Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Statystyka dla dyplomanta:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka dla dyplomanta
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ze statystyki oraz umiejętności korzystania z komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych
C-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-5Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań
C-6Rozwinięcie umiejętności samodzielnego planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Statystyki opisowe w programie Excel i Statistica2
T-L-2Badanie normalności rozkładów zmiennych w programie Statistica2
T-L-3Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa w programie Statistica5
T-L-4Analiza wariancji4
T-L-5Zaliczenie zajęć2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje z prowadzącym2
A-L-3przygotowanie się do kolokwium9
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia rachunkowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach w laboratorium komputerowym
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B4a_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych.
TZZ_1A_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B4a_U01
Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U22C-3T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_1A_B4a_U02
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
TZZ_1A_U03C-1, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B4a_K01
Jest gotów do etycznego zastosowania zdobywanej wiedzy w praktyce
TZZ_1A_K01C-6T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B4a_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych.
2,0
3,0Student zna i rozumie rachunek prawdopodobiestwa i statystykę matematyczną w zadowalającym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B4a_U01
Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_B4a_U02
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale z licznymi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B4a_K01
Jest gotów do etycznego zastosowania zdobywanej wiedzy w praktyce
2,0
3,0Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach – Rachunek prawdopodobieństwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach – Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  3. Taylor J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  4. Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Steinhaus H., Orzeł czy reszka?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Computational Statistics & Data Analysis

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Statystyki opisowe w programie Excel i Statistica2
T-L-2Badanie normalności rozkładów zmiennych w programie Statistica2
T-L-3Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa w programie Statistica5
T-L-4Analiza wariancji4
T-L-5Zaliczenie zajęć2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje z prowadzącym2
A-L-3przygotowanie się do kolokwium9
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4a_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu technik informatycznych oraz narzędzi statystycznych stosowanych w naukach inżynierskich.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
Treści programoweT-L-1Statystyki opisowe w programie Excel i Statistica
T-L-2Badanie normalności rozkładów zmiennych w programie Statistica
T-L-3Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa w programie Statistica
T-L-4Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia rachunkowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach w laboratorium komputerowym
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie rachunek prawdopodobiestwa i statystykę matematyczną w zadowalającym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4a_U01Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U03Potrafi wykonać eksperyment laboratoryjny, dobrać właściwe procedury i metody analityczne do identyfikacji związków chemicznych oraz oceny jakości i bezpieczeństwa żywności i przebiegu procesu technologicznego, potrafi określić wiarygodność analiz.
TZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych
Treści programoweT-L-3Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa w programie Statistica
T-L-1Statystyki opisowe w programie Excel i Statistica
T-L-4Analiza wariancji
T-L-2Badanie normalności rozkładów zmiennych w programie Statistica
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia rachunkowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach w laboratorium komputerowym
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4a_U02Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U03Potrafi wykonać eksperyment laboratoryjny, dobrać właściwe procedury i metody analityczne do identyfikacji związków chemicznych oraz oceny jakości i bezpieczeństwa żywności i przebiegu procesu technologicznego, potrafi określić wiarygodność analiz.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
Treści programoweT-L-1Statystyki opisowe w programie Excel i Statistica
T-L-2Badanie normalności rozkładów zmiennych w programie Statistica
T-L-3Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa w programie Statistica
T-L-4Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia rachunkowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach w laboratorium komputerowym
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale z licznymi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4a_K01Jest gotów do etycznego zastosowania zdobywanej wiedzy w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-6Rozwinięcie umiejętności samodzielnego planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
Treści programoweT-L-1Statystyki opisowe w programie Excel i Statistica
T-L-2Badanie normalności rozkładów zmiennych w programie Statistica
T-L-3Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa w programie Statistica
T-L-4Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia rachunkowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach w laboratorium komputerowym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0