Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy chemii organicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy chemii organicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Idzik <Tomasz.Idzik@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>, Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,20zaliczenie
laboratoriaL2 45 3,00,40zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie podstawowej wiedzy z chemii organicznej z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przypomnienie zasad nomenklatury związków organicznych. Ćwiczenia w pisaniu wzorów strukturalnych i szkieletowych związków organicznych. Rozróżnianie izomerów konstytucyjnych i stereoizomerów.5
T-A-2Utrwalenie materiału wykładowego poprzez praktyczne rozwiazywanie problemów (schematy reakcji, przegrupowania, ciągi reakcyjne).9
T-A-3Kolokwium zaliczeniowe.1
15
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych.1
T-L-2Przedstawienie i omówienie sposobu opisu przeprowadzonego eksperymentu wraz z właściwą interpretacją uzyskanych wyników.1
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.4
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu.4
T-L-5Zapoznanie studentów z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie p-bromoacetanilidu.4
T-L-6Oczyszczanie związków organicznych metodą krystalizacji z wody oraz rozpuszczalnika palnego.4
T-L-7Synteza amin aromatycznych na drodze hydrolizy amidów.4
T-L-8Reakcja estryfikacji - otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.4
T-L-9Utlenianie w chemii organicznej. Otrzymywanie kwasu benzoesowego.4
T-L-10Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.4
T-L-11Reakcje soli diazoniowych z wydzieleniem i bez wydzielenia azotu. Synteza i oczyszczanie barwnika azowego.8
T-L-12Analiza związków organicznych metodą TLC.3
45
wykłady
T-W-1Rozwój chemii organicznej jako nauki poznawczej. Budowa związków organicznych w oparciu o elektronową teorię wiązań (orbitale atomowe i molekularne, hybrydyzacja atomów węgla). Klasyfikacja reakcji w chemii organicznej.2
T-W-2Rodzaje izomerii w związkach organicznych. Izomeria konstytucyjna, izomeria geometryczna (E/Z i cis-trans), izomeria optyczna (konfiguracja względna i absolutna).2
T-W-3Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Nazewnictwo IUPAC. Metody otrzymywania. Właściwości chemiczne alkanów i cykloalkanów. Reakcje wolnorodnikowe.4
T-W-4Budowa i nazewnictwo alkenów. Reakcje addycji i polimeryzacji.2
T-W-5Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność wiązania potrójnego. Kwasowość alkinów. Wybrane przykłady zastosowania alkinów w przemyśle.3
T-W-6Węglowodory aromatyczne - budowa, kryteria aromatyczności. Reakcje substytucji elektrofilowej w szeregu aromatycznym.2
T-W-7Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - otrzymywanie, zastosowanie, reakcje charakterystyczne. Mechanizmy reakcji substytucji jednocząsteczkowej (SN1) oraz dwucząsteczkowej (SN2). Reakcje konkurencyjne (E1, E2).4
T-W-8Zasady nazewnictwa oraz metody syntezy alkoholi i fenoli. Porównanie właściwości chemicznych alkoholi i fenoli.3
T-W-9Metody otrzymywania aldehydów i ketonów. Produkty reakcji przyłączenia nukleofilowego (acetale, ketale, hydrazony itd.). Reakcje kondensacji aldolowej katalizowanej przez kwasy i zasady.3
T-W-10Nazewnictwo, synteza i reaktywność kwasów karboksylowych oraz ich pochodnych - estrów, halogenków kwasowych, bezwodników i amidów. Mechanizm reakcji estryfikacji.3
T-W-11Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych. Reakcje soli diazoniowych z wydzieleniem i bez wydzielenia azotu. Barwniki azowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań zleconych przez prowadzącego.5
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.5
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do wykonania poszczególnych operacji jednostkowych i preparatów.10
A-L-3Zaliczenie preparatów wykonanych w ramach zajęć laboratoryjnych.10
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń wykonywanych w laboratorium.10
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca z poleconą literaturą rozszerzającą wiedzę przedstawioną na wykładzie.8
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu pisemnego.10
A-W-4Egzamin pisemny.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
S-4Ocena formująca: Poprawne sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie pisemne wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B09_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
IwM_1A_W02C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2, S-3
IwM_1A_B09_W02
Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
IwM_1A_W02C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2
IwM_1A_B09_W03
Student ma wiedzę na temat rozdziału mieszanin związków organicznych.
