Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Estetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Estetyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy filozofii. |
W-2 | Podstawy filozofii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności. |
C-2 | Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego. |
C-3 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych. Umiejętność formułowania i rozwiązywania dylematów moralnych. |
C-4 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych. |
C-5 | Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności. | 4 |
T-W-2 | Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon. | 3 |
T-W-3 | Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność. | 3 |
T-W-4 | Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze. | 2 |
T-W-5 | Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu. | 2 |
T-W-6 | Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy. | 2 |
T-W-7 | Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki. | 2 |
T-W-8 | Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym. | 2 |
T-W-9 | Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego. | 3 |
T-W-10 | Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia. | 4 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-W-2 | przygotowywanie pracy końcowej w formie eseju | 20 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 18 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat. | 8 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Prezentacja multimedialna. |
M-4 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju . |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O02-E_W01 Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu etyki, potrafi umiejscowić rozważania etyczne w kontekście szerszej wiedzy o człowieku. | OS_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-7 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O02-E_U01 Student posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów postępowania. | OS_1A_U01 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
OS_1A_O02-E_U02 Student w formie werbalnej i pisemnej jest zdolny do refleksji w kontekście wyborów moralnych. Potrafi uzasadnić wybór stanowiska etycznego. | OS_1A_U11 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O02-E_K01 Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej. | OS_1A_K07, OS_1A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4, C-5 | T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-7 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O02-E_W01 Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu etyki, potrafi umiejscowić rozważania etyczne w kontekście szerszej wiedzy o człowieku. | 2,0 | |
3,0 | Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O02-E_U01 Student posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów postępowania. | 2,0 | |
3,0 | Programy etyczne i kodeksy postępowania analizuje poprawnie w aspekcie konkretnych sytuacji ich obowiązywania. Zauważa ich konieczność do regulowania życia społecznego. Poprawna interpretacja dotyczy 60% zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_O02-E_U02 Student w formie werbalnej i pisemnej jest zdolny do refleksji w kontekście wyborów moralnych. Potrafi uzasadnić wybór stanowiska etycznego. | 2,0 | |
3,0 | Wypowiedzi ustne i pisemne wskazują na pogłębioną refleksję w kontekście wyborów moralnych, co wyraża się w poszukiwaniu zróżnicowanych argumentów uzasadniających dokonywane wybory oraz krytyczną postawę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O02-E_K01 Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Harris S., Pejzaż moralny. W jaki sposób nauka może określać wartości, Wydawnictwo CiS, 2012
- Umberto Eco, Historia piękna, Rebis, Poznan, 2009
- Kalita Z. (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2007
- Umberto Eco, Historia brzydoty, Rebis, Poznań, 2009
- MacIntyre A., Krótka historia etyki, PWN, 2012
- Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Singer P., Etyka praktyczna, KiW, 2007
Literatura dodatkowa
- Cathcart T., Dylemat wagonika, PWN, 2014
- Michał Ostrowicki, Wirtualne realia. Estetyka w epoce elektroniki, Universitas, Kraków, 2006
- Churchland P.S., Moralność mózgu, Copernicus Center Press SP.z.o.o., 2013
- Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Sp.z o.o., Warszawa, 2006
- Hołówka J., Etyka w działaniu, Wiedza Powszechna, 2001
- John Berger, Sposoby widzenia, Fundacja Aleteia, Warszawa, 2006
- Ossowska M., O człowieku, moralności i etyce, PWN, 1983