Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty dostępności architektonicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne aspekty dostępności architektonicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>, Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 25 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.1
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych1
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.3
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.2
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi1
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-8Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu.4
T-S-9Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie prezentacji raportu/audytu w zespole dwu - trzyosobowym8
A-S-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • listy sprawdzające – w formie tradycyjnej, aplikacji itp. • narzędzia pomiarowe, • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_A03b_W01
W01 - student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej.
ICHP_1A_W16C-1, C-2T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6, T-S-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_A03b_U01
U01 – student potrafi dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w budynkach i przestrzeni publicznej
ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U11C-1, C-2T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6, T-S-7, T-S-8, T-S-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_A03b_K01
K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
ICHP_1A_K04, ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K01C-1, C-2T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6, T-S-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_A03b_W01
W01 - student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej.
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_A03b_U01
U01 – student potrafi dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w budynkach i przestrzeni publicznej
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w przestrzeni i zaproponować stosowne rozwiązania na potrzeby osób niepełnosprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_A03b_K01
K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PFRON, Banie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy. 18 maja 2017, 2017
  2. Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
  3. Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013
  4. Polski Związek Niewidomych, Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących –zalecenia i przepisy, Warszwa, 2016
  5. Nowak, M., Komunikowanie się osób niesłyszących, 2020, https://pedagogika-specjalna.edu.pl, 2020
  6. Błaszak Maciej, Przybylski Łukasz, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
  7. PFRON, Co warto wiedzieć o dostępności – broszura, 2022
  8. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Jak wdrażać Ustawę o zapewnianiu dostępności?, 2011, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/86240/Poradnik_do_ustawy.pdf
  9. Kowalski K., Projektowanie bez barier-wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
  10. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami, Warszawa, 2017
  11. TBS Warszawa Południe, Wzorcowy opis dostępności, Warszawa, 2017
  12. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Wytyczne w zakresie zapewniania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, Warszawa, 2023
  13. Szmygin, B., Dostępność architektoniczna obiektów zabytkowych dla osób ze szczególnymi potrzebami, Wyd. Politechniki Lubelskiej, Narodowy Instytut Dziedzictwa, 2022
  14. Kowalski, K., Włącznik – projektowanie bez barier, Fundacja Integracja, 2018
  15. Gediczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, CIOP.PIB, 2001
  16. Jasiak, A., Swereda, D., Ergonomia osób niepełnosprawnych, Wyd. PP, Poznań, 2009

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.1
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych1
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.3
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.2
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi1
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-8Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu.4
T-S-9Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe1
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie prezentacji raportu/audytu w zespole dwu - trzyosobowym8
A-S-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_A03b_W01W01 - student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W16ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie
Treści programoweT-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_A03b_U01U01 – student potrafi dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w budynkach i przestrzeni publicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_1A_U11potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie
Treści programoweT-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-8Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu.
T-S-9Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • listy sprawdzające – w formie tradycyjnej, aplikacji itp. • narzędzia pomiarowe, • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w przestrzeni i zaproponować stosowne rozwiązania na potrzeby osób niepełnosprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_A03b_K01K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K04potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
ICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie
Treści programoweT-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością
3,5
4,0
4,5
5,0