IwM_1A_W02C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-10M-1, M-2, M-3S-2, S-4
IwM_1A_B09_W04
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii.
IwM_1A_W02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B09_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych.
IwM_1A_U03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4
IwM_1A_B09_U02
Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków organicznych oraz przedstawić reakcje , którym one ulegają.
IwM_1A_U01, IwM_1A_U03, IwM_1A_U14C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2
IwM_1A_B09_U03
Student potrafi przeprowadzić jednoetapową syntezę związku organicznego.
IwM_1A_U01, IwM_1A_U03, IwM_1A_U14C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4
IwM_1A_B09_U04
Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
IwM_1A_U08, IwM_1A_U10C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-10M-2, M-3S-2, S-3, S-4
IwM_1A_B09_U05
Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje to doświadczenia.
IwM_1A_U02, IwM_1A_U03C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-10M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B09_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
IwM_1A_K02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-10, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B09_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
2,0Student nie zna systematyki związków organicznych i nie rozróżnia podstawowych grup funkcyjnych w związkach organicznych.
3,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 55-69 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
3,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 70-79 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
4,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 80-89 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
4,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 90-95 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
5,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać powyżej 95 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
IwM_1A_B09_W02
Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje jedynie niektóre grupy funkcyjne pod kątem reaktywności. Student nie potrafi wykorzystać tych reakcji w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje jedynie niektóre grupy funkcyjne pod kątem reaktywności. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje większość grup funkcyjnych pod kątem ich reaktywności. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje większość grup funkcyjnych pod kątem ich reaktywności. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
IwM_1A_B09_W03
Student ma wiedzę na temat rozdziału mieszanin związków organicznych.
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy na temat rozdziału mieszanin zwiazków organicznych.
3,0Student posiada 55-69 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
3,5Student posiada 70-79 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
4,0Student posiada 80-89 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
4,5Student posiada 90-95 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
5,0Student posiada powyżej 95 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
IwM_1A_B09_W04
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii.
2,0Student w ogóle nie rozpoznaje podstawowych typów izomerii i nie potrafi wytłumaczyć podstawowych zagadnień stereochemii.
3,0Student rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,5Student rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii.
4,0Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i stereochemii.
4,5Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii.
5,0Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B09_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych.
2,0Student nie potrafi zastosować zasad nomenklatury zwiazków organicznych.
3,0Student w 55-69 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
3,5Student w 70-79 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
4,0Student w 80-89 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
4,5Student w 90-95 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
5,0Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95 procent) potrafi zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
IwM_1A_B09_U02
Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków organicznych oraz przedstawić reakcje , którym one ulegają.
2,0Student nie potrafi nawet krótko scharakteryzować poszczególnych klas związków organicznych, ani przedstawić jakiejkolwiek reakcji, której dana klasa związków ulega.
3,0Student wymienia nieliczne grupy funkcyjne i krótko je charakteryzuje, bez podawania reakcji jakim dana klasa związków ulega.
3,5Student wymienia grupy funkcyjne i krótko je charakteryzuje. Potrafi z pomocą nauczyciela podać kilka reakcji jakim dana klasa związków ulega.
4,0Student wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne oraz potrafi z niewielką pomocą nauczyciela podać reakcje jakim dana klasa związków ulega.
4,5Student bezbłędnie wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne i z nielicznymi błędami potrafi samodzielnie podać reakcje jakim dana klasa związków ulega.
5,0Student bezbłędnie wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne oraz samodzielnie podaje reakcje jakim dana klasa związków organicznych ulega.
IwM_1A_B09_U03
Student potrafi przeprowadzić jednoetapową syntezę związku organicznego.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić jednoetapowej syntezy prostego związku organicznego nawet w oparciu o przewodnik do zajęć.
3,0Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, przeprowadza ze znaczną pomoca prowadzącego zajęcia syntezę prostego związku organicznego.
