20-2_W01
The student is able to explain the basic parameters and operation of turbine stages and multi-stage turbines, and is also able to list the structural elements of turbines and explain their functions in the turbine. The student is able to explain the characteristics of turbine operation and is able to define and identify methods of regulating turbine power.
2,0
3,0Mastering the material in the range of 60-68% of possible points. The student knows the basic parameters, the principle of operation of the turbine.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C20-2_U01
The student is able to assess the advantages and disadvantages of a given turbine and is able to assess the impact of operating parameters on the turbine power.
2,0
3,0Mastering the material in the range of 60-68% of possible points. The student knows the basic parameters, the principle of operation of the turbine.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C20-2_K01
The student is aware of the need for continuous training in the field of turbine construction and operation.
2,0no
3,0yes
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Perycz S.:, Turbiny parowe i gazowe, Ossolimeum, Wrocław, 1992, t.7, Maszyny Przepływowe
  2. Chmielniak T., Podstawy teorii profilów i palisad łopatkowych, Ossolineum, Wrocław, 1989, t.4, Ser. Maszyny Przepływowe

Literatura dodatkowa

  1. Nikiel T., Turbiny parowe, WNT, Warszawa, 1980
  2. Tuliszka E., Turbiny cieplne. Zagadnienia termodynamiczne i przepływowe, WNT, Warszawa, 1973

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tutoriales according to lectures. Writing control work.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction(main information about turbines, axial and radial turbines; steam, gas and water turbines etc.) Steam floe in guide ring Steam flow in rotor vanes Impulse stage of steam turbine Reaction stage of steamturbine Curtis stage of steam turbine Mulltistage steam turbines Construction of steam turbines and its main parts Energy balance of steam turbine; energy losses Power regulation of steam turbine Operating of steam turbine Gas turbines in power station Gas flow in turbine Constructions of gas turbine Operating of gas turbine30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C20-2_W01The student is able to explain the basic parameters and operation of turbine stages and multi-stage turbines, and is also able to list the structural elements of turbines and explain their functions in the turbine. The student is able to explain the characteristics of turbine operation and is able to define and identify methods of regulating turbine power.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W07Zna budowę i zasadę eksploatacji maszyn i urządzeń energetycznych oraz zasady doboru materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
ENE_1A_W14Zna podstawowe prawa mechaniki płynów w zastosowaniu do maszyn i urządzeń energetycznych
ENE_1A_W15Zna podstawy termodynamiki technicznej oraz prawa transportu ciepła i masy w zastosowaniu do maszyn i urządzeń energetycznych
ENE_1A_W17Zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń energetyki konwencjonalnej (kotły parowe, turbiny parowe i gazowe, sprężarki i wentylatory, pompy, rurociągi, urządzenia pomocnicze itd.)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z obowiązującą nomenklaturą dotyczącą turbin parowych i gazowych w siłowniach
C-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami fizycznymi i matematycznymi przepływu pary lub gazu przez stopnie turbinowe
C-3Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny
C-4Zapoznanie studentów ze sposobami regulacji, zabezpieczeń turbin
Treści programoweT-A-1Tutoriales according to lectures. Writing control work.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. System punktowy oceny egzaminu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Mastering the material in the range of 60-68% of possible points. The student knows the basic parameters, the principle of operation of the turbine.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C20-2_U01The student is able to assess the advantages and disadvantages of a given turbine and is able to assess the impact of operating parameters on the turbine power.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U07Umie dobrać typowe części maszyn stosowane w energetyce i określić ich właściwości
ENE_1A_U08Umie praktycznie wykorzystać prawa termodynamiki, transportu ciepła i masy oraz mechaniki płynów do opisu procesów przemysłowych
ENE_1A_U09Umie analizować schematy cieplne i charakterystyczne parametry pracy urządzeń i systemów energetycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z obowiązującą nomenklaturą dotyczącą turbin parowych i gazowych w siłowniach
C-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami fizycznymi i matematycznymi przepływu pary lub gazu przez stopnie turbinowe
C-3Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny
C-4Zapoznanie studentów ze sposobami regulacji, zabezpieczeń turbin
Treści programoweT-A-1Tutoriales according to lectures. Writing control work.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. System punktowy oceny egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Mastering the material in the range of 60-68% of possible points. The student knows the basic parameters, the principle of operation of the turbine.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C20-2_K01The student is aware of the need for continuous training in the field of turbine construction and operation.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny
Treści programoweT-A-1Tutoriales according to lectures. Writing control work.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. System punktowy oceny egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0no
3,0yes
3,5
4,0
4,5
5,0