Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria bezpieczeństwa na obiektach oceanotechnicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria bezpieczeństwa na obiektach oceanotechnicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>, Krzysztof Sychta <Krzysztof.Sychta@zut.edu.pl>, Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza i umiejętności oraz kompetencje uzyskane z przedmiotow podstawowych oraz kierunkowych na kierunku studiów EMiO |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przez studentów podstaw wiedzy dotyczącej zagadnień zagrożenia, ryzyka, bezpieczeństwa i inżynierii bezpieczeństwa dla zrozumienia przez nich roli jaką pełnią wlaściwie dobranie i zastosowane metody i systemy zabezpieczń obiektów i życia ludzi pracujących na morzu |
C-2 | Zdobycie wiedzy podstawowej o czynnikach zagrożenia i wiedzy o metodach i środkach technicznych oferowanych przez inżynierię bezpieczeństwa dla poprawy bezpieczństwa konstrukcji i metod eksploatacji stosowanych w typowych obiektach i procesach technologicznych spotykanych w eksploracji i eksploatacji ożywionych i nieożywionych zasobów mórz i oceanów. |
C-3 | Przekazanie wiedzy dotyczącej środków technicznych i metod ewakuacji oraz oceny czasu ewakuacji na obiektach oceanotechnicznych |
C-4 | Uzyskanie podstaw wiedzy dotyczącej przeznaczenia, zasad budowy i działania instalacji do monitorowania zagrożeń oraz zwalczania podstawowych rodzajów zagrożeń spotykanych na obiektach oceanotechnicznych |
C-5 | Przekazanie studentom umiejętności wlaściwej oceny podstawowych czynników zagrożenia i ryzyka występującego na obiektach oceanotechnicznych, umiejętności doboru wlaściwych i skutecznych środków technicznych, metod i systemów zabezpieczenia i ograniczenia tego ryzyka, a w razie nich nieskuteczności w dzialaniu nabycie przez studentów umiejętności wlaściwego ustalenia skutecznych metod ewakuacji z obiektów dla ratowania zdrowia i życia ludzi pracujących na tych obiektach. |
C-6 | Ukształtowanie u studentów wrażliwości i spostrzegawczości na występowanie różnorodnych czynników zagrożenia na obiektach oceanotechnicznych, oraz motywacji do działania w celu wyeliminowania takich zagrożeń; wykształcenie odruchów przeciwdziałania sytuacjom mogącym spowodować zagrożenie oraz ukształtowanie nawyków prawidłowego zachowania w sytuacjach występowania zagrożenia na obiekcie oceanotechnicznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczenstwa pracy w laboratorium. Litaratura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium | 1 |
T-L-2 | Badanie właściwości palnych materiałów konstrukcyjnych i wyposażeniowych. | 8 |
T-L-3 | Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - pierwsza część | 2 |
T-L-4 | Badanie dymotwórczości i toksycznych produktów pożaru. | 4 |
T-L-5 | Badanie parametrów czujek wykrywczych pożaru. | 3 |
T-L-6 | Modelowanie przebiegu pożaru z zastosowaniem komputerowego modelu pożaru | 6 |
T-L-7 | Modelowanie i szacowanie czasu ewakuacji z obiektu oceanotechnicznego z zastosowaniem komputerowego modelu ewakuacji | 4 |
T-L-8 | Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych - druga część i całość | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie zakresu i celu przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i wymagana oraz zalecana literaturą. Poinformowanie o zasadach zaliczenia form zajęć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Zagrożenie, ryzyko, bezpieczeństwo techniczne - podstawowe pojęcia i definicje. | 1 |
T-W-3 | Podstawowe czynniki zagrożenia obiektow oceanotechnicznych i w procesach eksploracji i eksploatacji mórz i oceanów | 1 |
T-W-4 | Czynniki zagrożenia pożarowego i wybuchowego. Zagrożenie pożarem i zagrożenie wybuchem: zależność od rodzaju obiektu i sposobu eksploatacji. Charakterystyka zagrożeń w zależności od przeznaczenia obiektu i rodzaju procesu technologicznego. | 2 |
T-W-5 | Ryzyko pożaru - pojęcia podstawowe i metody oceny. Typowe przykłady obiektów oceanotechnicznych i procesów o dużym ryzyku pożaru. Źródła zapłonu i zagrożenie pożarowe. Zapobieganie powstawaniu pożarów. Materiały i ich właściwości w warunkach pożaru. Potencjał pożaru i metody jego ograniczania. | 1 |
T-W-6 | Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe. Podział obiektów na strefy pożarowe pionowe i poziome. Konstrukcje pożarowe - właściwości i budowa. Metody badań i klasy konstrukcji przeciwpożarowych. | 1 |
T-W-7 | Zabezpieczenie klatek schodowych i dróg ewakuacji. Ocena czasu ewakuacji. | 1 |
T-W-8 | Instalacje wykrywcze pożarów. Czujki i instalacje wykrywania pożarów w pomieszczeniach mieszkalnych, drogach ewakuacji, pomieszczeniach i obszarach produkcyjnych. | 1 |
T-W-9 | Środki gaśnicze i stałe instalacje gaśnicze. | 1 |
T-W-10 | Plany obrony przeciwpożarowej obiektów. Organizacja obrony przeciwpożarowej. | 1 |