3,5Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, przeprowadza przy niewielkiej pomocy prowadzacego zajęcia syntezę prostego związku organicznego.
4,0Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, samodzielnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
4,5Student, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, samodzielnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
5,0Student samodzielnie i bezbłędnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
IwM_1A_B09_U04
Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
2,0Student nie potrafi zastosować podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w doborze podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,5Student popełnia liczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,0Student popełnia nieliczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,5Student popełnia sporadycznie błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
5,0Student bezbłędnie stosuje podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału o oczyszczania związków organicznych.
IwM_1A_B09_U05
Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje to doświadczenia.
2,0Student nie potrafi opisać doświadczenia chemicznego ani zintepretować jego wyników.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w interpretacji wyników i opisie doświadczenia chemicznego.
3,5Student samodzielnie opisuje doświadczenie chemiczne, ale wymaga pomocy przy interpretowaniu jego wyników.
4,0Student samodzielnie interpretuje wyniki doświadczenia ale popełnia błędy w opisie doświadczenia.
4,5Student popełnia drobne błędy podczas opisu doświadczenia chemicznego oraz podczas interpretacji wyników tego doświadczenia.
5,0Student samodzielnie interpretuje wyniki i bezbłędnie opisuje doswiadczenie chemiczne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B09_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować w zespole, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym mu zadaniem.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi z dobrym skutkiem pracować zarówno samodzielnie jak i w zespole nad powierzonym mu zadaniem.

Literatura podstawowa

  1. Przemysław Mastalerz, Podręcznik chemii organicznej, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
  2. John McMurry, Chemia organiczna, T1-T5, Wydawnitwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  3. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  4. Artur I. Vogel, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2018
  5. A. Kołodziejczyk, K. Dzierzbicka, Podstawy Chemii Organicznej, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2014

Literatura dodatkowa

  1. H. Hart, L.E. Craine, D.J. Hart, Chemia organiczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. B. Bobrański, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1992
  3. E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  4. Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej, techniki pracy i przepisy BHP, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2017
  5. Bolesław Bochwic, Preparatyka organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przypomnienie zasad nomenklatury związków organicznych. Ćwiczenia w pisaniu wzorów strukturalnych i szkieletowych związków organicznych. Rozróżnianie izomerów konstytucyjnych i stereoizomerów.5
T-A-2Utrwalenie materiału wykładowego poprzez praktyczne rozwiazywanie problemów (schematy reakcji, przegrupowania, ciągi reakcyjne).9
T-A-3Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych.1
T-L-2Przedstawienie i omówienie sposobu opisu przeprowadzonego eksperymentu wraz z właściwą interpretacją uzyskanych wyników.1
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.4
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu.4
T-L-5Zapoznanie studentów z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie p-bromoacetanilidu.4
T-L-6Oczyszczanie związków organicznych metodą krystalizacji z wody oraz rozpuszczalnika palnego.4
T-L-7Synteza amin aromatycznych na drodze hydrolizy amidów.4
T-L-8Reakcja estryfikacji - otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.4
T-L-9Utlenianie w chemii organicznej. Otrzymywanie kwasu benzoesowego.4
T-L-10Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.4
T-L-11Reakcje soli diazoniowych z wydzieleniem i bez wydzielenia azotu. Synteza i oczyszczanie barwnika azowego.8
T-L-12Analiza związków organicznych metodą TLC.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój chemii organicznej jako nauki poznawczej. Budowa związków organicznych w oparciu o elektronową teorię wiązań (orbitale atomowe i molekularne, hybrydyzacja atomów węgla). Klasyfikacja reakcji w chemii organicznej.2
