Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Morskie terminale paliwowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Morskie terminale paliwowe | ||
Specjalność | Eksploatacja zasobów energetycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z podstaw konstrukcji maszyn. |
W-2 | Wiadomości z podstaw oceanotechniki oraz budowy obiektów oceanotechnicznych. |
W-3 | Wiadomości dotyczące właściwości paliw ciekłych i gazowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą procesów morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacjami bezpiecznego ich przeładunku i transportu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z budową, organizacją i wyposażeniem oraz procedurami i operacjami przeładunkowymi w morskich terminalach paliwowych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych, w tym z oceną cyklu ich życia. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności opracowania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA. |
C-7 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i instalacji oraz badań ich charakterystyk, odpowiedniej interpretacji wyników pomiarów, jak również wyciągania wniosków na podstawie przeprowadzonych badań oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady projektowania terminali paliwowych. | 2 |
T-A-2 | Analiza przepisów dotyczących wyposażenia i zasad bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych. | 2 |
T-A-3 | Obliczenia rurociągów przesyłowych i przeładunkowych. | 2 |
T-A-4 | Dobór pomp i sprężarek. | 2 |
T-A-5 | Techniki praktycznego planowania operacji przeładunkowych. | 2 |
T-A-6 | Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment). | 3 |
T-A-7 | Zaliczenie. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Zasady BHP. | 1 |
T-L-2 | Planowanie właściwej obsługi maszyn i instalacji. Dokumentacja techniczno-ruchowa. | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie charakterystyk układów pompowych. | 4 |
T-L-4 | Badania wydajności pomp i sprężarek. | 4 |
T-L-5 | Badania szczelności instalacji gazowych. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pozyskiwanie ropy i gazu – etap produkcji, platformy wydobywcze, systemy FPSO, systemy kotwicznego i dynamicznego pozycjonowania, oddziaływanie środowiska, zabezpieczenie operacji podwodnych. | 5 |
T-W-2 | Operacje transportu ropy i gazu, techniki przeładunku i magazynowania w terminalach, transport rurociągami, operacje specjalne. | 5 |
T-W-3 | Terminale przeładunkowe offshore ropy naftowej i produktów jej przetwarzania: organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe. | 6 |
T-W-4 | Terminale produktowe i odbiorcze, m.in. LNG i LPG: projektowanie i budowa, organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe, system zawracania oparów, regazyfikacja LNG. | 6 |
T-W-5 | Zasady bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych. Czynniki zagrożenia terminali paliwowych: pożar, wybuch, zagrożenie środowiska, zagrożenie terrorystyczne, inne. Metody zabezpieczeń i instalacje techniczne do zabezpieczenia terminali paliwowych. | 5 |
T-W-6 | Ocena cyklu życia obiektów technicznych w odniesieniu do morskich terminali paliwowych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prac kontrolnych. | 20 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań. | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 25 |
A-W-3 | Udział w egzaminie. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami audytoryjnymi. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-6 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S17_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować procesy morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacje bezpiecznego ich transportu, zna budowę, organizację i wyposażenie różnego typu morskich terminali paliwowych i potrafi omówić realizowane w nich procedury i operacje przeładunkowe, jak również zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych oraz metody oceny cyklu życia obiektów technicznych, jakimi są morskie terminale paliwowe. | EMO_1A_W03, EMO_1A_W15, EMO_1A_W19 | R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S17_U01 Student posiada umiejętności: - opracowywania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów, - prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw, - oceny i doboru odpowiednich metod i narzędzi, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie projektowania terminali paliwowych, - oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA. | EMO_1A_U01, EMO_1A_U03 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U07 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-4, C-5, C-6 | T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-4, M-5 | S-2, S-4, S-5 |
EMO_1A_S17_U02 Student posiada umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i instalacji oraz badania ich charakterystyk, odpowiedniej interpretacji wyników pomiarów, jak również wyciągania wniosków na podstawie przeprowadzonych badań oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej. | EMO_1A_U01, EMO_1A_U03 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U07 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-7 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-6 | S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S17_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących pozyskiwania ropy naftowej i gazu ze środowiska morskiego oraz ich przeładunku i transportu ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i rozwoju. | EMO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-L-5, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S17_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować procesy morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacje bezpiecznego ich transportu, zna budowę, organizację i wyposażenie różnego typu morskich terminali paliwowych i potrafi omówić realizowane w nich procedury i operacje przeładunkowe, jak również zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych oraz metody oceny cyklu życia obiektów technicznych, jakimi są morskie terminale paliwowe. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S17_U01 Student posiada umiejętności: - opracowywania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów, - prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw, - oceny i doboru odpowiednich metod i narzędzi, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie projektowania terminali paliwowych, - oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań | |
EMO_1A_S17_U02 Student posiada umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i instalacji oraz badania ich charakterystyk, odpowiedniej interpretacji wyników pomiarów, jak również wyciągania wniosków na podstawie przeprowadzonych badań oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów oraz przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych badań |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych badań | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych badań, a z badań potrafi wyciągnąć podstawowe wnioski | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych badań, a z badań potrafi wyciągnąć szczegółowe wnioski | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wyniki i szczegółowe wnioski z przeprowadzonych badań; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych badań | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wyniki i szczegółowe wnioski z przeprowadzonych badań; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych badań, a także zaproponować krytyczną ich interpretację |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S17_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących pozyskiwania ropy naftowej i gazu ze środowiska morskiego oraz ich przeładunku i transportu ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i rozwoju. | 2,0 | Student nie rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju |
3,0 | Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju | |
4,0 | Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju oraz potrafi wyznaczyć sobie kierunki samokształcenia i rozwoju |
Literatura podstawowa
- Cydejko J., Puchalski J., Rutkowski G., Statki i technologie off-shore w zarysie, Trademar, Gdynia, 2011
- Wiewióra A., Wesołek Z., Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2007
- Materiały z Sympozjum, Lokalizacja Gazoportu LNG w Świnoujściu, Urząd Morski w Szczecinie, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- Magda W., Rurociągi podmorskie - zasady projektowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
- Michałowski W. S., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Wydawnictwo Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005
- Surygała J., Ropa naftowa a środowisko przyrodnicze, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
- Polska norma, PN-EN 1532: Instalacje i urządzenia do skroplonego gazu ziemnego. Podłączenie metanowca do instalacji lądowych, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2007
- Polska Norma, PN-EN 1474: Instalacje i urządzenia do skroplonego gazu ziemnego. Projektowanie i badania nalewaków załadowczych i wyładowczych, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2007