T-W-11 | Środki ratunkowe i ratowanie zycia ludzi na obiektach oceanotechnicznych. Scenariusze zdarzeń wymagających ewakuacji ludzi z obiektów. Środki ratunkowe indywidualne i zbiorowe. Lądowiska helikopterowe i ewakuacja drogą powiertrzną. | 1 |
T-W-12 | Zagadenienia bezpieczeństwa związane z pracami głębinowymi, pracą nurków i pojazdów podwodnych. | 2 |
T-W-13 | Wybrane elementy inżynierii bezpieczeństwa procesów produkcyjnych na obiektach oceanotechnicznych (platformy wydobywcze, farmy wiatrowe, farmy hodowli ryb, rybołóstwo morskie itp). | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do zajęć, zapoznanie sie z literaturą, instrukcjami do ćwiczeń laboratoryjnych, metodykami badań | 6 |
A-L-3 | Opracowanie modeli ewakuacji i przebiegu pożaru - praca własna studenta | 10 |
A-L-4 | Opracowanie protokołów z badań, sprawozdań i prezentacji wyników badań | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach - wykłady obowiązkowe | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zadanej literatury z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej | 6 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia w godzinach konultacji | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie sie do egzaminu, powtórzenie materialu i udział w egzaminie | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o czynnikach zagrożenia, podstawach wykrywania i monitorowania zagrożeń oraz metodach zabezpieczenia biernego i czynnego przed różnorodnymi zagrożeniami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem oraz modelowaniem komputerowym zagrożeń, dla ukształtowania u studentów umiejętnosci samodzielnego wykonywania badań laboratoryjnych w celu określenia właściwości i cech materiałów i konstrukcji stosowanych w inżynierii bezpieczeństwa, umiejętności opracowania i interpretacji wyników badań oraz nabycia kompetencji pracy zespołowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / test pisemny podsumowujący efekty wiedzy uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K06_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskał podstawy wiedzy dotyczącej zagadnień zagrożenia, ryzyka, bezpieczeństwa i inzynierii bezpieczeństwa; rozumie znaczenie jakie ma wlaściwie dobranie i zastosowane metod i systemów zabezpieczenia obiektów i życia ludzi pracujących na morzu; umie wymienić takie urządzenia i systemy bezpieczeństwa stosowane na obiektach oceanotechnicznych i potrafi opisać ich przeznaczenie oraz działanie | EMO_1A_W08 | T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-1 |
EMO_1A_K06_W02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić i opisać podstawowe czynniki zagrożenia; potrafi wymienić metody i środki techniczne oferowane przez inżynierię bezpieczeństwa dla poprawy bezpieczeństwa konstrukcji i środków eksploatacji stosowanych w typowych obiektach i procesach technologicznych spotykanych w eksploracji i eksploatacji ożywionych i nieożywionych zasobów mórz i oceanów. | EMO_1A_W08, EMO_1A_W15, EMO_1A_W19 | R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-1 |
EMO_1A_K06_W03 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna środki techniczne i metody ewakuacji oraz umie wymienić i objaśnić metody oceny czasu ewakuacji na obiektach oceanotechnicznych. Student uzyskał podstawy wiedzy dotyczącej przeznaczenia, zasad budowy i działania instalacji do monitorowania zagrożeń oraz zwalczania podstawowych rodzajów zagrożeń spotykanych na obiektach oceanotechnicznych | EMO_1A_W08, EMO_1A_W15 | R1A_W04, R1A_W05, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-4 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K06_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma umiejętności właściwej oceny podstawowych czynników zagrożenia i ryzyka występującego na obiektach oceanotechnicznych; potrafi dobrać właściwe i skuteczne środki techniczne, metody i systemy zabezpieczenia i ograniczenia tego ryzyka. W wypadku nieskuteczności działania metod i środków zabezpieczeń potrafi w sposób właściwy ustalić skuteczne metody ewakuacji z obiektów oceanotechnicznych dla ratowania zdrowia i życia ludzi pracujących na tych obiektach | EMO_1A_U18, EMO_1A_U21 | R1A_U01, R1A_U07, R1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08 | C-5 | T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-7, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K06_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć posiada wrażliwość i spostrzega występowanie różnorodnych czynników zagrożenia na obiektach oceanotechnicznych, oraz jest zmotywowany do działania w celu wyeliminowania takich zagrożeń; ma wykształcone odruchy przeciwdziałania sytuacjom mogącym spowodować zagrożenie oraz ma ukształtowane nawyki prawidłowego zachowania w sytuacjach występowania zagrożenia na obiekcie oceanotechnicznym. | EMO_1A_K04 | R1A_K06, T1A_K05 | InzA_K01 | C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K06_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskał podstawy wiedzy dotyczącej zagadnień zagrożenia, ryzyka, bezpieczeństwa i inzynierii bezpieczeństwa; rozumie znaczenie jakie ma wlaściwie dobranie i zastosowane metod i systemów zabezpieczenia obiektów i życia ludzi pracujących na morzu; umie wymienić takie urządzenia i systemy bezpieczeństwa stosowane na obiektach oceanotechnicznych i potrafi opisać ich przeznaczenie oraz działanie | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