T-W-2Rodzaje izomerii w związkach organicznych. Izomeria konstytucyjna, izomeria geometryczna (E/Z i cis-trans), izomeria optyczna (konfiguracja względna i absolutna).2
T-W-3Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Nazewnictwo IUPAC. Metody otrzymywania. Właściwości chemiczne alkanów i cykloalkanów. Reakcje wolnorodnikowe.4
T-W-4Budowa i nazewnictwo alkenów. Reakcje addycji i polimeryzacji.2
T-W-5Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność wiązania potrójnego. Kwasowość alkinów. Wybrane przykłady zastosowania alkinów w przemyśle.3
T-W-6Węglowodory aromatyczne - budowa, kryteria aromatyczności. Reakcje substytucji elektrofilowej w szeregu aromatycznym.2
T-W-7Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - otrzymywanie, zastosowanie, reakcje charakterystyczne. Mechanizmy reakcji substytucji jednocząsteczkowej (SN1) oraz dwucząsteczkowej (SN2). Reakcje konkurencyjne (E1, E2).4
T-W-8Zasady nazewnictwa oraz metody syntezy alkoholi i fenoli. Porównanie właściwości chemicznych alkoholi i fenoli.3
T-W-9Metody otrzymywania aldehydów i ketonów. Produkty reakcji przyłączenia nukleofilowego (acetale, ketale, hydrazony itd.). Reakcje kondensacji aldolowej katalizowanej przez kwasy i zasady.3
T-W-10Nazewnictwo, synteza i reaktywność kwasów karboksylowych oraz ich pochodnych - estrów, halogenków kwasowych, bezwodników i amidów. Mechanizm reakcji estryfikacji.3
T-W-11Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych. Reakcje soli diazoniowych z wydzieleniem i bez wydzielenia azotu. Barwniki azowe.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań zleconych przez prowadzącego.5
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do wykonania poszczególnych operacji jednostkowych i preparatów.10
A-L-3Zaliczenie preparatów wykonanych w ramach zajęć laboratoryjnych.10
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń wykonywanych w laboratorium.10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca z poleconą literaturą rozszerzającą wiedzę przedstawioną na wykładzie.8
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu pisemnego.10
A-W-4Egzamin pisemny.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_W01Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
Treści programoweT-W-3Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Nazewnictwo IUPAC. Metody otrzymywania. Właściwości chemiczne alkanów i cykloalkanów. Reakcje wolnorodnikowe.
T-W-4Budowa i nazewnictwo alkenów. Reakcje addycji i polimeryzacji.
T-W-7Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - otrzymywanie, zastosowanie, reakcje charakterystyczne. Mechanizmy reakcji substytucji jednocząsteczkowej (SN1) oraz dwucząsteczkowej (SN2). Reakcje konkurencyjne (E1, E2).
T-W-8Zasady nazewnictwa oraz metody syntezy alkoholi i fenoli. Porównanie właściwości chemicznych alkoholi i fenoli.
T-W-9Metody otrzymywania aldehydów i ketonów. Produkty reakcji przyłączenia nukleofilowego (acetale, ketale, hydrazony itd.). Reakcje kondensacji aldolowej katalizowanej przez kwasy i zasady.
T-W-10Nazewnictwo, synteza i reaktywność kwasów karboksylowych oraz ich pochodnych - estrów, halogenków kwasowych, bezwodników i amidów. Mechanizm reakcji estryfikacji.
T-W-11Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych. Reakcje soli diazoniowych z wydzieleniem i bez wydzielenia azotu. Barwniki azowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna systematyki związków organicznych i nie rozróżnia podstawowych grup funkcyjnych w związkach organicznych.
3,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 55-69 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
3,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 70-79 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
4,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 80-89 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
4,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 90-95 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
5,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać powyżej 95 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_W02Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
Treści programoweT-W-1Rozwój chemii organicznej jako nauki poznawczej. Budowa związków organicznych w oparciu o elektronową teorię wiązań (orbitale atomowe i molekularne, hybrydyzacja atomów węgla). Klasyfikacja reakcji w chemii organicznej.
T-W-3Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Nazewnictwo IUPAC. Metody otrzymywania. Właściwości chemiczne alkanów i cykloalkanów. Reakcje wolnorodnikowe.
T-W-4Budowa i nazewnictwo alkenów. Reakcje addycji i polimeryzacji.
T-W-7Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - otrzymywanie, zastosowanie, reakcje charakterystyczne. Mechanizmy reakcji substytucji jednocząsteczkowej (SN1) oraz dwucząsteczkowej (SN2). Reakcje konkurencyjne (E1, E2).
