Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Estetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Estetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 27 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy filozofii.
W-2Podstawy filozofii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych. Umiejętność formułowania i rozwiązywania dylematów moralnych.
C-4Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych.
C-5Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.4
T-W-2Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon.3
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.3
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze.2
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.2
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy.2
T-W-7Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.2
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym.2
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.3
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.4
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2przygotowywanie pracy końcowej w formie eseju20
A-W-3czytanie wskazanej literatury18
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat.8
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Prezentacja multimedialna.
M-4Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O02-E_W01
Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu etyki, potrafi umiejscowić rozważania etyczne w kontekście szerszej wiedzy o człowieku.
OS_1A_W01C-1, C-2T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-7M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O02-E_U01
Student posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów postępowania.
OS_1A_U01C-1, C-3, C-2T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1
OS_1A_O02-E_U02
Student w formie werbalnej i pisemnej jest zdolny do refleksji w kontekście wyborów moralnych. Potrafi uzasadnić wybór stanowiska etycznego.
OS_1A_U11C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O02-E_K01
Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
OS_1A_K07, OS_1A_K01C-1, C-3, C-2, C-4, C-5T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-7M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O02-E_W01
Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu etyki, potrafi umiejscowić rozważania etyczne w kontekście szerszej wiedzy o człowieku.
2,0
3,0Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O02-E_U01
Student posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów postępowania.
2,0
3,0Programy etyczne i kodeksy postępowania analizuje poprawnie w aspekcie konkretnych sytuacji ich obowiązywania. Zauważa ich konieczność do regulowania życia społecznego. Poprawna interpretacja dotyczy 60% zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O02-E_U02
Student w formie werbalnej i pisemnej jest zdolny do refleksji w kontekście wyborów moralnych. Potrafi uzasadnić wybór stanowiska etycznego.
2,0
3,0Wypowiedzi ustne i pisemne wskazują na pogłębioną refleksję w kontekście wyborów moralnych, co wyraża się w poszukiwaniu zróżnicowanych argumentów uzasadniających dokonywane wybory oraz krytyczną postawę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O02-E_K01
Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
2,0
3,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Harris S., Pejzaż moralny. W jaki sposób nauka może określać wartości, Wydawnictwo CiS, 2012
  2. Umberto Eco, Historia piękna, Rebis, Poznan, 2009
  3. Kalita Z. (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2007
  4. Umberto Eco, Historia brzydoty, Rebis, Poznań, 2009
  5. MacIntyre A., Krótka historia etyki, PWN, 2012
  6. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  7. Singer P., Etyka praktyczna, KiW, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Cathcart T., Dylemat wagonika, PWN, 2014
  2. Michał Ostrowicki, Wirtualne realia. Estetyka w epoce elektroniki, Universitas, Kraków, 2006
  3. Churchland P.S., Moralność mózgu, Copernicus Center Press SP.z.o.o., 2013
  4. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Sp.z o.o., Warszawa, 2006
  5. Hołówka J., Etyka w działaniu, Wiedza Powszechna, 2001
  6. John Berger, Sposoby widzenia, Fundacja Aleteia, Warszawa, 2006
  7. Ossowska M., O człowieku, moralności i etyce, PWN, 1983

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.4
T-W-2Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon.3
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.3
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze.2
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.2
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy.2
T-W-7Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.2
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym.2
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.3
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.4
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2przygotowywanie pracy końcowej w formie eseju20
A-W-3czytanie wskazanej literatury18
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat.8
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O02-E_W01Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu etyki, potrafi umiejscowić rozważania etyczne w kontekście szerszej wiedzy o człowieku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
Treści programoweT-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze.
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy.
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-7Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Prezentacja multimedialna.
M-1Wykład problemowy.
M-4Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O02-E_U01Student posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów postępowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych. Umiejętność formułowania i rozwiązywania dylematów moralnych.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
Treści programoweT-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy.
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.
T-W-7Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
T-W-2Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon.
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze.
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Prezentacja multimedialna.
M-1Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Programy etyczne i kodeksy postępowania analizuje poprawnie w aspekcie konkretnych sytuacji ich obowiązywania. Zauważa ich konieczność do regulowania życia społecznego. Poprawna interpretacja dotyczy 60% zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O02-E_U02Student w formie werbalnej i pisemnej jest zdolny do refleksji w kontekście wyborów moralnych. Potrafi uzasadnić wybór stanowiska etycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U11Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych. Umiejętność formułowania i rozwiązywania dylematów moralnych.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
Treści programoweT-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.
T-W-2Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon.
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze.
T-W-7Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy.
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Prezentacja multimedialna.
M-1Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wypowiedzi ustne i pisemne wskazują na pogłębioną refleksję w kontekście wyborów moralnych, co wyraża się w poszukiwaniu zróżnicowanych argumentów uzasadniających dokonywane wybory oraz krytyczną postawę.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O02-E_K01Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych. Umiejętność formułowania i rozwiązywania dylematów moralnych.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-4Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych.
C-5Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych.
Treści programoweT-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze.
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy.
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-7Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Prezentacja multimedialna.
M-1Wykład problemowy.
M-4Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania.
3,5
4,0
4,5
5,0