EMO_1A_K06_W02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić i opisać podstawowe czynniki zagrożenia; potrafi wymienić metody i środki techniczne oferowane przez inżynierię bezpieczeństwa dla poprawy bezpieczeństwa konstrukcji i środków eksploatacji stosowanych w typowych obiektach i procesach technologicznych spotykanych w eksploracji i eksploatacji ożywionych i nieożywionych zasobów mórz i oceanów. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
EMO_1A_K06_W03 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna środki techniczne i metody ewakuacji oraz umie wymienić i objaśnić metody oceny czasu ewakuacji na obiektach oceanotechnicznych. Student uzyskał podstawy wiedzy dotyczącej przeznaczenia, zasad budowy i działania instalacji do monitorowania zagrożeń oraz zwalczania podstawowych rodzajów zagrożeń spotykanych na obiektach oceanotechnicznych | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K06_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma umiejętności właściwej oceny podstawowych czynników zagrożenia i ryzyka występującego na obiektach oceanotechnicznych; potrafi dobrać właściwe i skuteczne środki techniczne, metody i systemy zabezpieczenia i ograniczenia tego ryzyka. W wypadku nieskuteczności działania metod i środków zabezpieczeń potrafi w sposób właściwy ustalić skuteczne metody ewakuacji z obiektów oceanotechnicznych dla ratowania zdrowia i życia ludzi pracujących na tych obiektach | 2,0 | Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim i nie potrafi dobrać ani uzasadnić właściwego systemu zabezpieczenia. |
3,0 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim i potrafi dobrać oraz objaśnić podstawowy, prosty i właściwy system zabezpieczenia. | |
3,5 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór podstawowego i właściwego systemu zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór właściwego systemu zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór właściwego systemu zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. | |
5,0 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór właściwego system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K06_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć posiada wrażliwość i spostrzega występowanie różnorodnych czynników zagrożenia na obiektach oceanotechnicznych, oraz jest zmotywowany do działania w celu wyeliminowania takich zagrożeń; ma wykształcone odruchy przeciwdziałania sytuacjom mogącym spowodować zagrożenie oraz ma ukształtowane nawyki prawidłowego zachowania w sytuacjach występowania zagrożenia na obiekcie oceanotechnicznym. | 2,0 | Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń. |
3,0 | Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń. | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń. | |
4,0 | Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń. | |
4,5 | Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń. | |
5,0 | Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń |
Literatura podstawowa
- Cote, Arthur E., [ed.], Fire Protection Handbook, 2008 Edition, NFPA, Quincy MA, 2008, 20th Edition, ISBN 0877657580
- DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
- Drysdale, Dougal, An introduction to fire dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2011, 1998, reprint 2011
- Getka, Ryszard i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Wojewódzki, Szczecin, 1985, Tom I i II
- Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
- Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.I. Instalacje gaśnicze wodne i pianowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1980, Tom I
- Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urzązenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.II. Instalacje gaśnicze objętościowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1984, Tom II
- Grzywaczewski, Zbigniew et al., Walka z pożarami na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, Wyd. III zmienione ISBN 83-215-2857
- Kosiorek, Mieczysław, et al., Odporność ogniowa konstrukcji budowlanych, Arkady, Warszawa, 1988, ISBN 83-213-3376-1
- Kukuła, Tadeusz, Getka, Ryszard i Żyłkowski, Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1981, ISBN 83-215-0102-8.
- Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4
Literatura dodatkowa
- Assael, Marc J.; Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010, ISBN 978-1-4398-2675-1
- Czujko Jerzy [ed.], Design of Offshore Facilities to Resist Gas Explosion Hazard. Engineering Handbook, CorrOcean ASA, Oslo, 2011, ISBN 82-996080-0-7
- Gowar, R.G. [ed.], Developments in Fire Protection of Offshore Platforms - 1, Applied Science Publishers Ltd., London, 1979, ISBN 0-85334-792-1
- Graczyk Tadeusz, Piskorski Łukasz, Siemianowski Roman, Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami z obiektów oceanotechnicznych, Wyd. Uczeln. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, ISBN 83-88764-01-2
- Grzywaczewski, Zbigniew, Walka z pożarami w portach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-1640-8
- Hann, Mieczysław, Komputerowa analiza niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i konstrukcji okrętowych poddanych kołysaniom, Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk, 2001, ISBN 83-910421-1-1
- Hann, Mieczysław; Semenov, Yourij; Rosochacki, Włodzimierz, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1998
- HSE, Guidance for the Topic Assessment of the Major Accident Hazard Aspects of Safety Cases, HSE, Hazardous Installations Directorate Offshore Division, London, 2006
- IMO, FSS Code. International Code for Fire Safety Systems. 2007 Edition, International Maritime Organization, London, 2007, ISBN 978-92-801-1481-2
- IMO, International Maritime Dangerous Goods Code (IMDG Code). 2008 Edition (incorporating amendment 34-08), International Maritime Organization, London, 2008
- IMO, SOLAS Consolidated Edition 2009. Consolidated text of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974, and its Protocol of 1988: articles, annexes and certificates, International Maritime Organization, London, 2009, ISBN 978-92-801-1505-5
- ISGOTT, International Safety Guide for Oil Tankers and Terminals. Fifth Edition, ICS & OCIMF. Witherby Seamanship International, Livingston, 2006
- ISO 13943:2008, Fire safety - Vocabulary, International Organization for Standardization, Geneva, 2008
- Małaczyński, Marek, Technika ochrony przed zanieczyszczeniami ze statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 2011, ISBN 83-215-1106-6
- Mazurkiewicz, Bolesław, Encyklopedia inżynierii morskiej, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1986, ISBN 83-215-2523-7
- NORSOK, Z-013 Risk and emergency preparedness assessment, Edition 3, Standards Norway, Lysaker, 2010
- Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997, ISBN 0 7176 1386 0
- Petterson, Ove and Magnusson, Sven Erik, Fire Test Methods - Background, Philosophy, Development Trends and Future Needs. NORDTEST Project 34-75, NORDTEST, Lund, 1977
- Poinc, Witold; Duda, Daniel, Ratownictwo morskie ratowanie życia i mienia, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1975
- Schreckenberg, Michael and Sharma, Som Deo, [ed.], Pedestrian and Evacuation Dynamics, Springer-Verlag, Beriln-Heidelberg, 2002, ISBN 3-540-42690-6.
- Sychta, Zygmunt, Badania nad dymotwórczościa materiałów i zadymień pomieszczeń na statku morskim, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1985
- Świerżewski, Michał, Urządzenia elektryczne w przestrzeniach zagrożonych wybuchem, Stow. Elektryków Polskich, Warszawa, 2008
- Thomas, P H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981, p. 503-518
- Thomas, P.H., Modelling of Compartment Fires. Fire Safety Journal. Vol.5, 1983, pp. 181-190., Fire Safety Journal, 1983, Vol. 5, pp.181-190
- UE, Dyrektywa 1999/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na ktorych może wystapić atmosfera wybuchowa, Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, Bruksela, 1999
- Wiewióra, Antoni; Wesołek, Zdzisław; Puchalski, Jerzy, Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2007, ISBN 978-83-924540-2-1
- Wolanin, Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, CNBOP, Warszawa - Józefów, 1986
- Wolanin, Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów, Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986
- Zdanowski, Mirosław, Podstawy ochrony przeciwpożarowej w przemyśle. Wybrane procesy technologiczne, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1978
- Zdanowski, Mirosław, Zagrożenie wybuchem. Ocena i przeciwdziałanie, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 2011
- Żelichowski, K, Ratownistwo morskie, środki i techniki gaszenia pożarów na statkach, Wyższa Szk. Morska, Szczecin, 1992
- PN-EN ISO 13819-1:2002, Przemysł naftowy i gazowniczy. Platformy do wierceń morskich. Część 1: Główne wymagania (oryg.), 2002
- PN-EN ISO 13702:2002, Przemysł naftowy i gazowniczy. Ochrona przeciwpożarowa i przeciwwybuchowa na platformach morskich. Wymagania i wytyczne, 2002
- PN-EN ISO 13702:2002, Przemysł naftowy i gazowniczy. Kontrola i opanowanie pożarów i eksplozji na platformach morskich. Wymagania i wytyczne (oryg.), 2002
- PN-IEC 61892-7:2000, Ruchome i stałe platformy morskie. Instalacje elektryczne. Przestrzenie zagrożone wybuchem, 2000
- PN-EN ISO 13703:2004, Przemysł naftowy i gazowniczy. Projektowanie i użytkowanie rurociągów na morskich platformach eksploatacyjnych, 2004