T-W-8Zasady nazewnictwa oraz metody syntezy alkoholi i fenoli. Porównanie właściwości chemicznych alkoholi i fenoli.
T-W-9Metody otrzymywania aldehydów i ketonów. Produkty reakcji przyłączenia nukleofilowego (acetale, ketale, hydrazony itd.). Reakcje kondensacji aldolowej katalizowanej przez kwasy i zasady.
T-W-10Nazewnictwo, synteza i reaktywność kwasów karboksylowych oraz ich pochodnych - estrów, halogenków kwasowych, bezwodników i amidów. Mechanizm reakcji estryfikacji.
T-W-11Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych. Reakcje soli diazoniowych z wydzieleniem i bez wydzielenia azotu. Barwniki azowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje jedynie niektóre grupy funkcyjne pod kątem reaktywności. Student nie potrafi wykorzystać tych reakcji w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje jedynie niektóre grupy funkcyjne pod kątem reaktywności. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje większość grup funkcyjnych pod kątem ich reaktywności. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje większość grup funkcyjnych pod kątem ich reaktywności. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_W03Student ma wiedzę na temat rozdziału mieszanin związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych.
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu.
T-L-8Reakcja estryfikacji - otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-10Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-4Ocena formująca: Poprawne sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie pisemne wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy na temat rozdziału mieszanin zwiazków organicznych.
3,0Student posiada 55-69 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
3,5Student posiada 70-79 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
4,0Student posiada 80-89 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
4,5Student posiada 90-95 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
5,0Student posiada powyżej 95 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_W04Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
Treści programoweT-W-1Rozwój chemii organicznej jako nauki poznawczej. Budowa związków organicznych w oparciu o elektronową teorię wiązań (orbitale atomowe i molekularne, hybrydyzacja atomów węgla). Klasyfikacja reakcji w chemii organicznej.
T-W-3Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Nazewnictwo IUPAC. Metody otrzymywania. Właściwości chemiczne alkanów i cykloalkanów. Reakcje wolnorodnikowe.
T-W-4Budowa i nazewnictwo alkenów. Reakcje addycji i polimeryzacji.
T-W-7Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - otrzymywanie, zastosowanie, reakcje charakterystyczne. Mechanizmy reakcji substytucji jednocząsteczkowej (SN1) oraz dwucząsteczkowej (SN2). Reakcje konkurencyjne (E1, E2).
T-W-8Zasady nazewnictwa oraz metody syntezy alkoholi i fenoli. Porównanie właściwości chemicznych alkoholi i fenoli.
T-W-9Metody otrzymywania aldehydów i ketonów. Produkty reakcji przyłączenia nukleofilowego (acetale, ketale, hydrazony itd.). Reakcje kondensacji aldolowej katalizowanej przez kwasy i zasady.
T-W-10Nazewnictwo, synteza i reaktywność kwasów karboksylowych oraz ich pochodnych - estrów, halogenków kwasowych, bezwodników i amidów. Mechanizm reakcji estryfikacji.
T-W-11Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych. Reakcje soli diazoniowych z wydzieleniem i bez wydzielenia azotu. Barwniki azowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w ogóle nie rozpoznaje podstawowych typów izomerii i nie potrafi wytłumaczyć podstawowych zagadnień stereochemii.
3,0Student rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,5Student rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii.
4,0Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i stereochemii.
4,5Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii.
5,0Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_U01Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
Treści programoweT-W-1Rozwój chemii organicznej jako nauki poznawczej. Budowa związków organicznych w oparciu o elektronową teorię wiązań (orbitale atomowe i molekularne, hybrydyzacja atomów węgla). Klasyfikacja reakcji w chemii organicznej.
T-W-3Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Nazewnictwo IUPAC. Metody otrzymywania. Właściwości chemiczne alkanów i cykloalkanów. Reakcje wolnorodnikowe.
T-W-4Budowa i nazewnictwo alkenów. Reakcje addycji i polimeryzacji.
T-W-7Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - otrzymywanie, zastosowanie, reakcje charakterystyczne. Mechanizmy reakcji substytucji jednocząsteczkowej (SN1) oraz dwucząsteczkowej (SN2). Reakcje konkurencyjne (E1, E2).
