Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół
Sylabus przedmiotu Projektowanie sadów i jagodników z wykorzystaniem programów komputerowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie sadów i jagodników z wykorzystaniem programów komputerowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy sadownictwa i obsługi programów komputerowych do projektowania , podstawy ekonomiki gospodarstw ogrodniczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania sadów i jagodników. |
C-2 | Zapoznanie studenta z techniką analizy opłacalności sadów i jagodników w pierwszych latach po posadzeniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wybór terenu i analiza glebowo-klimatyczna jako podstawa do założenia sadu. Projektowanie sadu z podziałem na kwatery. Planowanie działalności sadu w pierwszych latach po posadzeniu drzew. Układanie kosztorysu z wykorzystaniem Internetu do wyszukiwania danych. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | konsultacje | 5 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-A-4 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C06_W01 Zna podstawowe założenia dotyczące wyboru terenu, wykonania analiz warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń. | OG_2A_W10 | R2A_W01 | — | C-1 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
OG_2A_C06_W02 Zna zasady funkcjonowania sadów w pierwszych latach po posadzeniu drzew. | OG_2A_W10 | R2A_W01 | — | C-2 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C06_U01 Potrafi wykonać kosztorys do projektowania technicznego. | OG_2A_U02, OG_2A_U04 | R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07, R2A_U08 | InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
OG_2A_C06_U02 Potrafi analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin do sadu. | OG_2A_U04 | R2A_U07 | InzA2_U05 | C-1 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
OG_2A_C06_U03 Potrafi wykorzystać programy komputerowe do zaprojektowania sadu. | OG_2A_U02 | R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07, R2A_U08 | InzA2_U02, InzA2_U08 | C-1 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
OG_2A_C06_U04 Potrafi zastosować wiadomości dotyczące odmian i gatunków do planowania działalności młodego sadu. | OG_2A_U02 | R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07, R2A_U08 | InzA2_U02, InzA2_U08 | C-2 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C06_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | OG_2A_K03 | R2A_K05 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C06_W01 Zna podstawowe założenia dotyczące wyboru terenu, wykonania analiz warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń. | 2,0 | student nie opanował tematyki przedmiotu |
3,0 | student zna podstawowe założenia dotyczące wyboru terenu, wykonania analiz warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń | |
3,5 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, zna podstawowe założenia dotyczące wyboru terenu, wykonania analiz warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń | |
4,0 | student ma wiedzę na temat wyboru terenu, wykonania analiz warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń | |
4,5 | student opanował wiedzę na dobrym poziomie, potrafi dokonać wyboru terenu, wykonać analizę warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń | |
5,0 | student posiada na bardzo dobrym poziomie wiedzę na temat wyboru terenu, wykonania analizy warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń | |
OG_2A_C06_W02 Zna zasady funkcjonowania sadów w pierwszych latach po posadzeniu drzew. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania sadów w pierwszych latach po posadzeniu | |
3,5 | student zna podstawowe zasady funkcjonowania sadów w pierwszych latach po posadzeniu | |
4,0 | student dobrze opanował wiedzę z zakresu funkcjonowania sadów w pierwszych latach po posadzeniu | |
4,5 | student dobrze zna i planuje funkcjonowanie sadów w pierwszych latach po posadzeniu | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę teoretyczną i praktyczną, ma wiedzę na temat planowania i funkcjonowania sadów w pierwszych latach po posadzeniu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C06_U01 Potrafi wykonać kosztorys do projektowania technicznego. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wykonać kosztorys do projektowania technicznego | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym potrafi wykonać kosztorys do projektowania technicznego | |
4,0 | student ma umiejętność wykonywania kosztorysu do projektowania technicznego | |
4,5 | student dobrze opanował umiejętność samodzielnego wykonywania kosztorysu do projektowania technicznego | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu oraz potrafi praktycznie i samodzielnie wykonywać kosztorys do projektowania technicznego | |
OG_2A_C06_U02 Potrafi analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin do sadu. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin do sadu | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym jest w stanie analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin do sadu | |
4,0 | student umie analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin do sadu | |
4,5 | student opanował umiejętność na poziomie dobrym, jest zdolny do samodzielnego analizowania wiadomości dotyczących ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin do sadu | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z tematu zajęć, samodzielnie umie analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin do sadu | |
OG_2A_C06_U03 Potrafi wykorzystać programy komputerowe do zaprojektowania sadu. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać programy komputerowe do zaprojektowania sadu | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym jest w stanie wykorzystać programy komputerowe do zaprojektowania sadu | |
4,0 | student opanował umiejętność dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, samodzielnie wykorzystuje programy komputerowe do projektowania sadu | |
4,5 | student ma umiejętność samodzielnego i kreatywnego wykorzystania programów komputerowych do projektowania sadu | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z tematu zajęć, samodzielnie i kreatywnie umie wykorzystać programy komputerowe do zaprojektowania sadu | |
OG_2A_C06_U04 Potrafi zastosować wiadomości dotyczące odmian i gatunków do planowania działalności młodego sadu. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym zastosować wiadomości dotyczące odmian i gatunków do planowania działalności młodego sadu | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym jest w stanie wykorzystać wiadomości dotyczące odmian i gatunków do planowania działalności młodego sadu | |
4,0 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie | |
4,5 | student na poziomie dobrym jest zdolny do wykorzystania wiadomości dotyczących odmian i gatunków do planowania działalności młodego sadu | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z tematu zajęć, samodzielnie umie wykorzystać wiadomości dotyczące odmian i gatunków do planowania działalności młodego sadu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C06_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student w stopniu podstawowym określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu | |
3,5 | student potrafi określić odpowiednio priorytety służące do realizacji zamierzonego celu | |
4,0 | student dobrze określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu | |
4,5 | student dobrze i świadomie określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu | |
5,0 | student bardzo dobrze i świadomie potrafi określić priorytety służące do realizacji zamierzonego celu |
Literatura podstawowa
- PIENIĄŻEK S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
- REJMAN A., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 1994
- ŻURAWICZ E., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012