T-W-8Zasady nazewnictwa oraz metody syntezy alkoholi i fenoli. Porównanie właściwości chemicznych alkoholi i fenoli.
T-W-9Metody otrzymywania aldehydów i ketonów. Produkty reakcji przyłączenia nukleofilowego (acetale, ketale, hydrazony itd.). Reakcje kondensacji aldolowej katalizowanej przez kwasy i zasady.
T-W-10Nazewnictwo, synteza i reaktywność kwasów karboksylowych oraz ich pochodnych - estrów, halogenków kwasowych, bezwodników i amidów. Mechanizm reakcji estryfikacji.
T-W-11Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych. Reakcje soli diazoniowych z wydzieleniem i bez wydzielenia azotu. Barwniki azowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-4Ocena formująca: Poprawne sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie pisemne wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować zasad nomenklatury zwiazków organicznych.
3,0Student w 55-69 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
3,5Student w 70-79 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
4,0Student w 80-89 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
4,5Student w 90-95 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
5,0Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95 procent) potrafi zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_U02Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków organicznych oraz przedstawić reakcje , którym one ulegają.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z inżynierią w medycynie – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe zadania inżynierskie przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
IwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IwM_1A_U14Absolwent potrafi korzystać z zasobów bibliograficznych, w tym przy użyciu naukowych baz danych, tj. Scopus, Web of Science, Reaxys, SciFinder (Chemical Abstract) i innych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
Treści programoweT-W-1Rozwój chemii organicznej jako nauki poznawczej. Budowa związków organicznych w oparciu o elektronową teorię wiązań (orbitale atomowe i molekularne, hybrydyzacja atomów węgla). Klasyfikacja reakcji w chemii organicznej.
T-W-3Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Nazewnictwo IUPAC. Metody otrzymywania. Właściwości chemiczne alkanów i cykloalkanów. Reakcje wolnorodnikowe.
T-W-4Budowa i nazewnictwo alkenów. Reakcje addycji i polimeryzacji.
T-W-7Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - otrzymywanie, zastosowanie, reakcje charakterystyczne. Mechanizmy reakcji substytucji jednocząsteczkowej (SN1) oraz dwucząsteczkowej (SN2). Reakcje konkurencyjne (E1, E2).
T-W-8Zasady nazewnictwa oraz metody syntezy alkoholi i fenoli. Porównanie właściwości chemicznych alkoholi i fenoli.
T-W-9Metody otrzymywania aldehydów i ketonów. Produkty reakcji przyłączenia nukleofilowego (acetale, ketale, hydrazony itd.). Reakcje kondensacji aldolowej katalizowanej przez kwasy i zasady.
T-W-10Nazewnictwo, synteza i reaktywność kwasów karboksylowych oraz ich pochodnych - estrów, halogenków kwasowych, bezwodników i amidów. Mechanizm reakcji estryfikacji.
T-W-11Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych. Reakcje soli diazoniowych z wydzieleniem i bez wydzielenia azotu. Barwniki azowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet krótko scharakteryzować poszczególnych klas związków organicznych, ani przedstawić jakiejkolwiek reakcji, której dana klasa związków ulega.
3,0Student wymienia nieliczne grupy funkcyjne i krótko je charakteryzuje, bez podawania reakcji jakim dana klasa związków ulega.
3,5Student wymienia grupy funkcyjne i krótko je charakteryzuje. Potrafi z pomocą nauczyciela podać kilka reakcji jakim dana klasa związków ulega.
4,0Student wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne oraz potrafi z niewielką pomocą nauczyciela podać reakcje jakim dana klasa związków ulega.
4,5Student bezbłędnie wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne i z nielicznymi błędami potrafi samodzielnie podać reakcje jakim dana klasa związków ulega.
5,0Student bezbłędnie wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne oraz samodzielnie podaje reakcje jakim dana klasa związków organicznych ulega.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_U03Student potrafi przeprowadzić jednoetapową syntezę związku organicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z inżynierią w medycynie – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe zadania inżynierskie przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
IwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IwM_1A_U14Absolwent potrafi korzystać z zasobów bibliograficznych, w tym przy użyciu naukowych baz danych, tj. Scopus, Web of Science, Reaxys, SciFinder (Chemical Abstract) i innych.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych.
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
S-4Ocena formująca: Poprawne sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie pisemne wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić jednoetapowej syntezy prostego związku organicznego nawet w oparciu o przewodnik do zajęć.
3,0Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, przeprowadza ze znaczną pomoca prowadzącego zajęcia syntezę prostego związku organicznego.
3,5Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, przeprowadza przy niewielkiej pomocy prowadzacego zajęcia syntezę prostego związku organicznego.
4,0Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, samodzielnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
4,5Student, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, samodzielnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
5,0Student samodzielnie i bezbłędnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_U04Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U08Absolwent potrafi zaplanować i zrealizować procesy wytwarzania wybranych materiałów i biomateriałów
IwM_1A_U10Absolwent potrafi planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych.
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu.
T-L-8Reakcja estryfikacji - otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-10Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
S-4Ocena formująca: Poprawne sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie pisemne wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w doborze podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,5Student popełnia liczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,0Student popełnia nieliczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,5Student popełnia sporadycznie błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
5,0Student bezbłędnie stosuje podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału o oczyszczania związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_U05Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje to doświadczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznany aparat matematyczny do opisu i analizy danych doświadczalnych, podstawowych zagadnień inżynierskich i technicznych
IwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych.
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu.
T-L-8Reakcja estryfikacji - otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-10Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
S-4Ocena formująca: Poprawne sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie pisemne wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać doświadczenia chemicznego ani zintepretować jego wyników.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w interpretacji wyników i opisie doświadczenia chemicznego.
3,5Student samodzielnie opisuje doświadczenie chemiczne, ale wymaga pomocy przy interpretowaniu jego wyników.
4,0Student samodzielnie interpretuje wyniki doświadczenia ale popełnia błędy w opisie doświadczenia.
4,5Student popełnia drobne błędy podczas opisu doświadczenia chemicznego oraz podczas interpretacji wyników tego doświadczenia.
5,0Student samodzielnie interpretuje wyniki i bezbłędnie opisuje doswiadczenie chemiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych.
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu.
T-L-8Reakcja estryfikacji - otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-10Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
T-W-1Rozwój chemii organicznej jako nauki poznawczej. Budowa związków organicznych w oparciu o elektronową teorię wiązań (orbitale atomowe i molekularne, hybrydyzacja atomów węgla). Klasyfikacja reakcji w chemii organicznej.
T-W-3Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Nazewnictwo IUPAC. Metody otrzymywania. Właściwości chemiczne alkanów i cykloalkanów. Reakcje wolnorodnikowe.
T-W-4Budowa i nazewnictwo alkenów. Reakcje addycji i polimeryzacji.
T-W-7Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - otrzymywanie, zastosowanie, reakcje charakterystyczne. Mechanizmy reakcji substytucji jednocząsteczkowej (SN1) oraz dwucząsteczkowej (SN2). Reakcje konkurencyjne (E1, E2).
T-W-8Zasady nazewnictwa oraz metody syntezy alkoholi i fenoli. Porównanie właściwości chemicznych alkoholi i fenoli.
T-W-9Metody otrzymywania aldehydów i ketonów. Produkty reakcji przyłączenia nukleofilowego (acetale, ketale, hydrazony itd.). Reakcje kondensacji aldolowej katalizowanej przez kwasy i zasady.
T-W-10Nazewnictwo, synteza i reaktywność kwasów karboksylowych oraz ich pochodnych - estrów, halogenków kwasowych, bezwodników i amidów. Mechanizm reakcji estryfikacji.
T-W-11Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych. Reakcje soli diazoniowych z wydzieleniem i bez wydzielenia azotu. Barwniki azowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
S-4Ocena formująca: Poprawne sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie pisemne wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować w zespole, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym mu zadaniem.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi z dobrym skutkiem pracować zarówno samodzielnie jak i w zespole nad powierzonym mu zadaniem.